Вы здесь

Складові підсистеми контролю знань лікарів-курсантів в навчальному процесі

О.М.Акулова, І.В.Кочін, І.Ф.Шило, Д.В.Ількаєв, О.О.Гайволя,

Ю.П.Литвин, П.І.Сидоренко, Т.М.Гут

Запорізька медична академія післядипломної освіти

Кафедра медицини катастроф

Дніпропетровська державна медична академія

Кафедра медицини катастроф та військової медицини

Кіровоградський базовий медичний коледж ім. Є.Й.Мухіна

 

Аналіз результатів реформи медичної освіти в Україні свідчить про необхідність негайного вирішення ряду тісно пов’язаних між собою методичних проблем, серед яких найактуальнішими є такі: розробка системи управління змістом і якістю навчання в умовах його інтенсифікації, розробка та впровадження об’єктивних методів контролю знань лікарів, а також методів діагностики якості та ефективності навчального процесу.

Важливим елементом тісно пов’язаним з метою навчання є контроль якості знань (КЯЗ) лікарів-курсантів. Система КЯЗ складається з 3-х взаємопов’язаних між собою підсистем:

  1. Учасники контролю.
  2. Об’єкт контролю.
  3. Методологія контролю.

До учасників контролю відносяться всі суб’єкти, які здійснюють КЯЗ. Вони підрозділяються на 2-і групи:

  1. Суб’єкти контролю, розташовані всередині навчального закладу (внутрішній контроль).

2. Суб’єкти контролю, розташовані за межею учбового закладу (зовнішній контроль).

Внутрішній контроль в учбовому закладі організовано по рівням керування навчального процесу: 1-ий рівень – викладач; 2-ий рівень – керівник структурного підрозділу (завідувач кафедри курсу); 3-ий рівень – здійснюється замісниками керівника навчального закладу (деканами, проректорами); 4-ий рівень здійснюється вищими науково-керівними органами закладу (науковою радою, ректоратом).

Учасники зовнішнього контролю підрозділяються на суб’єкти відомчого контролю (медичного контролю) і невідомчого контролю.

До суб’єктів відомчого зовнішнього контролю відносяться: Органи управління охорони здоров’я всіх рівнів; ліцензійно-аккредитаційні комісії; заклади Держсанепіднагляду; органи керування медичними службами відомств.

До невідомчих суб’єктів зовнішнього контролю відносяться: фонди обов’язкового медичного страхування; фонди соціального страхування; професійні медичні асоціації; суспільні об’єднання пацієнтів та інш.

Друга підсистема системи КЯЗ є об’єкти контролю. Це знання, уміння та навички кожного конкретного лікаря-курсанта. У формалізованому виді знання та вміння представлені в «кваліфікаційних характеристиках лікарів-фахівців», затверджених __________. Цей державний документ визначає  сукупність знань, вмінь та навичок, необхідних для виконання професійних обов’язків, встановлюючи тим самим мету навчання та об’єкти контролю по кожній окремій спеціальності.

Третьою підсистемою системи КЯЗ є методологія контролю. Вибір методу, методики визначається цілями навчання, задачами контролю, наявністю часу у педагогічному процесі. Вибір оптимальної форми контролю – важливіша задача педагога при проведенні учбового процесу.

Методами (формами) контролю можуть бути іспити та заліки,  опитування (усне, письмове або комп’ютерне), контрольні роботи, колоквіуми, реферати, семінари, лабораторні роботи, тести, звіти з виробничо-методичної практики. По терміну проведення контроль може бути попередній, поточний, рубіжний, підсумковий, заключний.

Організація КЯЗ повинна відповідати наступним вимогам: індивідуальний характер, систематичність, усебічність, різноманітність, об’єктивність, диференційованість.

Оптимальне та професійне сполучення трьох підсистем КЯЗ - основа організацій та керування учбовим процесом.