І.В. Кочін
Запорізька медична академія післядипломної освіти
Кафедра медицини катастроф
Інформування населення, що постраждало внаслідок техногенних аварій, необхідно розглядати у контексті загального впливу на постраждалу популяцію, ролі інформації в побудові соціальної та психічної адаптації.
Взагалі, послідовність задоволення інформаційної потреби будується за схемою: вивчення інформаційної потреби споживачів інформації, підготовка засобів і освоєння методичних основ формування інформаційної стратегії, організація інформаційної діяльності, використання інформаційних технологій для реалізації інформаційних процесів, аналіз ефективності інформаційного забезпечення споживачів інформації.
Інформаційна діяльність після великомасштабної надзвичайної аварії за своїми завданнями має поділятися на два напрямки:
— висвітлення самої події та її наслідків;
— інформування, спрямоване на збереження здоров'я населення в умовах, що склались внаслідок надзвичайної ситуації.
Перший напрямок інформаційної діяльності передбачає зосередження уваги на таких аспектах, як своєчасність, достовірність, фактографічність, наукова виваженість викладення матеріалів, їх адекватність до можливостей сприйняття населенням. Інформація повинна створювати в уяві населення об'єктивний образ надзвичайної ситуації.
Друге спрямування інформаційної діяльності має на меті збереження здоров'я населення, підвищення його профілактичної активності, пропагування заходів безпеки. На цьому шляху в індивідуальному плані якнайактивніше повинні використовуватися складові соціального маркетингу і реклами, а в загальному плані — елементи пропаганди, завданням якої є зміна соціальних умов, які забезпечують оптимальні умови безпечної життєдіяльності постраждалого населення. Інформування під час надзвичайних ситуацій має базуватися на:
- глибокому усвідомленні інформаційних запитів населення;
- врахуванні реально існуючих факторів ризику та оцінці їх негативного ефекту на різних етапах після виникнення надзвичайних ситуацій;
- визначенні контингентів населення, яке підпало під дію шкідливих чинників надзвичайних ситуацій і потребує необхідної інформації;
- врахуванні психологічних, соціальних, медичних, екологічних та економічних надзвичайних ситуацій;
- використанні соціального маркетингу для зміни поведінки особи і використанні пропаганди для зміни соціально-політичних умов;
- на зворотньому зв'язку.
Важливим питанням є визначення компетентного джерела інформації (регіональні органи влади, певна фізична особа), що має право на передачу відомостей про надзвичайну ситуацію. Джерелом інформації не може виступати невизначене коло осіб, адже це може призвести до поширення недостовірної інформації і, відповідно, до помилкової тривоги з усіма наступними наслідками. До передачі інформації про надзвичайні ситуації пропонується допускати тільки конкретних посадових осіб, які заздалегідь визначаються і узгоджуються з відповідними відомчими структурами регіонів.
В процесі вироблення нової поведінки, спрямованої на збереження здоров'я в умовах, які склались після аварії, діяльність засобів масової інформації повинна враховувати те, що:
- потерпіла людина має усвідомлювати, що за умов неадекватної поведінки негативний вплив наслідків аварії загрожуватиме безпосередньо їй;
- людина повинна довіряти комунікатору і усвідомлювати, що запропоновані профілактичні заходи необхідні і достатньо ефективні;
- запропоновані заходи не повинні видаватися людині надто складними при їх реалізації;
- комунікативні моделі, якими користуватимуться ЗМІ, повинні бути адекватними можливостям сприйняття даного контингенту населення;
- мають враховувати попередній комунікативний досвід аудиторії І рівень знань. Якщо комунікативний досвід відсутній, то комунікативна модель повинна бути більш спрощеною, лексичний ряд не переобтяжений малозрозумілою лексикою;
- оскільки ЗМІ сприяють формуванню і поширенню семантичних полів техногенної катастрофи, вони мають враховувати те, що семантичні поля активно впливають на психіку і поведінку особи, на рівень сприйняття ризику.
Основні питання, які, в першу чергу, мають висвітлюватися в аварійний період, такі:
- де і коли сталася аварія та причини її виникнення;
- стан небезпечного об'єкта сьогодні і на перспективу;
- в чому полягає суть небезпеки специфічних та неспецифічних факторів, обумовлених аварією;
- які заходи профілактики необхідно застосовувати (терміново, поетапно);
- розмір шкоди, заподіяної наслідками аварії для навколишнього середовища, населення;
- поетапна програма дій щодо ліквідації наслідків аварії.
Важливим питанням є визначення компетентного джерела інформації (регіональні органи влади, певна фізична особа), що має право на передачу відомостей про надзвичайну ситуацію, аварію, катастрофу. Джерелом інформації не може виступати невизначене коло осіб, адже це може призвести до поширення недостовірної інформації і, відповідно, до помилкової тривоги з усіма наступними наслідками. До передачі інформації про надзвичайні ситуації рекомендується допускати тільки конкретних посадових осіб, які заздалегідь визначаються і узгоджуються з відповідними відомчими структурами регіонів.
Джерело інформації визначає рівень надзвичайності ситуації, терміни інформування, режими інформування, засоби комунікації та структуру інформаційної технології.
Відповідно до мети, завдання і оперативності кожний вид інформації визначає свій канал передачі інформації, тобто обирається засіб комунікації. Розробляються строки передачі інформації у відповідності до її характеру і оперативного значення для прийняття рішень і необхідних дій по реагуванню на неї.
Прикладом встановлення строків може бути запозичений підхід до вирішення питання в документі "О порядке обмена в РФ информацией о чрезвычайных ситуациях". Цей документ рекомендує:
— екстренні повідомлення про прогноз і факт надзвичайної ситуації
глобального, регіонального і місцевого масштабу (терміново, незважаючи на час доби);
— термінову інформацію про розвиток обставин при надзвичайних ситуаціях, про хід робіт по їх ліквідації — не пізніше двох годин з моменту повідомлення про події, наступні повідомлення з періодичністю 4 годин (якщо інший час не передбачений особливо);
- повідомлення про прогноз і факт загрози надзвичайних ситуацій, що не зв'язані із загрозою для населення і які не носять екстремального (термінового) характеру — оперативним зведенням до 8 години наступної доби.
Градації оперативності можуть бути іншими, однак вони обов'язково повинні бути обгрунтовані з урахуванням можливих ситуацій при крупних техногенних катастрофах.
Слід пам'ятати, що завжди акт масової комунікації як з погляду його структури, так і з погляду виконуваних масовою комунікацією функцій, має такий вигляд:
ХТО — повідомляє ЩО — по якому КАНАЛУ — КОМУ — З ЯКИМ ЕФЕКТОМ.
А тому важливо чітко уявляти шлях проходження інформації від комунікатора до аудиторії і вивчати всі його компоненти у їх взаємозв'язку. Схема дослідження особливостей об'єктно-предметних взаємозв'язків інформаційної діяльності представлена в табл. 1.
Схема показує у розгорнутому вигляді суть інформаційної діяльності кожної ланки комунікативної моделі (КОМУНІКАТОР — ЗМІСТ ІНФОРМАЦІЇ — АУДИТОРІЯ) та об'єктно-предметну орієнтацію досліджень ефективності української преси. Зауважимо, що загальноприйняте поняття "комунікатор" (той, хто створює текст, або орган, який поширює текст) є складовою трьох суб'єктів інформаційної діяльності (директивні органи масової комунікації, періодичне видання засобів масової комунікації, комунікатор як автор інформаційного тексту). Звернемося до найпростішої форми моделі інформаційної діяльності, яка має вигляд ланцюжку: КОМУНІКАТОР — ЗМІСТ ІНФОРМАЦІЇ — АУДИТОРІЯ. Поліпшення семантичної якості науково-популярних матеріалів полягає саме в удосконаленні функціонування цієї моделі з точки зору її інформативно-навчальної функції. З точки зору практичної можливості поліпшення якості інформаційних текстів нас цікавить поняття "комунікатор" саме, як той, хто створює текст. Воно включає певні категорії, які вимагають їх усвідомлення і чіткого окреслення:
- ціннісно-мотиваційні установки того, хто повідомляє певну інформацію аудиторії;
- наукова компетентність і журналістська майстерність того, хто створює науково-популярну продукцію;
- структура програми інформування, формулювання завдань інформування.
Таблиця1
СХЕМА ДОСЛІДЖЕННЯ ОСОБЛИВОСТЕЙ ОБ'ЄКТНО-ПРЕДМЕТНИХ ВЗАЄМОЗВ'ЯЗКІВ ДІЯЛЬНОСТІ ЗМІ
№ |
Суб'єкти інформаційної діяльності |
Види інформаційної діяльності |
Зміст інформаційної діяльності |
Об'єктно-предметна орієнтація досліджень ефективності української преси |
1. |
Директивні органи масової інформації |
Постановка мети |
Формулювання і конструювання цілей |
Оцінка мети виробництва певної науково-популярної інформації |
2. |
Комунікатор |
Відображення дійсності, створення певного інформаційного тексту |
Окреслення мети і завдання, змісту, мовностилістичних та жанрових особливостей інформаційного тексту |
Оцінка кількісних та якісних показників інформації |
3. |
Періодичні видання (органи масової інформації") |
Розповсюдження інформації |
Спосіб доведення інформаційних повідомлень до споживача інформації |
Оцінка доступності створеної інформації для певної аудиторії |
4. |
Аудиторія (споживачі масової науково-популярної інформації") |
Можливості засвоєння одержаної інформації |
Споживання інформації (одержання, засвоєння, переробка, запам' ятовування і використання) |
Оцінка результатів впливу інформації на аудиторію (ефекти масової комунікації") |
Поняття "комунікатор", окрім зазначених вище категорій, включає комплекс засобів організації, керівництва та управління інформаційним процесом. У будь-якому контексті комунікатор повинен завжди усвідомлювати для чого, з якою метою створюється той чи інший інформаційний текст.
Поняття "зміст інформації" містить:
— конкретні цільові установки радіаційної га медичної освіти населення;
- чітка система об'єктів, що підлягають засвоєнню населенням;
- основні засоби дій осіб з цими об'єктами (взірці форм поведінки в певній ситуації, засоби предметно-практичних дій);
— адекватні до можливостей сприйняття аудиторії мовно-стилістичні засоби..
Поняття "аудиторія" містить:
— мотиваційно-цільові установки (мотиви необхідності засвоїти інформацію і користуватися нею на практиці), причому основними цілями
мають виступати:
— збереження здоров'я в умовах, що склалися;
— соціальні та навчальні ідеали, суб'єктивні взірці;
— інтелектуальні можливості вирішення інформаційно-навчальних
завдань.
Система КОМУН1КЛТОР — ЗМІСТ ІНФОРМАЦІЇ — АУДИТОРІЯ тримається на чітко визначених меті інформування та потребі в інформуванні, вона сама по собі створює умови для зворотнього зв'язку, який при вдалому використанні регулює мету і потреби в інформації.
Комунікативний акт та вимоги до нього
/. Комунікатор
Аналіз управління процесом масової комунікації визначив необхідну специфіку джерела інформації — комунікатора (ХТО повідомляє).
Комунікатором можуть виступати як окремі особи (спеціалісти, науковці, громадські діячі, політики, представники уряду), так і заклади або групи фахівців. Найголовніше те, що комунікатор виступає творцем інформації, він визначає її обсяг, семантику, змістову інформаційну насиченість, лексико-стилістичні засоби, образність тощо, тобто він розробляє індивідуальні інформаційні технології, які доводять інформацію до свідомості споживача. Він має бути високо і всебічно професіонально підготовлений. Комунікаторами засобів масової інфомації (телебачення, радіо, преса) мають бути вчені, відомі громадські і політичні діячі, провідні галузеві спеціалісти.
2. Текстові особливості
2.1 "Зовнішня' і "внутрішня" форми комунікативної моделі
Контент-аналіз матеріалів засобів масової інформації (ЩО повідомляє) за десять післяаварійних років показав необхідність певних порад щодо створення інформаційних повідомлень.
Комунікативна модель складається з двох взаємопов'язаних форм, що виливають на ефективність інформування — жанрова "зовнішня" і лексична "внутрішня".
На перших етапах аварії (гострий, підгострий) мають переважати жанри, які покликані повідомити про подію, описати її, розказати про заходи, які приймаються державою, дати перші рекомендації для особистого захисту населення. В цей період виправдано переважають прості інформаційні жанри, адже вони не складають труднощів для сприйняття інформації. Це — коротка та розширена інформація, хроніка, нарис, репортаж. В цей період своєчасність, актуальність інформації стають дуже важливими, запізнення таких повідомлень може призвести до непередбачених медичних і психосоціальних наслідків, втрату довіри до джерела інформації.
У підгострий і особливо у віддалений період після аварії на перший план висуваються складні аналітичні жанри, які покликані всебічно розкрити наслідки аварії, проаналізувати їх вплив, зробити прогнози на майбутнє, видати конкретні виважені поради і рекомендації для населення стосовно життя в умовах, які склалися внаслідок аварії. Це такі жанри, як: різні види статті, кореспонденція, інтерв'ю. Ці жанри більш складні для розуміння і усвідомлення інформації, а тому потребують попереднього комунікативного досвіду.
Лексичні одиниці та вирази відображають "внутрішню" форму комунікативної моделі, від якої залежить контакт між комунікатором і аудиторією. Лексика, пов'язана з радіологічною сферою, починає входити у вжиток з перших днів аварії, навколо реальної події відбувається групування специфічних лексичних одиниць та виразів для позначки реалій, які раніше у повсякденному житті не застосовувались. А тому у гострий та підгострий післяаварійні періоди лексичні одиниці та вирази складають певні труднощі для сприйняття населенням. До того ж, у контексті аварії навіть нейтральні раніше наукові терміни і вирази набувають значного емоційного забарвлення. Всі ці слова та вирази застосовуються для позначки нової дійсності, яка виникла в результаті аварії, і утворюють певну мовну реальність (лексичні семантичні поля), що впливає на свідомість і поведінку.
З плином часу відбувається поступове засвоєння спеціальної лексики, термінів, одиниць вимірів, неологізмів, тобто відбувається адаптація до нової мовної реальності. Тому у підгострий та віддалений періоди лексична форма комунікативної моделі труднощів для сприйняття вже не викликає.
Зауважимо, що на сприйняття інформації впливає така характеристика лексики, як її емоційна забарвленість. Ми згадували, що в контексті аварії експресивно-емоційного забарвлення набувають слова та вирази, які за інших обставин, поза контекстом аварії, складають нейтральну наукову лексику. Досвід Чорнобильської аварії показав, що емоційність лексичних одиниць у контексті аварії була дуже високою протягом всього післяаварійного періоду. Тому в інформаційних матеріалах слід дуже обачно вживати експресивні лексичні одиниці та вирази, уникаючи висловів типу: "750 Хіросім", "епіцентр ядерної війни в Європі", "чорний ядерний монстр", "ядерний молох", "страшніше за ядерний вибух", "атомні заложники" тощо. Інформація має формуватися адекватними мовними засобами і спиратися на зрозумілі стереотипи, уникаючи неадекватних образів.
2.2 Етапи підготовки інформаційного тексту
При створенні адекватної комунікативної моделі можливостям сприйняття інформації населенням і особливостям післяаварійного періоду слід враховувати існування певних конкретних етапів:
— підготовчого;
- безпосередньої комунікації;
- заключного.
Підготовчий етап.
- Визначення актуальної теми на основі першочергової значимості у даний післяаварійний період.
- З'ясування наявності попереднього комунікативного досвіду та рівня поінформованості аудиторії. Відсутність комунікативного досвіду говорить про те, що комунікативна модель має бути спрощеною, тобто жанри не повинні складати труднощів для розуміння інформації, а лексичні одиниці повинні наближатися до тих, якими звикла користуватися аудиторія у повсякденному вжитку, спеціальна лексика, терміни, одиниці вимірів, неологізми мають пояснюватися, бути прозорими за контекстом. Експресивно забарвлених лексичних одиниць та виразів з негативним відтінком слід уникати. При відсутності попереднього комунікативного досвіду або його недостатності особливо треба звертати увагу на те, щоб інформаційне повідомлення було конкретним, спиралося на знайомі аудиторії образи, мало практичну орієнтацію, доступно висвітлювало подію.
Етап комунікації.
Треба пам'ятати, що будь-яка значна подія, а тим більше великомасштабна техногенна аварія, позначається певним чином в мовній реальності. Наприклад, аварія на ЧАЕС з перших днів аварії почала формувати специфічні семантичні поля — семантичне поле явища чорнобильської катастрофи, семантичне поле часу і семантичне поле простору чорнобильської аварії.
Лексичні тематичні ряди семантичних полів, як правило, утворюють декілька основних груп. Наприклад: — реалії радіаційної аварії (ядерний реактор, РБМК, машинний зал, турбінний зал, некерована реакція ділення, уранові паливні стрижні, цирконієві труби, активна зона, конструкція активної зони, твели, радіаційна аварія, радіоактивний викид, радіоактивні аерозолі, радіаційна катастрофа тощо) ;
- радіологія (опромінення, доза опромінення, порогова доза, рівень опромінення, гранично допустимий рівень, гранично допустима доза, рівень радіоактивності, радіологічний контроль, радіологічні виміри і т.ін.);
- особи, які підпали під дію радіації (персонал станції, ліквідатори, пожежники, евакуйовані, діти, населення, яке проживає на забруднених внаслідок аварії територіях, потерпіле населення);
- медичні аспекти аварії на ЧАЕС ( променева хвороба, променевий опік, довготривалий стресогенний стан, радіофобія, лейкоз, онкозахворюваність, пересадка кісткового мозку, гематологічна захворюваність; генетичні зміни, радіопротектори, радіоблокатори);
- соціальні аспекти аварії (соціальна захищеність, пільги та компенсації, категорії потерпілого населення стосовно виплат пільг і компенсацій та рівня забруднення території проживання, реєстр осіб, які постраждали внаслідок аварії, програма ліквідації медико-соціальних наслідків аварії на ЧАЕС тощо).
Серед цієї лексики найбільша кількість неологізмів та експресивно забарвлених слів, адже вони називають явища, які несуть заряд страху, загрози для власного життя і здоров'я, привноситься елемент тривожності і за рахунок незрозумілості, специфічності, науковості. її внесок у формування психоемоційної напруженості найбільш вагомий.
Змістова сторона інформації є чи не найбільш важливою в інформаційному процесі. В гострий післяаварійний період (перші часи, дні) інформація мас-медіа повинна відповідати
на запитання: що, де, коли, які попередні оцінки наслідків, які термінові заходи приймаються. У підгострий період аварії (тиждень, перший місяць після аварії) інформація має розкривати такі питання: як ліквідуються наслідки аварії, яка уточнена ситуація, яка програма ліквідації наслідків аварії, які державні заходи захисту, які рекомендації щодо збереження здоров'я населення тощо. В цей період інформування поглиблюються і уточнюються відповіді на запитання, що характеризували перший післяаварійний період.
У віддалений післяаварійний період семантика інформації характеризується тим, що уточнюються відповіді на запитання першого і другого періодів інформування, задовольняється інформаційна потреба населення в прогнозуванні ситуації, в аналізі медичних, соціальних, економічних, психосоціальних, політичних, моральних наслідків та матеріальної шкоди. Інформація обов'язково має розкривати державну і локальну програми ліквідації наслідків аварії, вивчати прорахунки післяаварійної стратегії і корегувати їх.
Заключний етап.
Засвоєння одержаної інформації є наслідок взаємодії суб'єкта і об'єкта в процесі пізнавальної та практичної діяльності і має суб'єктивну і об'єктивну сторони. Знання виступають в якості пізнавальної форми, закріпленої логічно і психологічно у свідомості людини і відображають об'єктивні стосунки та ставлення людей до дійсності. Реалізація засвоєних знань у різних людей відбувається неоднаково. Тому визначити ефективність сприйняття інформації та її результативність одразу після комунікативного акту досить складно. Це потрібно робити через певний час, користуючись соціологічними методами дослідження: анкетуванням населення та спостеріганням за реакцією і поведінкою людей.
Заключний етап комунікативного акту передбачає саме аналіз рівня засвоєння інформації населенням, її впливу на споживача, які виявляються за допомогою листів телеглядачів, радіослухачів, адресантів преси, а також спеціально організованих соціологічних опитувань через газету або інтерв'юерами (розробка анкет із контрольними запитаннями).
3. Інформаційні канали
Етап комунікації включає в себе вибір інформаційного каналу (ПО ЯКОМУ КАНАЛУ повідомляти). Аналіз роботи засобів масової інформації дозволив визначити основні канали інформування та виробити конкретні вимоги до них. До інформативних каналів належать: телебачення, радіо, преса, спеціальні книги, мережа ЕВМ, Internet, індивідуальні виступи (бесіди, лекції), пам'ятки для населення, семінари, наукові конференції і таке інше.
Засоби масової інформації належать до формальних каналів інформації. До неформальних відносять лекції, групові та індивідуальні бесіди, семінари, конференції тощо. В залежності від мети комунікативного акту та характеру повідомлення визначається доцільність використання тих чи інших каналів інформації.
Формальні канали комунікації мають більш загальний характер, їх аудиторія не так чітко визначена як при неформальному комунікативному акті, коли комунікатор чітко уявляє собі з якою аудиторією він має спілкуватися, а
в разі неповноти цієї уяви він завжди може відкорегувати свою поведінку
відповідно до специфіки конкретної аудиторії (заклад, завод, відділ, ферма,
інститут, школа і т. ін.), її знань, рівня психосоціальної напруги тощо. Неформальні канали мають безпосередній зворотній зв'язок. Преса, радіо, телебачення лише в загальних рисах можуть орієнтуватися на особливості певної аудиторії (програми радіо і телебачення, матеріали друкованих органів, розраховані на інтереси певних категорій людей, але їх може слухати, дивитися, читати все населення): наприклад, молодіжні програми радіо або телебачення, газети для молоді, для людей працездатного віку або похилого, сільської або міської місцевості, інтелігенції, населення країни загалом або певної області.
Зворотній зв'язок формальних каналів інформації завжди опосередкований, розтягнутий у часі, винятком є прямі студійні телефони під час програм радіо і телебачення або радіо-телемости. Проте, враховуючи сьогоденність (або навіть сьогомоментність цих каналів, особливо радіо і телебачення), їм надається найважливіша роль під час техногенних аварій. Крім того, значна масштабність охоплення аудиторії інформацією дає можливість швидко повідомити величезні контингенти населення одномоментно з авторитетного джерела. Адже на телебаченні і радіо досить відповідально ставляться до вибору компетентного комунікатора. Особа виступаючого радіо-телеирограм завжди анонсується. Тобто формальні канали передбачають максимальне визначення першої ланки ланцюжку "КОМУНІКАТОР — АУДИТОРІЯ" і досить умовне другої, а саме аудиторії. Як правило, мета неформальних каналів інформації дуже конкретна, практично спрямована, а теле- радіопрограми піднімають більш глобальні, більш масштабні, соціально та державно значимі проблеми, хоча це не виключає і питання практичного спрямування, наприклад, для потерпілого населення, дітей. Особливі сподівання на випадок техногенних аварій покладаються на місцеві (обласні, районні) засоби масової інформації, які надають оперативну інформацію щодо екологічної ситуації, яка склалася в даній місцевості, населеному пункті, стосовно заходів негайного і поетапного захисту як з боку держави, так і особистих, з урахуванням специфіки забрудненості навколишнього середовища даної території, роз'яснення доцільності проведення захисних заходів, евакуації, переселення тощо.
При виборі і організації найоптимальнішого за даних умов засобу комунікації необхідно мати чітку уяву щодо характеру інформації (її мету і завдання, тематичний спектр, семантику, спрямування, оперативність, можливу аудиторію), щодо доцільності того чи іншого конкретного джерела інформації, можливості надати зручний для аудиторії час мовлення, щодо поінформованості аудиторії та рівня соціально-психологічної напруги, інформаційних потреб.
4. Споживачі інформації (аудиторія)
Аналізуючи аудиторію, на яку розраховується інформація, необхідно визначити певні її категорії, що слід враховувати при створенні оптимальних комунікативних моделей для даної території і даного післяаварійного періоду. При інформаційному процесі під час великомасштабних техногенних аварій формуються такі категорії споживачів інформації:
- робітники аварійного об'єкту;
- керівники аварійного об'єкту;
- медичні служби;
- місцеві органи влади;
- представники засобів масової інформації;
- населення;
- центральні органи влади;
— представники державних служб, які ліквідують аварію та її наслідки.
В інформаційному процесі одні категорії споживачів можуть виступати джерелами інформації для інших, підпорядкованих їм.
Найважливішою категорією серед споживачів інформації завжди буде потерпіле населення через те, що воно, по-перше, безпосередньо і невинно постраждало від аварії. По-друге, це найчисельніша категорія споживачів інформації. По-третє, саме на цю категорію лягає основний тягар різних наслідків аварії (медичних, соціальних, психологічних, економічних, політичних). По-четверте, від працездатності, нормального соціального самопочуття, психологічного комфорту значних контингентів людей залежить добробут і стабільність країни.
Інформація повинна мати конкретного адресата. За умов радіаційної аварії визначення аудиторії, для якої готується будь-яке інформаційне повідомлення (лекція, пам'ятка, рекомендації, листівки, матеріали ЗМІ тощо), може здійснюватися за рівнем та специфікою забруднення територій, тому що кожна група матиме свої особливості рекомендованої поведінки залежно від дози опромінення.
Інформація завжди має орієнтуватися на споживача з метою її практичної реалізації і спиратися на наукові документи, відомості структур влади, офіційну статистику, дослідження спеціальних закладів, думку вчених і фахівців, організаторів народного господарства і таке інше.
5. Ефективність інформаційного впливу
Ефективність впливу на споживача інформації аналізується з погляду трьох головних завдань інформаційної діяльності:
- з'ясування загрози суспільству;
- кореляція співвідношення складових частин суспільства при його реагуванні на "поведінку" навколишнього середовища;
- передача соціального надбання від покоління до покоління.
Аналіз результату інформаційного впливу, його ефекту показав, що на ефективність сприйняття інформації населенням впливає особа комунікатора, її авторитетність, компетентність, порядність, вміння викликати симпатію і довіру, вміння користуватися мовними засобами, а також авторитетність, оперативність каналу, вміння надати ефірний час потрібному на даний момент комунікатору, виділити найефективніші години мовлення.
Для поліпшення інформаційного впливу рекомендується використовувати дані соціального маркетингу, який завжди має своє місце на випадок техногенної аварії як складова ланка ліквідації наслідків аварії. Адже викладення конкретних рекомендацій не може не орієнтуватися на реальні умови їх виконання. Підвищення психоемоційного рівня потерпілого внаслідок аварії на ЧАЕС населення було викликано відсутністю орієнтації комунікативного акту на практичну спрямованість, тобто не враховувалися основні елементи соціального маркетингу (інформація це також певний товар), такі як: пропонування певних продуктів: матеріальних — сорбенти, радіопротектори, радіоблокатори, ліки, лікарські рослини, вітаміни, певні продукти харчування, фільтри тощо та ідеальних — режим праці та відпочинку, санітарно-гігієнічні норми, специфічна кулінарна обробка продуктів харчування, особливості ведення сільськогосподарських робіт тощо); їх приблизна матеріальна (у грошових одиницях) та моральна ціна (обмеження, на які має піти людина, щоб дотримуватися рекомендацій); реклама ("товар" має подаватися так, щоб його використання виглядало доступним, легким і корисним); місце (запропонований "товар" має бути доступним у певному населеному пункті).
Ефективність засобів масової інформації — це зміни у свідомості та поведінці як конкретної особи, так і органів влади відповідно до поставленої мети. Критерієм ефективності є міра, ступінь реалізації мети, яку поставлено суб'єктом пропаганди (збереження здоров'я в післяаварійних умовах ).
Внаслідок прорахунків інформаційної стратегії ступінь співпадання масової свідомості із світосприйняттям місцевої адміністрації і парадигмами повідомлень засобів масової комунікації був невисоким. Зрозуміло, щопоширення таких моделей щодо сприйняття радіаційної ситуації та заходів по збереженню здоров'я не могли сприяти популярності дозообмежуючих заходів, нормальної психоемоційної обстановки серед потерпілого населення, а також адаптації населення в умовах, які склались внаслідок аварії на ЧАЕС.
На основі вивчення існуючих моделей екологічного світосприйняття, що формувалися стихійно без урахування особливостей аудиторії і ситуації, можна запропонувати найбільш прийнятну модель радіаційного екологічного сприйняття, яка є більш адекватною до ситуації і яка б не сприяла високому рівню психосоціальної напруженості, занепокоєності станом здоров'я, соціальної дезадаптації і яку б доцільно було б формувати у населення за допомогою формальних і неформальних засобів масової інформації (рис. 1):
якщо стан навколишнього середовища не поліпшується, то наслідками цього можуть стати: зростання захворюваності серед потерпілого населення і особливо дітей, підвищення рівня тривожності населення, соціальної дезадаптації людей, різні соціальні, економічні, політичні ускладнення |
тому населення, що мешкає на потерпілих територіях, має усвідомити доцільність запропонованих дозообмежуючих заходів — агромеліорація, благоустрій територій, зміна умов праці, радіаційний контроль повітря, фунту, води, продуктів харчування, спеціальна кулінарна обробка продуктів харчування та їх обмеження; відселення те соціальних заходів — оздоровлення дорослих і особливо дітей, надання медичної допомоги, виплати пільг та компенсацій, зрозуміти, що запропоновані заходи треба підтримати;тому ЗМІ мають усвідомити важливість запропонованих заходів і приділити належну увагу щодо висвітлення їх суті і доцільності;тому адміністрація має уважніше поставитися до інформування населення і надання необхідної інформації для ЗМІ;
|
виходячи із загальнолюдських цінностей — поліпшення екології навколишнього середовища і рівноваги природи, нормального розвитку суспільства, здоров'я людей, певних законодавчих актів
|
Рисунок 1 — Адаптована до піаіячорнобильськоі ситуації модель сприйняття дозообмежуючих заходів
Зауважимо, що критерій ефективності — це єдність двох властивостей масово-інформаційного впливу на свідомість людей: 1) властивості свідомості виявляти результати пропаганди, тобто визнання існування самого ступеня реалізації пропагандистської мети; 2) властивості трансформованої свідомості виступати мірилом роботи пропагандиста. Тобто, під критерієм ефективності розуміють єдність пропагандистського ефекту (зміни в свідомості і поведінці реципієнта відповідно меті пропаганди) та величину співвідношення ефекту до мети пропаганди.
Оцінка ефективності інформування
Проведення досліджень для оцінки ефективності інформування та можливостей його поліпшення має підпорядковуватися певним принципам, серед них основні такі.
1. Полісуб'єктивність складових дослідження (мінімальний ланцюжок: КОМУНІКАТОР — ЗМІСТ ІНФОРМАЦІЇ — АУДИТОРІЯ або розширений в залежності від мети дослідження: КОМУНІКАТОР (конкретна особа, яка створює певну інформацію та орган масової інформації, який поширює певну інформацію) — ІНФОРМАЦІЙНИЙ ТЕКСТ (завдання та цілі створення того чи іншого тексту, об'єктивність та наукова виваженість, інформативність для певної аудиторії, мовно-стилістичні та жанрові особливості) — ЛІДЕРИ ДУМОК (ті, хто спроможні першими засвоїти одержану інформацію і передати її широкій аудиторії) — УМОВИ СПРИЙНЯТТЯ ІНФОРМАЦІЇ — АУДИТОРІЯ тощо).
2. Принцип взаємного відображення (уся інформаційна діяльність
розглядається не тільки як набір окремих самостійних складових, а й у
їх взаємозалежності і взаємодії).
- Принцип додатковості (жодна позиція не може бути реалізована сама по собі без присутності інших. Програмування, створення інформаційних текстів без аудиторії безглузде).
- Принцип особистністного зростання, кінцевою метою дослідження є оцінка величини впливу ЗМІ на свідомість і поведінку аудиторії.
На сучасному етапі розвитку трансформуючого суспільства поліпшення ситуації у ланці "аудиторія" полягає у включенні в цикл зворотнього зв'язку. Мета інформування, мотиви, цілі і завдання того чи іншого тексту мають бути прозорими, зрозумілими для аудиторії. Думка аудиторії, рівень знань, рівень психоемоційної напруженості, інтелектуальні можливості сприйняття населення мають спеціально досліджуватися і враховуватися тими, хто складає інформаційні тексти.
Засвоєння одержаної інформації є наслідок взаємодії суб’єкта і об'єкта інформаційної діяльності. Зрозуміло, що ЗМІ впливають на аудиторію, але й аудиторія впливає на процес інформування через ЗМІ і самі ЗМІ. В процесі такої інформаційної діяльності споживачі інформації будуть вчитися не тільки слухати, а включатися в реальний діалог, в обмінний процес між людиною і життєвим середовищем, до складу якого, поряд з природою, речами та інформацією, входять інші люди, іншими словами, такий діалог неможливий у соціумі поза механізмами комунікації.
Категоріями ефективності інформаційного забезпечення з питань радіаційної гігієни є поведінка та певні навички, спрямовані на збереження здоров'я в умовах проживання на забруднених територіях. Останні можна визначиш через показники масово-комунікативної активності, профілактичної активності та ставлення населення до радіаційної ситуації (табл. 2).
Крім того, шляхи підвищення якості семантичних ознак науково-популярної продукції вбачаються у поліпшенні якості роботи ланок "комунікатор" (той, хто складає інформаційний текст) і "зміст інформації" (сам інформаційний текст окремо і в системі інформування, програма інформування), у реорганізації кожного з складових елементів, що містяться у поняттях "комунікатор" і "зміст інформування".
Тактика і стратегія масової комунікації повинні постійно мінятися і вдосконалюватися в залежності від. результатів дослідження ефектів інформаційної діяльності на аудиторію.
Таблиця 2
ПОКАЗНИКИ МАСОВО-КОМУНІКАТИВНОЇ АКТИВНОСТІ НАСЕЛЕННЯ
Інформаційні та комунікаційні критерії |
Критерії безпосередньої оцінки ефективності реалізації інформаційних процесів |
Критерії, шо віддзеркалюють спосіб поведінки та медичну активність споживачів інформації |
1, Частота надання інформації |
Рівень знань споживачів інформації про основні необхідні рішення з профілактики та зменшення шкідливого впливу чинників радіаційної та техногенно-екологічних катастроф |
Виконання у побуті запропонованих медико-пгіснічних рекомендацій щодо попередження та зменшення шкідливого впливу чинників, спричинених радіаційною та техногенно-екологічною катастрофою |
2.Тсрміни задоволення інформаційної потреби |
Конкретні рекомендації для населення, які визначаються фазами та періодами ліквідації наслідків аварії |
Ступінь соціальної активності населення щодо попередження негативних наслідків радіаційної чи техногенної катастрофи |
3. Обсяг та якість інформації, що подасться, в одиницях вимірювання розміру друкованого тексту, часу усної та аудіовізуальної форми надходження інформації |
Рівень сприйняття населенням ризику від факторів, спричинених радіаційною та техно-генно-екологічиою катастрофою |
Профілактична активність -частота звернень населення до лікувальпо-профілактичних установ з профілактичною метою |
4. Кількість цільових ретрансляційних (повторних) інформаційних повідомлень |
Динаміка кількості інформаційних запитів з питань профілактики та зменшення дії чинників |
Показники виконання конкретних санїтарно-пгіснічних рекомендацій, розповсюдження шкідливих звичок серед населення та динаміка змін таких показників |
5, Зростання, зниження та зникнення інформаційної потреби |
Ступінь загальної задоволеності споживачів інформацією |
Об'єктивні дані зміни вира-женосгі психоемоційної напруги, пов'язаної з обізнанісгю про шкідливий вилив та можливе попередження дії факторів радіаційної чи техноіснио-екологічної катастрофи |
І.В. Кочін
завідувач кафедри медицини катастроф Запорізької медичної академії післядипломної освіти, академік Української академії оригінальних ідей, доктор медичних наук, професор (тел. дом. 764-19-79, тел. роб. 279-05-33)