Декларативність і віртуальність набуття Україною асоціації з ЄС
Роль та місце України в системі забезпечення регіональної стабільності
На роздоріжжі відносин України — ЄС
Україна на перехресті, та чи отримає вона допомогу, якої так потребує.
"Україна на перехресті", "Україна на роздоріжжі" — питання зовнішньополітичних пріоритетів України дуже актуальні на шпальтах української преси. Як перетворити країну на важливого суб'єкта світової політики та регіонального лідера? Як розвивати відносини з Росією та Європейським Союзом ? Надіємося, що третій випуск прес-дайджеста допоможе всім зацікавленим зорієнтуватися в нелегких реаліях сьогодення.
Андрійчук В.Г.
Декларативність і віртуальність набуття Україною асоціації з ЄС
Розгляд винесеної на предметно-професійний розгляд проблеми, що стосується фінансових та інституційних аспектів Угоди ЄС про Асоціацію, є надзвичайно важливим заходом в контексті інтеграційних прагнень та потуг України на світовій арені й зміцнення її позицій в умовах відчутної рецесії української економіки.
Адже останнім часом як серед державних очільників, так і у політичних та журналістських колах дедалі частіше мусується ідея стосовно того, що найближчою перспективою України в її відносинах з ЄС є набуття «асоційованого членства» в цьому союзі. При цьому наголошується, що набуття такого статусу може бути вікном України до повноцінного приєднання до ЄС.
Причому було задекларовано (як повідомляють ЗМІ), що 2009 року відбудеться підписання нової рамкової угоди між ЄС і Україною у форматі Угоди про Асоціацію. Інтригуюче повідомлення (!?). Хоча, враховуючи недостатню з'ясованість, проблематично оцінити, наскільки угоду, яку передбачається підписувати з Україною, можна ототожнювати (чи порівнювати) з угодами про асоціацію, що укладалися в свій час з тими країнами (мається на увазі країни Центральної і Східної Європи), котрі були в кінцевому результаті прийняті до ЄС.
Тому передусім слід провести вияснення змістовної суті та чітке розмежування між поняттями "асоційоване членство" (associated membership) та "асоціація" (аssociation).
Щодо поняття асоційованого членства, то визначення такого словосполучення немає ні в установчих договорах ЄС (своєрідних конституційних актах Союзу), ні в тексті нового Лісабонського Договору, який нині проходить процедуру ратифікації в країнах ЄС. Отже, такого формату відносин із країнами-партнерами у Європейському Союзі не існує. І саме словосполучення "асоційоване членство" нормативно не визнане, а відтак вважається позбавленим конкретного змісту.
Що стосується терміну "асоціація", то це поняття є досить поширеним у зовнішній політиці ЄС, а угоди про асоціацію — розповсюдженою формою відносин між ЄС та його партнерами. І коли йдеться щодо угоди про асоціацію, то, виходячи з наявного досвіду укладення таких угод, не кожна з них є однозначною за своєю результативно-змістовою суттю.
Резюмуючи, приходимо до висновку, що саме по собі поняття асоціації може тлумачитися в різний спосіб залежно від стосунків конкретної країни чи регіону з ЄС. Причому реальну вагому значимість відіграє не стільки саме слово "асоціація", як конкретна змістова суть угоди, що укладається між ЄС та країною-партнером чи партнерським інтегрованим об'єднанням.
Відомо, що відносини України з ЄС базуються на підписаній в 1994 році Угоді про партнерство і співробітництво (УПС), яка на 80-90% аналогічна європейським угодам про асоціацію, укладених в цей же час ЄС із країнами Центральної та Східної Європи (ЦСС). Однак відмінність між цими двома видами угод полягає у двох принципових положеннях.
По-перше, метою співробітництва країни, що уклала з ЄС Європейську угоду, було визначено набуття нею повноправного членства в ЄС. І на це спрямовувалися всі практичні механізми та інструменти співробітництва як передбачені угодою, так і ті, що постійно виникали, з огляду на нові обставини у здійсненні процесу розширення ЄС.
Що стосується співробітництва країни, яка уклала з ЄС УПС, то мета її зводилася лише до зближення країни з ЄС, що виражалася у підтримці політичного діалогу, торговельно-економічного співробітництва тощо, але не сприяння набуттю країною членства в ЄС із відповідними наслідками цього для розвитку практичних напрямів співробітництва з ЄС.
Другим важливим аспектом, що відрізняє УПС від європейських угод про асоціацію є тип торговельних відносин між сторонами угод. Ідеологією УПС передбачалось, що обидві сторони по суті є рівними торговельними партнерами.
Однак на практиці. з огляду на нетарифні технічні бар’єри в торгівлі, товари з ЄС автоматично отримували перевагу над вітчизняними товарами. Адже вітчизняний експорт до ЄС переважно характеризується продукцією металургії, хімічної промисловості, яка за своїм якісно-виробничими показниками не є достатньо конкурентоспроможною.
З погляду певного поступу у відносинах України з ЄС, то слід зазначити: якщо півтора року тому ЄС наполягав на укладенні оновленої партнерської угоди про співробітництво чи нової сусідської угоди в рамках європейської політики сусідства (ЄПС), то в результаті досягнутих узгоджень на саміті в Парижі було вироблено спільне рішення щодо укладення угоди про асоціацію на принципах політичної асоціації та економічної інтеграції.
Порівняно з існуючою УПС, Угода про асоціацію України з ЄС мала би стати якісно новим поглибленим форматом відносин між Україною та ЄС. Адже угоди такого типу якраз і були укладені з країнами ЦЕС і стали важливим кроком на шляху наближення до укладення угод про вступ до ЄС. Завдяки цьому Україна наблизилася б до балканських країн, які кілька років тому уклали з ЄС угоди про асоціацію та стабілізацію.
Таким чином імплементація Угоди про асоціацію, ставши амбіційнішою, ніж аналогічні угоди, укладені з країнами ЦСЄ, могла би бути не тільки підготовкою до визнання перспективи членства а й фактично представляла б собою передвступний процес.
Хоча цілком очевидним є той факт, що, враховуючи як зовнішні чинники, так і нинішню внутрішню турбулентну політичну і економічну нестабільність, надання згоди в найближчі періоди на так знану "Асоціацію з ЄС" для України є надто ускладненим. І справа не тільки в Україні, а й у внутрішніх проблемах самого Євросоюзу.
ЄС, відверто кажучи, нині не в змозі й сам визначитися, як йому бути далі. Він страшенно втомився від розширення і дуже розчарований ним, особливо останньою хвилею. Румунія і Болгарія не виправдали покладених на них сподівань: вони не борються належним чином з корупцією, їхні реформи є недостатніми, а витрачені з європейських фондів кошти завеликими. Після прийому Румунії і Болгарії ціна вступу в ЄС підскочила в кілька разів. Нині ЄС змушений діяти дещо обережніше. Експерти вважають, що двері ЄС зачиняться на тривалий час, і не виключено, що для вирішення внутрішніх проблем Євросоюзу буде потрійно щонайменше десять років.
І все ж, ураховуючи події що сталися останнім часом, зокрема, результати вересневого саміту в Парижі, де, як повідомляють ЗМІ було задекларовано, що у 2009 році відбудеться підписання нової рамкової угоди між ЄС і Україною у форматі Угоди про Асоціацію. Уявилися дещо обнадійливі симптоми щодо поступу в інтеграційних процесах України з ЄС.
Виходячи з викладеного матеріалу стає цілком очевидним, наскільки неоднозначними є поняття "асоціації" та "асоційованого членства", що їх нині часто вживають у зв'язку і відносинами між ЄС та Україною. З одного боку, "асоційованого членства" як формату відносин узагалі не існує у нинішньому Союзі, тож саме це словосполучення можна вважати позбавленим конкретного змісту. З іншого — поняття "асоціації" є надзвичайно широким, а його зміст, властиво, залежить від змісту конкретної угоди ЄС із конкретною країною, з якою він будує відносини. Адже від "Європейської угоди" між ЄС та Польщею, що містила конкретну перспективу приєднання до ЄС, та "Угоду про асоціацію" між ЄС та Чилі — дуже велика відстань. Саме про це слід пам’ятати, міркуючи навколо майбутніх відносин України та ЄС.
Зовнішня торгівля: право та економіка. — 2009.- № 1(42).- С.5-9.
Плаксенко М.Л.
Роль та місце України в системі забезпечення регіональної стабільності
Політичні процеси, що відбуваються сьогодні на міжнародній арені, свідчать про тенденції переходу від глобальної до регіональної стратегії державного розвитку і відповідних зовнішньополітичних пріоритетів. Регіоналізація як складова широкого глобалізаційного процесу має свою специфіку і результати впливу на міжнародну систему.
Після закінчення "холодної війни" та розпаду Радянського Союзу посилення регіоналізму супроводжується зростанням ролі рубіжних країн, що знаходяться на шляху різних геополітичних та геоекономічних просторів.
Внаслідок цього унікального розташування України на перетині "Схід — Захід" та "Північ — Південь" змушує її використовувати рубіжні функції для збалансування своїх відносин з пострадянськими країнами, країнами Європейського Союзу та його периферією.
Питання регіоналізації певним чином простежується крізь всю історію України. На теоретичному рівні вітчизняна геополітика має три стратегічні вектори — західноєвропейський, євразійський, середземноморський. Ці вектори існують об'єктивно і зумовлюються географічним розташуванням країни. Саме тому втрата одного з цих напрямів руйнує систему комунікаційного простору України
З класичної геополітичної точки зору Чорноморсько-Каспійський регіон, формуючою частиною якого є Україна, розглядається як ключовий фактор стабільності та безпеки Євразії, має величезні природні ресурси і стратегічно важливі транспортні та енергетичні коридори. Саме тому, на цьому регіоні й, зокрема, на Україні, сфокусовано інтереси провідних геополітичних центрів світу.
Визначимо наступні пріоритетні завдання, вирішення яких сьогодні безпосередньо впливатиме на становлення регіонального лідерства України: розвиток регіонального співробітництва шляхом активної співпраці в ОДЕР -ГУАМ, ОЧЕС; створення сучасної системи захисту кордонів; розв'язання Придністровського конфлікту; забезпечення регіональної стабільності та безпеки; активна демократизація регіону.
Оскільки складовою нових геополітичних орієнтирів нашої держави є перетворення її на важливого суб'єкта світової політики та утвердження як регіонального лідера, реалізація на практиці ролі країни-гаранта врегулювання Придністровської проблеми стає пріоритетною. Наявність у даному регіоні зони нестабільності створює загрозливу ситуацію як для національної безпеки України, так і для реалізації міжнародних транспортних та енерготранзитних проектів, успішність яких безпосередньо пов'язана зі стабільністю в регіоні, та, відповідно, від урегулювання конфліктів.
Україна протягом усього періоду існування Придністровської проблеми, декларативно підтримувала територіальну цілісність і державний суверенітет Республіки Молдова, але не висувала конкретних дієвих пропозицій для розв'язання даного конфлікту, тобто не скористалася своїм потенціалом для його вирішення.
Лише 22 квітня 2005 р. Президент України Віктор Ющенко запропонував план вирішення зазначеної кризи, сутність якого визначено у його назві — "До врегулювання — через демократію". Ініціативи української сторони підтримали всі учасники переговорного процесу, а також ЄС та США. Але реалізація ініціатив Президента України ускладнюється тим, що РФ та Румунія прагнуть домінувати на території Молдови, використовуючи свої важелі впливу — політичні, економічні та силові.
За такої ситуації Україна може позбутися наявних можливостей у розв'язанні Придністровського конфлікту, втратити Молдову як союзника і партнера в ОДЕР ГУАМ. Отже, перед Україною постала необхідність активізувати учать у переговорному процесі навколо Придністровської кризи, а також навколо нових ініціатив РФ, спрямованих на переформатування блокових відносин на пострадянському просторі. Сьогодні це є найважливішим регіональним зовнішньополітичним завданням, яке має підвищити роль України як країни-гаранта врегулювання конфлікту та регіонального лідера.
Ще одним з основних завдань у контексті регіональної взаємодії, є посилення співпраці в рамках ОДЕР ГУАМ. Відбулася реорганізація та зміна офіційної назви "Організація за демократію та економічний розвиток ГУАМ", після чого до організації увійшли Литва, Польща, Румунія та Болгарія. Важливо, що центром цього альянсу визнано Київ. Таким чином, вимальовується Балто—Чорноморсько—Каспійське партнерство, яке має об'єднати на сучасному етапі ключові транзитні держави Європи.
Для України посилення співпраці в рамках ОДЕР ГУАМ — це шлях до зміцнення міжнародного авторитету. Внаслідок цього відбудеться посилення її ролі регіонального лідера та ролі посередника у врегулюванні конфліктів регіону, з'явиться можливість отримання допомоги від головних світових донорів (США, ЄС, Японії), створення додаткових джерел енергопостачання, відбудеться активізація транзитно-транспортного та енергетичного потенціалу України, що спричинить сприятливі умови для створення додаткових шляхів виходу на ринки Близького Сходу та Центральної Азії. Проте, належне функціонування регіонального проекту ГУАМ та його дієвість залежатимуть від наявності руху товарів та енергоносіїв по вісі Південь-Північ, тобто можливості наповнення його реалістичними проектами та від розбудови економічної складової організації.
Як вже зазначалося, Чорноморський регіон все більше привертає увагу до себе з боку міжнародних організацій, ЄС та США. Для США головним завданням у регіоні є геополітичне домінування та конкурентна співпраця з РФ у життєво важливих галузях. До того ж Вашингтон має наміри створити трансатлантичне співтовариство енергетичної безпеки, невід'ємною частиною якого має стати саме Чорноморсько-Каспійський регіон.
Для ЄС важливим, насамперед, є доступ до енергоресурсів Каспію. Крім цього, басейн Чорного моря та Кавказ є частиною Великої Європи і ЄС має більше підстав для присутності в регіоні, аніж США. А відновлення Великого шовного шляху, з'єднувальною ланкою якого є Чорноморсько-Каспійський регіон, згідно з планами ЄС, має стати не лише торгівельною артерією, але й трансфертом демократичних і цивілізаційних цінностей між Європою та Азією.
Протягом останнього десятиліття ЄС розбудовував стосунки з країнами регіону шляхом співпраці з різноманітними існуючими організаціями.
Прикладом цього може бути співробітництво в рамках Організації чорноморської економічної співпраці (ОЧЕС) (сьогодні три члени ЄС і чотири НАТО одночасно є членами цієї структури). Крім цього сім країн ЄС та сім країн НАТО мають статус спостерігачів в ОЧЕС.
У квітні 2007 р. розроблено нову політику ЄС щодо торгівлі й співпраці у сфері безпеки з чорноморськими країнами — "Чорноморська взаємодія — нова регіональна ініціатива" головна ідея якої полягає у досягненні зближення між Чорноморським регіоном і Євросоюзом шляхом конкретних заходів взаємної співпраці у питаннях енергетики, транспорту, екології, переміщення, безпеки тощо
Пошук європейською спільнотою нових альтернативних шляхів постачання енергоносіїв змінив значимість Чорноморського басейну такого, що має величезний транзитний потенціал вже з існуючими та майбутніми нафто- та газо- проводами.
Стабільність та безпека регіону, що має таку кількість трубопроводів та морських шляхів, є, безумовно, дуже важливою для ЄС. Тому енергетична складова Чорноморського регіону є більш значущими, ніж багато інших вимірів.
Отже, для України кооперація з міжнародними регіональними організаціями, зокрема з тими, що є інструментами зовнішньої політики ЄС, позначиться реалізацією масштабних транспортних та енерготранзитних проектів і наступним зміцненням регіональної безпеки, створенням Чорноморської зони вільної торгівлі, розвитком міжнаціонального діалогу, внаслідок чого з'являться рівновага на геополітичній карті Європи, нові ініціативи щодо розвитку євроатлантичної системи безпеки та економічного базису для зовнішньополітичних кроків нашої держави.
Проте Україна не може претендувати на роль регіонального лідера, залишаючись залежною від російських енергоносіїв, що може змінити продовження послідовної роботи з диверсифікації джерел і маршрутів постачання енергоносіїв в Україну. Крім цього, Україна потребує побудови своєї власної стратегії регіональної політики, яка б спиралася на національні інтереси, принцип рівно наближеності та послідовне взаємовигідне співробітництво у питаннях, що є пріоритетним для України.
Таким чином, проаналізувавши нові завдання регіональної політики, що постали перед Україною внаслідок зміни геополітичної ситуації та підвищення ролі Чорноморсько—Каспійського регіону в системі забезпечення енергетичної безпеки та стабільності всієї Європи, перспективним напрямом подальших наукових досліджень можна назвати моніторинг динаміки розвитку подій у регіоні та їх вплив на досягнення зближення між країнами Чорноморсько-Каспійського регіону і ЄС.
Стратегічні пріоритети. — 2009.- № 2(11).- С. 231-238.
Чекаленко Л.
На роздоріжжі відносин України — ЄС
Назва статті не випадкова. Зимовий струс через відсутність газу в помешканнях європейських громадян ще довго пам'ятатимуть в Європі. Зима минула, мине й літо і не за горами знову випливе призабута проблема з енергоносіями. Водночас наш невгамовний сусід Росія не дає «розслабитися» ні Європі, ні Україні. Першу лякає страшилками щодо спроможності України, а нашу державу — всілякими негараздами "від дефолту до колапсу".
Практичні європейці намагаються розібратися в зимових енергетичних проблемах і визначити подальші кроки щодо свого забезпечення на майбутнє. Не останню скрипку в цьому ансамблі взаємовідносин грає і наша держава, яка за своєю вагомістю — транзитер енергоносіїв і безпосередній сусід Європейської спільноти — у низці питань європейської безпеки посідає одне з чільних місць. Так, безсумнівно: Україна — пріоритетний партнер Європейського Союзу в енергетичній сфері з доставки енергоносіїв. Територією нашої держави проходить майже весь російський газ і нафта, яка спрямовується в Європу.
З огляду на зростаючі потреби, ЄС вже сьогодні шукає прийнятну формулу енергопостачання, яка, як відомо, з міркувань безпеки має формуватися хоча б з трьох сировинних постачальників, які доставлятимуть близько 30% кожний. Основних постачальників газу ЄС намагається "сформувати" з Росії, Норвегії та Алжиру. Одним із засобів тиску використовується і побудова трубопроводів в обхід «неслухняних» країн, як це спостерігаємо з російськими газовими проектами — Північним, Південним і Блакитним потоками.
У такій складній ситуації українські пропозиції щодо модернізації власної ГТС можна тільки вітати. Загострена реакція на відповідні українські ініціативи з боку російської сторони є додатковим підтвердженням правильності обраної позиції. Владні структури РФ у відповідь на українські кроки задіяли майже всі важелі: і переговори з Туреччиною щодо пришвидшення постачання газу Ізраїлю, і «виток» інформації про гіпотетичне розширення парку підводних човнів в Чорному морі, і «посилені» переговори з Німеччиною, Іспанією і Норвегією, і активізація діяльності РФ у "20", і у переговорному процесі з ЄС, і так зване перезавантаження відносин Росії зі США, активна інформаційна (істерична?) антиукраїнська компанія щодо «платоспроможності України», і навіть натовський напрям Москва не оминула увагою. Водночас, хоч би які важелі не були задіяні, а прості арифметичні розрахунки свідчать, що збільшення потужності запроектованих газових трубопроводів є поки що сумнівним (за деякими оцінками російських експертів, певною мірою віртуальним).
У нашій державі створено досить розгалужену правову енергетичну базу: в Україні розроблені основні закони щодо безпеки енергетичної сфери. Це й Закон України "Про загальнодержавну програму адаптації законодавства України до законодавства ЄС" (18 березня 2004 р.), і "Меморандум про взаєморозуміння між ЄС і Україною у сфері енергетики" (01 грудня 2005 р.). а також "Основні напрями державної політики у сфері забезпечення енергетичної безпеки України" (27 грудня 2005 р.). У згаданих документах намічені шляхи до зменшення енергетичної залежності нашої держави через збільшення власного виробництва паливно-енергетичних ресурсів; забезпечення енергоносіїв не менш, ніж з трьох джерел; створення державного стратегічного резерву паливно-енергетичних ресурсів; збереження та розвиток власної наукової, науково-технічної і технологічної бази паливно-енергетичних ресурсів паливно-енергетичного комплексу. Для реалізації наміченого запроваджується модернізація за такими напрямами, як державне стимулювання реалізації інвестиційних проектів; вдосконалення державної підтримки розвитку ПЕК; розвитку вітчизняного машинобудування, проектних і будівельно-монтажних комплексів енергетики України; розробка ядерних реакторів нового покоління. До того ж передбачається диверсифікація джерел постачання, підвищення транзитного потенціалу України, посилення уваги до екологічних наслідків.
Позитивом є наявність розвинених і досить потужних газо-нафтотранспортних та електричних мереж, поєднаних з мережами ЄС, а також країнами СНД, що дозволяє брати участь у формуванні європейської енергетичної політики та спільного енергоринку, відігравати важливу роль у співпраці в енергетиці ЄС з СНД. До того ж Україна має власну розвинену інфраструктуру газового комплексу. Плюс до цього потужності діючих газосховищ дають можливість створити стратегічний резерв природного газу та його використання у надзвичайних ситуаціях.
Поруч із перевагами необхідно згадати і про наші недоліки. Найнебезпечнішими з них є висока затратність української економіки. Ми не вміємо заощаджувати енергію, далеко випереджаючи за цими негативними показниками і Туреччину, і Польщу, і Китай. На перших позиціях наша країна перебуває і за рівнем споживання електроенергії. Ускладнило питання енергетичної співпраці України — ЄС газова криза кінця 2008 — початку 2009 років.
Реалізуючі європейський вибір, Україна широко співробітничає з Європейським Союзом в галузі енергетики. Серед останніх спільно здійснюваних проектів згадаємо НКРЕ — посилення регуляторної та юридичної складових регулювання енергетичного сектору; ЄС-ТАСІS щодо приєднання України до Транс'європейських електроенергетичних мереж і проект з ядерної безпеки. Реалізується проект ЄС "Бурштинський енергоострів". Важливим проектом ЄС — Україна є нафтопровід Одеса-Броди.
Які важелі можуть спонукати учасників Євросоюзу прискорити вирішення питання щодо поглибленого співробітництва з Україною? Об'єктивні реалії, нажаль, свідчать, що в нашому варіанті поки що стратегічні важелі не спрацьовують. І це пов'язано не тільки з бажанням/небажанням учасників ЄС. У першу чергу ситуація, що склалася, викликана, вочевидь, внутрішніми проблемами європейської спільноти. Інше стосується внутрішньої і зовнішньої спроможності нашої держави.
З певною обережністю можна припустити, що проблеми з членством України в європейському інтеграційному просторі залежать у першу чергу від рівня позитиву/негативу українсько-російських відносин. Учасниками ЄС, попри свою слабкість і бідність, стали й ще стануть інші країни — Македонія, Боснія та Герцеговина, Албанія тощо. Поступово в інтеграційний простір будуть включені всі колишні югославські республіки, у тому числі й Сербія з Косово. Можливо, це стане логічним завершенням європейського розширення, можливо, обмеженим уявленням сучасних "розвинених" європейців, але так склалося і в історичній минувшині і, схоже, віддзеркалиться і в майбутній Європі. При цьому європейці визнають українців європейською нацією, пропонують різноманітні проекти співпраці в економічній, енергетичній і гуманітарній сферах, але тільки співпраці, не більше…Чому? У чому причина? Спробуємо розібратися в цьому питанні.
Сучасній Європі потрібен певний баланс інтересів: політичних, економічних, врешті-решт безпекових. Існування біполярного світу врівноважувало відносини двох полюсів і надавало Європі відповідну стабільність. Поки не оформився повий полюс (чи полюси) сили, які б врівноважували також європейський простір, нашій державі важко ждати від ЄС нових посувань. І не тільки тому, що Європа залежить від російських енергоносіїв. А найшвидше тому, що більшість сучасних європейців, тобто мешканців по той бік лінії Керзона є глибокими прагматиками, які живуть одним днем, яких не досить цікавить далеке, не прогнозоване буття. Сьогодні Європа є залежною від російських енергоносіїв: поки вони є -все чудово, коли з ними починаються проблеми — шукають винних, намагаючись владнати ситуацію не вдаючись до деталей. У таких випадках будь-які непорозуміння між Україною і Росією тільки дратують європейців, які вже давно звикли до спокійного й ситого життя. Отже, як кажуть: доживемо — побачимо. Проте історія всіх нас вчить: що було неможливе вчора, сьогодні — реалізоване! І не треба далеко шукати доказів — вони на поверхні. Врешті-решт європейці віднайдуть можливість поступального розвитку до єдиного державного утворення, врешті-решт вони не оминуть сильної і стабільної України, без якої реалізація європейської ідеї та європейської безпеки залишиться віртуальним.
Зовнішні справи. — 2009.- № 4-5.- С. 49-52.
Тернок Ч.
Україна на перехресті, та чи отримає вона допомогу, якої так потребує.
Політика Європейського Союзу щодо відносин з Росією є непослідовною та перебуває на початковому етапі. Цей підхід дуже контрастує з підходом США, які навіть за умов більш поблажливої, як вважається, зовнішньої політики президента Б.Обами зайняли тверду та безкомпромісну позицію щодо Кремля і його відносин із сусідніми державами — республіками колишнього Радянського Союзу.
Бажання Європи отримувати російський газ стало домінуючим, занадто домінуючим елементом у цих відносинах. Росія знає, що поставки вуглеводнів можуть бути вагомим дипломатичним інструментом в її зовнішніх зносинах не тільки з колишніми радянськими державами, які вона доволі зверхньо називає близьким зарубіжжям, а і з державами — членами ЄС. Тісні відносини Росії зокрема з Німеччиною та Італією донині допомагали розмивати і пом'якшувати реакцію Євросоюзу на російський авантюризм — як у випадку з минулорічною війною з Грузією, а тому послабили і моральний авторитет ЄС.
Цей брак волі, який дехто може назвати сучасною формою умиротворення, може зрештою вилитися в утворення чогось на кшталт нової залізної завіси в Європі. Якщо ЄС соромиться протистояти російському іредентизму та реваншизму, то Москва обов'язково, скористається можливістю відновити свою гегемонію і вплив у таких державах як Україна, котра протягом багатьох років намагається вийти з тіні Росії та будувати власне суверенне майбутнє відповідно до власного вибору, вибору українського народу.
Президентські вибори в Україні у січні 2010 року стануть серйозним випробування для ЄС, який шукає шляхи того, як розвивати відносини з Росією. Євросоюз повинен спрямувати Кремлю чітке попередження, що будь-яке втручання у демократичні процеси в таких суверенних і незалежних державах як Україна призведе до серйозних наслідків. Очевидно також, що ЄС має зміцнити свою єдність перед російськими провокаціями та винести уроки з того, що сталося у Грузії. Україна є безперечно європейською державою з перспективою можливого набуття членства в ЄС і НАТО, за умови, що такий вибір зроблять її громадяни. Якщо ми справді віримо у демократію, свободу та розширення спільноти держав — членів ЄС, Європейський Союз не може дозволити собі кинути Україну напризволяще.
Уже зараз є ознаки того, що Україні загрожує період політичного хаосу. Російський президент Дмитро Медведєв нещодавно надіслав своєму українському колезі Віктору Ющенку чималий список претензій, поєднаних із неприхованою неповагою, завершивши своє послання відмовою на цьому етапі направити у Київ нового російського посла. Безумовно, Ющенко невміло розбудовував відносини з Росією — як і багато чого іншого протягом свого президентства. Однак жодні з його дій не заслуговують та таку гостру критику з боку російського президента, який відкрито озвучив свої претензії у відеороліку, в якому позаду нього загрозливо маячив військовий корабель. В умовах наближення зими Росія може спровокувати новий газовий конфлікт, який позначиться не лише на Україні, а й на країнах ЄС.
Нещодавно президент Медведєв подав на розгляд російської Держдуми законопроект, який у разі прийняття надасть йому право вдаватися до воєнних дій для захисту російських громадян за кордоном. Неважко уявити собі розвиток подій за грузинським сценарієм у тому разі, якби проросійський кандидат Віктор Янукович програв президентські перегони в Україні, а прозахідний лідер, прийшовши до влади, прискорив переорієнтацію України у протилежний від Росії бік. Кремль також може ініціювати такі акції для захисту чорноморських баз, оренда яких має завершитися у 2017 році. З наближенням цієї дати Крим цілком може стати джерелом дедалі більшої напруги між Києвом та Москвою.
Легко, сказати, що Захід міг би зреагувати на це як на грубе порушення та дати жорстку відповідь на будь-яке втручання, воєнне чи невоєнне, у президентські вибори в Україні та їх результати. Проте досвід Грузії вказує на інший варіант. Слабка реакція ЄС і швидке повернення до щоденних справ з Росією залишили Грузію сам на сам з постійною військовою присутністю Росії на її території. Чи не є свобода і безпека громадян іншої європейської держави важливішими, ніж наше бажання отримувати російський газ без перебоїв? Це і є той вибір, який має зробити Європейський Союз і який визначатиме його місце у міжнародних справах протягом наступних десятиріч.
Як наслідок, нерішуча позиція ЄС впливає і на НАТО. Коли нещодавно один російський журналіст запитав, чи захистило б НАТО Україну, якби на неї вчинили напад, речник НАТО відповів: «Ні». Постійний представник Російської Федерації при НАТО Дмитро Рогозін також демонструє тривожну здатність переконувати членів альянсу з метою пом'якшення його позиції та заяв, котрі Москва сприймає як такі, що спрямовані проти її інтересів.
Звичайно, втручання Росії у внутрішні справи України не є чимось новим. Невдалі спроби Кремля впливати на результат президентських виборів у 2004 році вилились у прозахідну помаранчеву революцію. Очевидно, що Росія хотіла б перекреслити демократичні здобутки України за останні п'ять років та бачити на президентській посаді в Києві більш поступливого, проросійськи налаштованого кандидата.
Об'єднаного Європейського Союзу, який стояв би за спиною України, було б достатньо, аби запобігти таким наслідкам і сприяти Українській державі у подальшому прогресі в напрямі майбутнього, пов'язаного з безпековим і економічним простором Заходу. Водночас ЄС повинен розвивати і дружні відносини з Росією, але на основі рівності і суверенності, а не гегемонії.
Дзеркало тижня. — 2009. — 5 вересня (№ 33). — С. 1,5.
Щербак Ю.
Напередодні майбутнього
Ультиматум російського президента Д. Медведєва українському народові став за часом першим закордонним "поздоровчим" посланням до 18-річчя державної незалежності. Його зміст — тотальне заперечення внутрішньої та зовнішньої політики України за останні роки. Проголошення жорсткої конфронтаційної лінії на посилення політичної (поки що), інформаційної та дипломатичної війни проти Києва, демонстративне винесення ворожих дій на європейський рівень у присутності скромно мовчазної Ангели Меркель свідчить про серйозність намірів авторів послання: не зупиняючись ні перед чим, залякати, деморалізувати, паралізувати й поділити Україну, поставити на коліна непокірливу, але слабку і пересварену державу, відновивши контроль Москви над ласим шматком пострадянського простору.
Закінчився період відносного спокою, що його подарувала нам доля — з 1990 по 2008 рр. (російсько-грузинська війна). Не можна сказати, як твердять окремі радикали-аналітики, що Україна бездарно проспала цей період, наче ледачий дядько на сіннику. Дещо зроблено, і світ таки дізнався про нас, і в якихось сегментах ми змогли зміцнити наше геостратегічне положення. Але в цілому керівництво України, зосереджене на вирішенні власних фінансово-владних проблем, не зрозуміло, в якому шаленому світі стрімких змін, боротьби й конкуренції існує сучасне людство, як швидко міняються симпатії й пріоритети, як легко випасти з машини часу, що домчала нас у початок XXI століття.
Україна стала членом 110 міжнародних організацій, уклала низку важливих договорів, зміцнивши свій міжнародно-правовий статус. З провінційного міста радянської імперії Київ перетворився на столицю середньої східноєвропейської країни, де відкрито понад 70 посольств та консульств іноземних держав, 14 представництв міжнародних організацій. Найвищою точкою цього руху в світ став 1997 р., коли було встановлено відносини стратегічного партнерства з США, підписано Хартію особливого партнерства з НАТО й укладено "великий" Українсько-російський договір про дружбу, співробітництво й партнерство, а також угоду про статус і умови перебування Чорноморського флоту РФ на території України.
І хоча вже тоді означилися конфронтаційні питання відносин із Росією (Крим, Севастополь), офіційна Росія часів президента Б. Єльцина, незважаючи на окремі шовіністично-імперські нотки, не дозволяла собі такого відвертого хамства до "братньої" країни та її легально обраного Президента, як роблять сьогоднішні керівники РФ.
Сформована на той час доктрина "багатовекторності" зовнішньої політики України, незважаючи на її теоретичну вбогість, задовольняла керівництво країни, дозволяючи здійснювати управління дипломатичною службою в ручному режимі, граючи на протиріччях Москви й Вашингтона.
Між тим спочатку непомітні й непомічені правлячим класом України зміни міжнародної атмосфери ставали дедалі більш відчутними і завершилися серйозною міжнародною кризою та руйнуванням старої моделі світового порядку. Ось деякі вузлові моменти цих змін:
— крах силової, побудованої на застосуванні збройних сил політики США під гаслом «війни з тероризмом». Акція США в Іраку призвела до конфлікту американців з європейськими країнами (Франція, Німеччина), розриву єдності всередині ЄС, що дало змогу Москві посилити свої впливи серед "старих" демократій (вісь Париж- Берлін — Москва) й проводити ворожу політику проти Польщі та країн Балтії;
— посилення загрози ядерної війни в результаті руйнування режиму нерозповсюдження ядерної зброї. Сьогодні 25 країн світу або мають ядерну зброю, або стоять на порозі її отримання. Група американських експертів, створена сенатором Лугаром 2005 р., вважає, що якщо ризик ядерної атаки становив до 2010 року 50%, то в період до 2015 р. він зросте до 70%.
— світова фінансово-економічна криза, геополітична нестабільність і згортання процесів глобалізації. Найгірша за останні 75 років криза висвітила крах американської архиліберальної фінансової глобалізаційної моделі, що перетворилася на вселенську мильну бульку. Сполучені Штати втрачають одноосібне світове лідерство: на наших очах відбувається зміна моделі світоустрою з однополярної на багатополярну. З'явилася низка претендентів на лідерство (Китай, Індія, Росія).
— ліквідація de facto Гельсінських угод щодо недоторканності державних кордонів завдяки створенню з волі США та європейських союзників напівдержави Косово (2007) та з волі Росії — чвертьдержав Південної
Осетії та Абхазії (2008). Чи є сумніви в тому, що цей відсоток
може бути повторений, серед іншого, в Україні?
— зростання антидемократичних тенденцій, посилення зневіри в демократію й політичні партії. За даними Frееdоm Ноuse (2008), вперше з 1994 р. у світі почала зменшуватися кількість демократичних держав. Понад 50 країн світу належать до так званих «ризикованих демократій», що існують в Азії, Африці, Латинській Америці та на пострадянському просторі. Люди, які проживають у цих державах, перестають бути справжніми громадянами і перетворюються на клієнтів могутніх кланів. Такі країни витворюють вертикаль залежності всіх громадян від верховного клану, що стоїть при владі.
Такими є деякі елементи глобальних змін, сума яких створює досить тривожні перспективи для XXI століття: якщо до цього додати глобальну продовольчу кризу, зменшення енергетичних, водних і мінеральних ресурсів та грядущі кліматичні зміни, то стане зрозумілим, що майбутнє й післямайбутнє несуть для всього світу й зокрема для України значні загрози.
В України, яка опинилася в сірій зоні безпеки, в даній ситуації є невеликий вибір і запас аргументів. Але вони є:
Треба мобілізувати всі здорові, патріотичні сили суспільства на захист української державності. Не тільки старі шістдесятники чи підстаркуваті
розсварені націонал-демократи, але й молодь, бізнесмени, військовослужбовці, представники силових структур, ЗМІ, члени організацій громадянського суспільства повинні усвідомити небезпеку, що нависла над Україною. Всеукраїнський конгрес із широким регіональним і суспільним представництвом міг би стати загальнонаціональним форумом, який має звернутися до української, російської та міжнародної громадськості із закликом: зупинити можливу війну
між Росією та Україною, повернутися до нормальних міждержавних відносин без висування будь-яких попередніх вимог.
Збройні сили України мають відігравати у державі значно вагомішу роль, аніж сьогодні. Політики мають зрозуміти, що байдужість і зневага до професіоналів зі зброєю в руках небезпечна. Голос військових і силовиків, які є основою стабільності держави, має бути почуто, а їхні потреби максимально задоволено, особливо щодо посилення розвідки і контррозвідки.
Держава повинна почати негайну модернізацію військ протиповітряної оборони та реалізувати програму створення "зброї відплати" — надточних ракет з конвенціональними боєголовками.
Питання про ядерне озброєння України може стати на порядку денному, якщо США, Росія, Велика Британія й Франція — основні гаранти нашої безпеки (Будапештський меморандум 1994 р.) — відмовляться розробити і впровадити механізм захисту законних національних інтересів України.
Головне, що треба зрозуміти нашим можновладцям: жодні поступки щодо суверенітету, жодні визнання української "вини" (якої немає), жодні вірнопіддані заклики до діалогу не дадуть позитивного результату, доки теперішнє керівництво Росії не відмовиться від нагнітання ворожості до України — до її державності, її зовнішньополітичного курсу, її політичного плюралізму, її історії. Ті, хто думає, що, "здавши" Ющенка на догоду Медведєву, отримають царську індульгенцію, глибоко помиляються. З'являться нові вимоги до України.
І останнє: в свіжому номері журналу Foreign Affairs (вересень/жовтень 2009 р.) давній друг України, а ще більший друг США Збігнев Бжезинський ставить великий хрест на ілюзіях керівництва України щодо швидкого вступу нашої країни до НАТО.
Бжезинський закликає НАТО до обережного курсу щодо України й Грузії, щоб "не бажаючи того, не відновити імперську ностальгію Росії до цих країн". Це означає, що при формальному збереженні права цих країн на вступ до НАТО процес цей треба відкласти на невизначений час. Більше того, автор пропонує НАТО укласти угоду з дітищем Росії — Організацією Договору колективної безпеки, до якої включено РФ, Білорусь, Вірменію, Казахстан, Киргизстан, Таджикистан та Узбекистан.
Новий неочікуваний поворот ідей престарілого політологічного гуру свідчить про серйозні зміни зовнішньополітичного курсу Вашингтону і про різке зменшення уваги США до України (так само, як і до Польщі та інших країн Центральної й Східної Європи).
Сьогодні ще не можна стверджувати, що США погодилися на входження України до сфери російських інтересів — візит віце-президента США Дж. Байдена засвідчив це. Але тривожні зміни спостерігаються: США вважають Росію більш важливим партнером у вирішенні своїх глобальних проблем (Афганістан, Іран, КНДР). Наскільки далекоглядним є цей курс, покаже майбутнє.
Тому верховним стратегам України (якщо вони ще існують у природі) треба переглянути застарілі підходи й розробити реалістичну альтернативну стратегію безпеки української держави у XXI столітті.
Тільки адекватне, національно відповідальне керівництво України зможе знайти вихід із сьогоднішнього геополітичного лабіринту.
Ми стоїмо напередодні майбутнього. Суворого екзаменатора, який перевірить нашу здатність до суверенного державного існування. Тільки мудрість і єдність допоможуть нам вистояти перед неспровокованою загрозою й здобути симпатії та підтримку світового співтовариства.
День. — 2009. — 5 верес. (№ 157). -С. 1,3.