Енергетична безпека держави в умовах європейського вибору України: реалії та перспективи.
Відносини Україна — НАТО: яким є майбутнє стратегічне партнерство?
Євроінтеграція України: напрями та перспективи.
Європейська соціальна модель і європейські перспективи України.
Як не заблукати між пан`українським імперіалізмом та єврокритицизмом.
Останнім часом з'явилася низка нових цікавих заяв, статей і майже концепцій оновлення чи модифікації зовнішньої політики України.
Якою буде Україна, яким буде її місце у посткризовому глобальному світі ХХІ століття, як подолати загрози державі? Ці питання не залишать байдужими нікого.
* * *
Продан Юрій
Енергетична безпека держави в умовах європейського вибору України: реалії та перспективи.
Сучасний світ характеризується посиленням дії чинників, через які виникає загроза його стабільності. Нівелюється різниця між внутрішніми та зовнішніми аспектами безпеки, зростає вага несилових (політичних, економічних, соціальних, енергетичних, екологічних, інформаційних) складових її забезпечення. Активізується боротьба за природні ресурси, насамперед за контроль над джерелами енергії та шляхами її постачання. Майже перед усіма державами світу постають нові виклики, пов'язані з необхідністю гарантування сталого задоволення зростаючих потреб економік та населення країн в енергетичних матеріалах та продуктах. Зазначене зумовлює необхідність забезпечення диверсифікації енергетичних поставок, гарантування безпечного транзиту енергоносіїв, розширення обсягів їхнього видобутку та виробництва.
Україна належить до країн, що лише частково забезпечені традиційними видами первинної енергії, і змушена більшу їхню частину імпортувати. Рівень енергозалежності нашої держави є середньоєвропейським, але характеризується відсутністю диверсифікації Зосередження на енергетичних питаннях у міжнародних відносинах відіграє все важливішу роль для енергетичної безпеки і для ЄС, і для України.
В Україні напрямки та інструменти посилення міжнародної співпраці в галузі енергетичної безпеки знайшли своє відображення у ряді документів: Енергетичній стратегії України до 2030 року, Основних напрямах державної політики у сфері забезпечення енергетичної безпеки України, схвалених Указом Президента України від 27 грудня 2005 року, Плані дій Україна-ЄС, Меморандумі про взаєморозуміння між Україною і Європейським Союзом про співпрацю в енергетичній сфері, в інших дво- і багатосторонніх міжнародних угодах.
У контексті виконання Плану дій ЄС-Україна у 2005 році підписано Меморандум між Україною та Європейським Союзом про порозуміння щодо співробітництва в енергетичній галузі (Меморандум), що визначає, у який спосіб обидві сторони планують організувати роботу з метою зближення їхніх енергетичних ринків.
У контексті Меморандуму головними пріоритетними завданнями для України в сфері розвитку співробітництва з ЄС в енергетиці та посилення енергетичної безпеки є, по-перше, синхронне з'єднання об'єднаної енергетичної системи (ОЕС) України з мережами європейського Об'єднання з координації передачі електроенергії (UСТЕ); по-друге, набуття членства в Договорі про Енергетичне співтовариство.
У рамках забезпечення енергетичної безпеки Україна та ЄС приділяють підвищену увагу, зокрема, реконструкції української ГТС для забезпечення безперебійного транзиту газу європейським споживачам.
Газотранспортна система України впродовж багатьох років підтвердила свою високу надійність і технічну готовність для здійснення транзиту російського газу споживачам європейських країн. Нагадаю, що українська ГТС включає 38 тис. км газопроводів різного призначення і продуктивності, на яких функціонує 73 компресорних і понад 1600 газорозподільних станцій. Крім того, Україна має на своїй території потужний комплекс підземних сховищ газу, що забезпечують одночасне зберігання понад 34 млрд. куб. м активного газу. Газотранспортна система України здатна прийняти на вході до 290 млрд. куб. м і передати на виході 178 млрд. куб. м природного газу, зокрема 140 млрд. куб. м — до країн Західної та Центральної Європи.
Слід зазначити, що за результатами численних аудиторських перевірок, висновками експертів, об'єктивними показниками відсутності серйозних аварійних ситуацій, ГТС України вважається однією з найбільш технічно надійних в Європі. У той же час, ГТС України, як будь-який технічний об'єкт подібного масштабу, потребує чималих коштів для його утримання та модернізації.
Реалізація проектів з підвищення енергетичної безпеки потребує залучення суттєвих коштів. У цьому контексті пріоритетом для України є співпраця з міжнародними фінансовими установами. Зокрема з метою залучення фінансових ресурсів на модернізацію газотранспортної системи України спільною з Європейською Комісією планується провести інвестиційну конференцію. Одна з умов, висунутих ЄС щодо проведення конференції — розробка «майстер-плану», який передбачатиме реалізацію детальних заходів з реконструкції та модернізації ГТС України на період 2009- 2015 років.
Один із пріоритетів у сфері забезпечення національної безпеки України — диверсифікація джерел постачання енергоносіїв. Перш за все це стосується усунення монополії єдиного постачальника ядерного палива в Україну.
З цією метою реалізується проект технічної допомоги США «Кваліфікація ядерного палива для України». Проектом передбачається розроблення, виготовлення та поставка альтернативного ядерного палива для енергоблоку № 3 Південноукраїнської АЕС.
У серпні минулого року розпочато експлуатацію перших шести тепловипромінювальних збірок ядерного палива компанії «Вестінгауз». Проект пілотний, завершення дослідно-промислової експлуатації палива за проектом створить передумови для тиражування його результатів. Наразі проводяться роботи щодо створення в Україні потужностей з виробництва ядерного палива. Компанія «Вестінгауз» готова інвестувати будівництво заводу в Україні.
Одним з головних завдань взаємодії України, Польщі та ЄС в енергетичній сфері є реалізація проекту ЄАНТК шляхом інтеграції нафтотранспортних систем України та Польщі для постачання каспійської нафти нафтопроводом Одеса-Броди-Плоцьк на ринки європейських та інших країн, забезпечення диверсифікації джерел постачання вуглеводнів для підвищення енергетичної безпеки обох держав та ЄС в цілому.
З метою забезпечення надійності та прозорості постачань енергоресурсів до країн Європи 23 травня 2008 року, під час третього Енергетичного самміту в Києві за ініціативою Президента України прийнято Спільну заяву щодо розробки механізму реалізації концепції створення Каспійсько-Чорноморсько-Балтійського енерготранзитного простору, функціонування якого передбачається відповідно до законодавства Європейського Союзу.
Нова енерготранзитна спільнота може стати основою для встановлення якісно нової культури енерготранзиту від Балтійського до Чорного та Каспійського морів. Вона забезпечить ефективнішу взаємодію між країнами-партнерами, що дозволить їм швидше реагувати у разі непередбачених ситуацій, спільно контролювати шлях від видобування енергетичних ресурсів до постачання кінцевим споживачам, а також нести конкретну відповідальність за взяті на себе зобов'язання.
Отже, в контексті забезпечення енергетичної безпеки держави в умовах європейського вибору України пріоритетними для України є реалізація завдань щодо набуття членства в Договорі про Енергетичне співтовариство та синхронного з'єднання ОЕС України з мережами європейського Об'єднання з координації передачі електроенергії (UСТЕ), а також формування «Каспійсько-Чорноморсько-Балтійського енерготранзитного простору», з метою реалізації у його рамках спільних проектів.
Реалізація зазначених пріоритетів слугуватиме посиленню енергетичної безпеки на європейському континенті в цілому та в Україні та буде корисною для обох сторін.
Україна — NAТО. — 2009. — № 2. — С. 14-21.
Горбулін В.
Відносини Україна — НАТО: яким є майбутнє стратегічне партнерство?
Якщо характеризувати безпекове середовище навколо України, то слід зазначити, що воно має, умовно кажучи, два основні рівні. Перший пов'язаний з традиційними уявленням про національну безпеку, для якої можна застосувати термін «hard security — жорстка» безпека. А другому притаманні нові, здебільшого нетрадиційні, виклики і загрози, те, що зазвичай описують як soft security. Виклад доцільно розпочати з проблем «м'якої» безпеки.
1. У Балто-Чорноморсько-Каспійському відбувається поширення традиційних та формування нових транскордонних ризиків і загроз. Йдеться про міжнародний тероризм, розповсюдження зброї масового ураження (ЗМУ) та її компонентів, наркотрафік, торгівлю людьми, контрабанду, піратство та інші види організованої злочинності, кібер-загрози тощо.
2. Слід зазначити, що на цьому рівні визначальний вплив, принаймні з 2007 року, має політика Російської Федерації, а також безпосередньо пов'язане з нею гальмування процесу розширення глобального Заходу, інституційно уособленого в НАТО і ЄС.
3. Значення і тривалість нинішнього «перезавантаження» американсько-російських відносин та пов'язаних з цим процесів поліпшення взаємин Росія-НАТО не варто перебільшувати. За оцінками аналітиків Інституту національних стратегічних досліджень Національного університету оборони США і Директорату Єврокомісіїз питань зовнішніх відносин, нинішня «відлига» є
тимчасовою і в подальшому зміниться тривалим загостренням суперечностей між Вашингтоном і Москвою. Чергове загострення очікується у 2012-2016 роках.
4. Події, пов'язані з визнанням Косово на початку 2008 року, зафіксували початок процесу руйнування міжнародної правової бази європейської та світової безпеки. Російську окупацію Північної Осетії й Абхазії та визнання Москвою цих державних утворень де-юре можна вважати прямим і безпосереднім наслідком цього прецеденту. Водночас грузино-російський конфлікт 2008 року знову висуває на передній план проблеми воєнної безпеки у Центрально-Східній Европі.
5. Нині, внаслідок насамперед власних помилок Україна потрапила в «сіру зону безпеки» між НАТО і Росією. Слід також зазначить, що членство України в ООН, ОБСЄ, Раді Європи, партнерські відносини з НАТО і ЕС не створюють надійних механізмів для усунення загроз національній безпеці. Гарантії безпеки отримані Україною у зв'язку з відмовою від ядерної зброї у 1994 році, не мають юридичного і тим більше інституційного оформлення і де-факто не виконуються. Консультації із зазначених питань, що ініціювалися Україною на міжнародних форумах і на двосторонньому рівні протягом 2008-2009 років, далі обмежені результати.
6. Внутрішній колапс української влади робить Україну надзвичайно вразливою на міжнародній арені, загрожує її національній безпеці. Величезним недоліком є неспроможність багатьох представників українських правлячих сил усвідомити національні інтереси й поставити їх вище особистих. Відсутність стратегічного мислення у значної частини українських політичних еліт гранично ускладнює процес стратегічного планування в державних інституціях, що не дає змоги гарантувати національну безпеку України у нинішніх надскладних умовах.
7. Нашим західним партнерам слід враховувати думку заступника міністра оборони США і передбачати власні кроки, враховуючи і їхнє сприйняття в інших країнах. Важливим негативним прикладом стало рішення Президента США Хусейна Барака Обами щодо відмови від третього позиційного району протиракетної оборони (ПРО), яке було ухвалене без попередніх публічних консультацій з керівництвом Польщі і Чехії. До того ж про це рішення було оголошено 17 вересня 2009 року, в день 70-ї річниці вторгнення радянських військ у Польщу. Для фахівця зрозумілі причини і наслідки впровадження нового підходу до ПРО, водночас широким загалом цей крок Вашингтону був сприйнятий як фактична капітуляція перед ультимативними вимогами Москви.
На жаль, сьогодні можна констатувати, що можливість вступу до НАТО у середньостроковій перспективі, принаймні до 2012 року, вже втрачено.
Основні причини цього — в Україні. До них слід віднести:
-
перманентне політичне протистояння у владних структурах;
-
відсутність єдності у суспільстві щодо гарантування національної безпеки;
-
катастрофічне скорочення бюджетного фінансування обороноздатності, зумовлене гострою економічною кризою та пов'язаний з цим критичний стан озброєння в української армії;
-
неефективність державного апарату в питаннях щодо управління національною безпекою.
Важко сподіватись на принципову зміну ситуації в Україні найближчим часом. Вибори 2010 року навряд чи радикально змінять українські політичні еліти, а отже, інститути влади не запрацюють як слід.
Варто усвідомлювати, що НАТО, тоді вже буде зовсім іншою організацією. Найближчі роки мають стати для Альянсу критичним етапом розв'язання проблем внутрішнього та стратегічного значення.
Отже, Україні не потрібно очікувати додаткових «месиджів» з боку Альянсу щодо майбутнього членства, а слід зосередитись на впровадженні реформ, які відповідають її власним національним інтересам і вимогам НАТО.
Необхідно відмовитись від порожніх декларацій, а натомість наближатися до Альянсу, не відмовляючись від стратегічних цілей, визначених на законодавчому рівні. Для цього необхідно:
-
по-перше, долучити Україну до вироблення стратегічних концепцій Альянсу (йдеться про експертний, консультативний рівні), та водночас враховувати ці концепції у процесі розвитку і реформування власного сектору безпеки;
-
по-друге, прискорити розвиток практичних можливостей для співпраці України з НАТО, насамперед із США, а також із країнами — членами ЄС в оборонній і безпековій площинах;
-
по-третє необхідно продовжувати роботу щодо інформування громадськості про НАТО, замінивши недолугу пропаганду відверто радянського штибу на реальну просвітницьку діяльність з роз'яснення цілей, завдань і можливостей Альянсу в контексті гарантування національної безпеки України. Водночас доцільно відмовитись від поширеного в Україні підходу, який ґрунтується на без альтернативності можливих напрямів національної безпеки (або позаблоковість, або нейтральність, або система колективної безпеки);
-
зміцнення власних оборонних можливостей шляхом створення неядерних стратегічних сил стримування;
-
підвищення статусу зовнішніх гарантій України, які надані їй де-юре ядерними країнами у зв'язку з приєднанням до Договору про нерозповсюдження ядерної зброї (ДНЯЗ) і зафіксовані у Будапештському меморандумі 1994 року;
-
переведення співробітництва з НАТО у прагматичне русло, максимально використовуючи формат річних національних програм і посилюючи роль Спільних робочих груп Україна-НАТО, які на сьогодні працюють у галузі воєнної реформи, економічної безпеки, планування на випадок надзвичайних ситуацій цивільного характеру, науки і захисту довкілля, озброєнь. За цих умов існує нагода переглянути формат Спільних робочих груп Україна-НАТО, погодити їх кількість з керівництвом Альянсу та відпрацювати для них внутрішні нормативні документи, які б чітко регулювали їхню діяльність (сферу функціонування, склад, порядок призначення, статус голови, повноваження тощо);
-
сприяння пошуку цивілізованого консенсусу між Україною і Російською Федерацією через використання можливостей відновленого діалогу Ради НАТО-Росія з усіх актуальних проблем двосторонніх відносин.
Також слід наголосити на взаємодії НАТО з ЄС у безпековій площині, бо розривати Альянс і Євросоюз буде неправильно. Необхідно розробити новий механізм співробітництва з ЄС, зокрема у питаннях протистояння «м'яким» безпековим загрозам, зміцнення українських кордонів. Доцільно сприяти розширенню присутності ЄС в регіонах України, насамперед у Криму, як дипломатичної, так і на рівні неурядових організацій та бізнесу.
Україна розраховує на розвиток зв'язків з НАТО через зрозумілу, транспарентну, прагматичну позицію цієї впливової міжнародної воєнно-політичної інституції відносно всіх проблемних питань, викликів і загроз національній безпеці і демократичним цінностям України, про які йшлося вище. В цьому контексті деяке «охолодження» взаємовідносин України і НАТО у практичній площині напередодні чергових виборів Президента України наша держава розцінює як тимчасову паузу в загалом плідному і конструктивному діалозі.
Україна. — NAТО. — 2009. — № 32. — С. 9-16.
Дмитренко Микола
Євроінтеграція України: напрями та перспективи.
Національні інтереси України об'єктивно потребують утвердження її як впливової континентальної держави, повноправного члена європейської спільноти. Приклади Польщі, яка від злиденності кінця 80-х років здійснила вражаючий ривок, або держав Прибалтики, стартові можливості котрих були значно гірші за українські, є переконливими на користь євроінтеграції.
Україна — складова європейського простору. Тому євроінтеграція для неї — це об'єктивна реальність і питання входження чи невходження до європейських структур не підлягає обговоренню. Це відкриває перед державою нові можливості розвитку, адже сприяє поширенню інформації, знань, нових технологій, дає змогу повніше використовувати переваги міжнародного поділу праці й ефективніше — ресурси, що позначається на всіх сегментах суспільного життя. Однак не всі на Заході поділяють ці сподівання. Зокрема, відомий французький філософ П. Аспер вважає, що «…Захід не має ні мужності, ні солідарності, ні просто здатності поширити своє процвітання на Схід чи Південь або ж контролювати пануючу там анархію».
Водночас входження України в західноєвропейську цивілізацію не тільки відкриває можливості для піднесення добробуту, а й обмежує суверенітет. Сьогодні можна з упевненістю сказати, що переважна більшість урядів світу передала досить значну частину своїх повноважень міжнародним організаціям. Зокрема, відбувається процес послаблення державної влади, що зумовлено зростанням ролі наднаціональних організацій в управлінні економікою інтеграційних об'єднань і, як наслідок, виникають передумови до втрати суверенітету. Соціальна політика країни дедалі більше формується імпліцитною та експліцитною соціальною політикою численних наддержавних організацій, починаючи від світових інституцій (таких, як Світовий банк і Міжнародний валютний фонд) та наддержавних органів (таких, як ЄС, ПАРЄ, ОЕСР, Європейська комісія тощо). Вони диктують державам свої рішення щодо економічних взаємовідносин, умов експорту й імпорту, обмеження та заборони.
І ці обмеження стосуються не тільки економіки. Вони мають правовий і політичний аспекти. Так, Організація Об'єднаних Націй (ООН) і регіональні міждержавні структури (такі, як Організація з безпеки і співробітництва в Європі (ОБСЄ) та Рада Європи) приймають рішення і правові акти, обов'язкові до виконання всіма країнами-учасницями. Наслідком недотримання домовленостей можуть бути санкції — політичні, економічні, військові тощо.
У близькій перспективі Україні не слід розраховувати на повноправне членство в ЄС, але, як невід'ємна частина регіону Центральної та Східної Європи, вона може долучитися до співпраці з іншими європейськими державами в розбудові загальноєвропейської системи безпеки. Водночас аналіз розвитку субрегіональних і регіональних воєнно-політичних тенденцій свідчить про те, що нова міжнародна система у XXI столітті може скластися й без урахування інтересів України, а наша держава буде включена у світовий воєнно-політичний та економічний простір не як повноправний суб'єкт, а як об'єкт зацікавленості тих чи інших «центрів сили».
Окрім того, інтеграція до «клубу» найрозвиненіших (у соціально-економічному сенсі) країн потребує участі держави в проривних науково-технічних (технологічних) проектах світових лідерів. Певні сподівання на успіх цієї перспективи дають заяви щодо реформування української ГТС, добудови нафтопроводу «Одеса-Броди», освоєння чорноморського шельфу тощо. Але треба й пам'ятати, наскільки європейські держави та США виконують свої політичні зобов'язання, зокрема щодо компенсацій Україні за відмову від ядерної зброї та закриття Чорнобильської АЕС. Цілком імовірно, що Україна, приміром, «поділившись» новітніми технологіями, наприклад виробництва «Кольчуг», ракетних і космічних комплексів тощо, може не отримати взамін нічого. Тому її військова й науково-технічна співпраця з ЄС та США має відбуватися в такий спосіб і з такими гарантіями, що унеможливили б повторення ситуації з ядерним і ядерно-енергетичним роззброєнням.
За великим рахунком, геополітичні центри не зацікавлені в суверенітеті й національній цілісності слабких держав. Політика Заходу спрямована на захоплення нових ринків збуту, ліквідацію потенційних конкурентів, пошук нових джерел постачання дешевих ресурсів або низькотехнологічної індустріальної продукції екологічно небезпечних виробництв. Входження ж до СОТ і європейської зони вільної торгівлі матиме очікувані позитивні результати тільки тоді, коли його переваги буде забезпечено не лише якістю угод про входження, а й наявністю в Української держави достатньої кількості підготовлених до роботи в нових умовах управлінців. І тут нам варто брати приклад з Китаю, вступ якого до СОТ був поетапним і передбачав програми формування кадрового корпусу фахівців системи державного управління для роботи у світовому конкурентному середовищі.
Отже, власні проблеми ми повинні розв'язувати самі.
Треба чітко розуміти, що нині прогрес будь-якої держави визначає вже не ресурсний потенціал, а її «інтелект», її успіх залежить від здатності приваблювати інтелектуальний потенціал, який формується досягненнями науки, умінням перетворити результати творчої діяльності на виробництво конкурентоспроможної продукції та послуг. Країни з квітучою економікою продовжують розвиватися тому, що серед інших чинників вони контролюють і створюють знання — найтвердішу валюту сьогодення. У промислово розвинених державах 80-95% приросту ВВП формується за рахунок патентів, найсучасніших технологій. Підтвердженням цього є приклад країн-лідерів у виробництві інтелектуальної продукції (кількість патентів на 1 млн. населення): Японія — 994, Південна Корея — 779, США — 289, Швейцарія — 271, Німеччина — 235. Прибутки від продажу ліцензій на запатентовані розробки становлять понад 100 млрд. доларів США.
І коли ми вважаємо, що майбутнє України тісно пов'язане з подальшим поглибленням євроінтеграційних процесів, то треба спочатку забезпечити сталу позитивну динаміку основних економічних показників, прискорене розв'язання соціальних і духовних проблем та поступове зниження рівня конфліктного потенціалу в суспільстві.
Саме внутрішня соціально-економічна ситуація продовжує залишатися найвразливішою в контексті сучасного державотворення. Здійснювані в Україні реформи покликані якраз забезпечити умови для того, щоб вийти на завершальний виток розвитку громадянського суспільства. Задля пошуку оптимальних шляхів оздоровлення політичної ситуації потрібна конструктивна взаємодія різних політичних сил і гілок влади. У нинішній надзвичайно відповідальний для України період усім партійним силам і політичним об'єднанням, усупереч їхнім ідейним переконанням, треба зосередити зусилля на проблемах економічних перетворень у державі, що дасть змогу прискорити її входження до світової спільноти.
Віче. — 2009. — № 16 — С. 10-11.
Горенко Олег
Європейська соціальна модель і європейські перспективи України.
Стаття 3 чинного Договору про Європейський Союз недвозначно говорить: «Союз має єдину інституційну структуру, що забезпечує узгодженість і тяглість діяльності, спрямованої на досягнення його цілей, і водночас шанування та розвиток. Союз забезпечує, зокрема, узгодженість своєї зовнішньої діяльності в цілому в контексті політик зовнішніх відносин, безпекової, економічної та з питань розвитку. Обов'язком Ради та Комісії є забезпечувати таку узгодженість і співпрацювати заради цього. Їм належить забезпечувати реалізацію цих політик, кожній у межах відповідних повноважень».
Для незалежної України таке європейське розуміння цілісності історичного процесу як передумови реальної історичної суб'єктності досі залишається невловимим «минулим майбутнім». Мільйонам українців випадає лише вислуховувати абсолютно європейські промови вітчизняних політиків з приводу «єдиної інституційної структури», мріяти про «узгодженість і тяглість діяльності», терпляче очікувати «шанування та розвитку вітчизняного законодавства», постійно вимагати «узгодженості зовнішньої діяльності», наївно сподіватися на «співпрацю гілок влади заради цього» й можливу «реалізацію політик у межах відповідних повноважень». Однак поки що раціоналістичне єднання політиків відбувається у просторі гарних слів.
Для того, щоб стати гідним членом європейської спільноти, Україні вкрай необхідно виробити, зрештою, власну «соціальну модель» європейського типу. Адже численні, морально цілком виправдані, але здебільшого спонтанні ініціативи, що не передбачають стимулів для економічного зростання та підвищення продуктивності праці, можуть виснажити будь-яку економіку. Соціально-політична безсистемність є ще небезпечнішою в умовах зависокої залежності ресурсів соціального розвитку від зовнішньоекономічної кон'юнктури. Тож європейську інтеграцію можна розглядати як форму економічного та соціального самозахисту в умовах загострення глобальної конкуренції.
Загалом потрібно враховувати, що «європейська соціальна модель» ані на політичному, ані на науковому рівні ще не є абсолютно чітко сформульованою концепцією. Досягнутий рівень політичного консенсусу щодо низки проблем соціального розвитку ЄС іще не є консенсусом стосовно конкретизації певної соціальної моделі. Самі європейські дослідники змушені констатувати, що європейський інтеграційний процес значно більшою мірою визначається стратегічними інтересами економіки на основі неоліберальних підходів. Можна також казати, що насправді єдиних європейських соціальних стандартів як таких не існує. Найістотнішим є те, що в європейському баченні проблем соціальної сфери особливе методологічне значення має органічний зв'язок соціального і правового мислення. Славнозвісні європейські стандарти — це не лише комплекси певних соціально-економічних показників. Це є «рамкові умови», норми поведінки окремих громадян, інститутів і держави загалом, закріплені авторитетом права, підтримані силою закону.
Головне завдання в рамках єдиної Європи всі переможці політичних перегонів на теренах Центрально-Східної Європи давно вбачають у двох простих речах — забезпеченні нормальних умов життєдіяльності своїх громадян нині й конкурентоспроможності своїх держав у майбутньому.
Тож і новий етап розвитку незалежної України конче потребує максимально раціонального опрацювання нових уявлень. За збереження стратегічних цілей раціональне зближення внутрішньої та зовнішньої політики в інтересах громадянина лише сприятиме кінцевій успішній реалізації загальних стратегічних цілей. Адже самі громадяни сприйматимуть ці стратегічні цілі як власні, як такі, що відповідають їхнім життєвим інтересам. Європейська інтеграція за самим змістом цього терміна в будь-яких комбінаціях політичних інструментів і пріоритетів усе ж повинна інтегрувати, єднати, а не розколювати. Тільки тоді вона має шанс стати повноцінною історичною реальністю в умовах демократії, тобто в умовах реалізації вільними й відповідальними громадянами свого права вибору.
Насправді давно вже час говорити не так про інтеграцію України в Європу, як про інтеграцію українця в середовище європейців, тобто про здатність українця до гармонійного співжиття з іншим на основі європейських цінностей і в самій Україні, і за її межами. У кінцевому підсумку рівень цивілізованості тієї чи іншої країни або того чи іншого інтеграційного угруповання визначається «якістю» громадян, яких вони «виробляють» на своїх теренах. Завдання побудови «Європи в українцях» є справою ще більш непростою, аніж завдання будівництва «Європи в Україні». Однак без нової якості громадянського співжиття будь-який грандіозний проект «Україна в Європі» (в разі його казкового втілення) ніколи не буде функціональним.
5 травня 2009 року громадськість відзначила 60-літній ювілей Ради Європи — поважної організації, котра згідно з главою 1 свого Статуту покликана боротися за «досягнення більшого єднання між її членами для збереження та втілення в життя ідеалів і принципів, які є їхнім надбанням, а також сприяння економічному та соціальному прогресу».
Україна вже давненько є членом Ради Європи, тобто давно вважається «здатною» й такою, що «має бажання» визнавати принцип верховенства права та здійснення прав і основних свобод людини. Однак чи повною мірою це відповідає сучасним українським реаліям? Від щирої відповіді українців самим собі на це просте запитання безпосередньо залежать майбутнє європейської ідеї на українських теренах і сьогодення української ідеї на теренах європейських. Від нашої щирої відповіді на це запитання й ступеня реалістичності наступних практичних кроків залежить перспектива подолання глибинної антиномічності українського політичного європеїзму.
В умовах світової економічної кризи як ніколи актуальною стає проблема цілісності створюваного науковцями й політиками «образу світу», «образу Європи» і, безперечно, «образу України». Давно настав час уважно придивитися до численних софістичних хитрощів у справі реалізації ідеалів і принципів спільної Європи. Свобода й демократія стають історичною реальністю лише завдяки політичній волі. Тільки в разі врахування нерозривності взаємозв'язку «ідеї свободи» та «ідеї демократії» може сформуватися новий простір української свободи.
У цьому сенсі справедливість «розподілу свободи» визначає геополітичні перспективи і держави, і громадянина. А запропоноване свого часу Авраамом Лінкольном тлумачення демократії як внутрішнього небажання бути «ані рабом, ані рабовласником» видається нині напрочуд європейським. Найскладніша політична й моральна проблема сучасної України полягає в тому, як захистити українців із таким європейським розумінням демократії від тих, хто будь-що прагне стати або ситим рабом, або нахабним рабовласником. У такій ситуації принцип верховенства права стає геном славнозвісної «людинотворчої функції культури». І європейська традиція формування суспільної правосвідомості є тут надзвичайно показовою.
Віче. — 2009. — № 20. — С. 8-10.
Філіпчук В.
Як не заблукати між пан`українським імперіалізмом та єврокритицизмом.
Вперше за багато років — а відлік часу можна вести принаймні з 1998 року, коли вступ до ЄС був юридично закріплений указом президента як головна зовнішньополітична мета України, підтверджена пізніше низкою постанов ВРУ, — так чітко пролунали заяви далеко не маргінальних політиків про помилковість курсу на вступ до ЄС. Як альтернативу пропонують новий Союз від Паміру до Карпат, що дуже нагадує СРСР з тією лише відмінністю, що столицею має бути не Москва, а Київ. Або ж окреслюють щось на кшталт мало не східноєвропейського руху неприєднання. Дехто згадав уже забуту тезу про Україну як про міст між ЄС та Росією, а дехто знову проштовхує концепцію нейтралітету, уявляючи Україну новою Швейцарією.
На що має бути спрямована «консенсусна» зовнішня політика в Україні? Простий варіант відповіді: максимальне зовнішньополітичне забезпечення внутрішніх реформ для запровадження соціальної ринкової економіки, для розвитку демократії, прав людини і верховенства права, підтримка вітчизняної економіки, українського товаровиробника; підтримка експорту та залучення інвестицій; повага до кожного особисто українця за кордоном, зокрема його права на вільну подорож чи працевлаштування. І, звичайно, такі універсальні речі, як уникнення зовнішніх загроз територіальній цілісності та суверенітету, безпека на власних кордонах та за їх межами, дружні відносини і мінімум проблем у відносинах із сусідніми країнами.
Якою має бути зовнішня політика для того, щоб реалізувати ці завдання? Візьмемо перший елемент — здійснення внутрішніх реформ. Нібито цілком внутрішньо-, а не зовнішньополітичне завдання. Однак у сучасному світі проводити внутрішні трансформації на суто власний розсуд — це все одно, що планувати квартиру у багатоповерховому будинку у центрі столиці, ніби хатинку у лісі. Все давно вже сплановано і продумано, світ не просто глобалізується — світ радикально змінюється кожних п'ять-сім років. Поки ми копаємося у власних проблемах, доїдаємо те, що нам дісталося від батьків, і вичавлюємо останні краплі з наших ресурсів, світ і регіон навколо нас уже створили як рамкові, так і детально виписані конкретні норми, стандарти, регуляції суспільно-політичного, економічного, соціального життя. Ми лише вибираємо, яку саме модель хочемо, і відповідно до свого вибору рухаємося вперед із тим, хто зробив такий само вибір. Або назад — з іншими. Або самі по собі. Скраю. Стоїмо чи дрейфуємо (інтегруємося?) у третій світ.
План реформ, засоби їх здійснення і головне — результати реформ, на жаль чи на щастя, добре відомі. Можна закритися, як Північна Корея, і мати стратегічною метою домовитися зі Штатами про поставки кількох ешелонів паливного мазуту. А можна використати найкращі світові зразки економічного та політичного устрою, лібералізувати свою економіку разом із чітким державним плануванням і системою державної підтримки експорту, запровадити жорстку, але демократичну внутрішньополітичну систему і, як Південна Корея, збільшити свій ВНП за 14 років уп'ятеро. Можна вигадувати власну концепцію чи модель соціально-економічного та політичного розвитку, як Росія з її «суверенною демократією» і залежною від цін на енергоносії економікою, «ринково-комуністичний» Китай чи Білорусь, тип розвитку якої охарактеризувати взагалі складно. А можна ще простіше — обмежитися порадами МВФ і потрапити, як Кенія чи Аргентина, у ситуацію після їх реалізації гіршу, аніж до того.
Європейська інтеграція здатна сприяти тим внутрішнім реформам, які об'єктивно необхідні для поступального розвитку України, для гарантування нашої безпеки (навіть НАТО не в змозі сьогодні надати такі надійні гарантії безпеки, як членство в ЄС), вільного пересування наших громадян, боротьби з корупцією і розвитку. Тобто мета, проголошена більш як десять років тому, — правильна, якщо ми хочемо мати демократичну ринкову соціальну державу. Однак не можна не визнати, що на шляху досягнення цієї мети у нас нині не менше проблем, ніж десять років тому. Чому? Помилковою була мета? Чи недостатніми зусилля щодо її досягнення? Чи проблеми на шляху до мети настільки нездоланні, що слід відмовитися від цієї мети взагалі? Або ж з'явилася інша, більш приваблива мета?
Що ми втрачаємо від того, що хочемо бути в ЄС? А нічогісінько! Але: наше прагнення є абсолютно законним і ми — праві, а кожен, хто це заперечує, — ні, бо цим він порушує низку статей і попереднього, і нинішнього Договору про ЄС, який передбачає, що ми можемо подати заявку на вступ до Євросоюзу, якщо поважаємо права людини, меншин, забезпечуємо демократію, свободу ЗМІ і т. ін. Тобто партнер, який наважиться на дискусію з цього питання, опиняється у наперед програшному становищі.
Кожен раз, коли ми говоримо про вступ до ЄС, нам одразу намагаються закрити рота, а окремі представники ЄС просто скаженіють від люті — тому що їм нічого відповісти по суті! Ми абсолютно праві, вони — ні ! То чому ж ми маємо відмовлятися? Щоб їм було комфортніше нас змушувати приймати їхні тарифні пропозиції і якнайшвидше відкривати наш ринок, не вдаючись при цьому до особливих зусиль зі спрощення свого візового режиму для нас?
Питання можливості вступу України до ЄС змушує євробюрократів, навіть тоді, коли вони шукають обґрунтування, як обійти це питання, думати над тим, що ще можна запропонувати, що ще надати цим настирливим українцям: якісь нові програми чи проекти — лише не заявка про вступ сьогодні. Наше завдання — відсікати непотрібні чи шкідливі проекти, як, наприклад, політику сусідства, підтримувати корисні, як, наприклад, новий інструмент інституційної розбудови у рамках Східного партнерства, що вже бодай трохи нагадує скринінг законодавства до законодавства Євросоюзу.
Я не бачу проблем і з тим, щоб подати заявку на членство в ЄС. Хто сказав, що ми від цього програємо? Навіть якщо і буде відповідь «ні». Великобританія отримала свого часу таку негативну відповідь — і спокійно це пережила. А потім таки знову подала і вступила до ЄС.
На моє особисте переконання, нам слід було б зробити цей крок у лютому 2005 року. Не зробили, «вікно можливостей» зачинили скандалами, корупцією, нездатністю виконувати власні зобов'язання. Я впевнений, якщо нове керівництво України наведе порядок у країні, розпочне масштабні системні реформи, відновить ефективне державне управління, поверне довіру до України і подасть заявку на вступ до ЄС, то відповідь не буде негативною. Та навіть негативна відповідь буде чеснішою, аніж та ситуація, яка склалася у нас зараз у відносинах з ЄС. Це буде чесніше, ніж заохочення представниками ЄС на різноманітних конференціях євроінтеграції і знущання над нашими громадянами у своїх консульствах.
Європейський Союз уже ратифікував Лісабонський договір, вже обране нове керівництво інституцій ЄС — час нарешті взятися за ключове питання, останню проблему на шляху остаточного об'єднання Європи. За питання окреслення європейських перспектив України.
Не поставимо ми цього питання, погодимося з тим, що у нас от з'явилося Східне партнерство, величезний обсяг наших зобов'язань за новою угодою про асоціацію — ЄС не чекатиме на нас. Навколо безліч інших проблем — клімат, глобальне потепління, альтернативні шляхи енергопоставок і таке інше. ЄС вирішує ті питання, які є найгострішими на порядку денному. Тому й триває боротьба за те, які питання поставити якомога вище у переліку ключових проблем ЄС, а які — відкласти вбік, до кращих часів.
Євроінтеграція для України — це питання виживання, моделі внутрішнього розвитку і способу модернізації суспільства. Для Євросоюзу — це питання виконання своєї історичної місії об'єднання Європи. Це питання вже давно назріло і перезріло. Зараз ЄС задоволений тим, що ми у відносинах з ним будуємо все на основі припущення про наш майбутній вступ до ЄС, на основі доброї волі і готовності виконати дедалі нові і нові частини законодавства ЄС. Йому не треба порушувати питання вступу — все, що потрібно Євросоюзу від нас, він отримав, що ще не вдалося — отримає чи то внаслідок тиску, чи то через підписання і впровадження нової угоди. Потребу маємо лише ми — і це питання маємо ставити ми.
Перспектива вступу потрібна. Однак так само потрібно розділити питання відповідальності ЄС і нашої власної. З одного боку, якби ЄС долучив Україну до передвступного процесу — чи на початку 1990-х разом з нашими західними сусідами, чи після помаранчевої революції разом з Балканськими країнами, — у цьому випадку, напевне, такого безладу, такого рівня корупції і безкарності не було б. Рівень зовнішнього тиску і пресингу був би зовсім іншим, Єврокомісія вміє досягати мети, якщо є політична воля.
З іншого — ніде правди діти. За півтора десятиліття роботи в сфері міждержавних відносин я не знаю жодної країни (крім країн третього світу, на території яких тривають конфлікти), один керівник якої їздив би за кордон для того, аби лише розповідати всім про те, який поганий інший. І просити вплинути з Брюсселя на іншого партнера по коаліції. Такий маразм неможливо уявити навіть у досить екзотичних країнах. У поляків також обидва керівники не завжди ладили один з одним, та й чехи або французи… Однак я ніколи не чув, щоб чеський прем'єр скаржився на свого президента, який загальмував рух усього Євросоюзу і навіть погрожував його зовсім зупинити.
Відчуття країни, розуміння того, що ми — країна і всі свої проблеми маємо розв'язувати самі, не прищепить жоден ЄС. А його відсутність, втягування Євросоюзу як інструменту у внутрішньополітичні розбірки знищує імідж і бажання працювати не лише з тими, на кого наговорюють, а й із тими, хто наговорює. З країною у цілому. Нарікати після цього, що нас не хочуть в Європі, гріх.
Дзеркало тижня. — 2009. — 28 листоп. (№ 46). — С. 1,6.