В першому цьогорічному номері прес-дайджесту «Україна: виклики та перспективи» пропонуємо на розсуд користувачів роздуми, в яких провідні політики, вчені, науковці (автори статей) діляться своїм баченням з приводу того, яка формула зовнішньої та внутрішньої політики України видається адекватною і вірною та чому знайти її важливо не лише для України, але й для Європи у цілому.
* * *
Грищенко К.
Україна як загальноєвропейський чинник
Перше двадцятиріччя української незалежності збіглося у часі зі складними трансформаційними процесами, пов'язаними із переходом від двополюсного світу до нового світового ладу. Це був стрибок із темного минулого у туманне майбутнє. Туманне — бо мало хто брався стовідсотково прогнозувати, яким він буде, цей новий лад. І лише сьогодні, коли потроху осідає пил, здійнятий світовою фінансовою кризою, достатньо чітко вимальовуються його контури.
Це світ, в якому присутні кілька нових полюсів, але ще більше центрів впливу, які можуть стати новими полюсами. Це світ нових можливостей, в якому кожна нація, що має достатньо сил для економічного успіху і достатньо мудрості для адекватної поведінки на міжнародній арені, може майже необмежено підвищувати планку свого міжнародного впливу. Нарешті, це світ, в якому Схід і Захід почали виробляти новий «модус вівенді», який базується не на успадкованому від старих часів протистоянні, а на діалектичному усвідомленні того, що ера зростаючої конкурентної боротьби, в тому числі боротьби за природні ресурси, — це ера нових політичних та економічних союзів.
З іншого боку, коли доцентрові тенденції у відносинах Схід-Захід накладаються на відцентрові тенденції всередині самого Заходу і самого Сходу, світова політика починає нагадувати «Охрімову свиту»: зашиваєш в одному місці — розповзається в іншому. Наслідком стає якщо не нова нестабільність, то принаймні її передчуття.
Як його розвіяти? Як повернути світовій політиці та економці почуття впевненості? Це ключові питання міжнародного порядку денного, які Україну аж ніяк не оминуть. Наша відповідь на ці питання має бути чіткою, зрозумілою та позитивною. Вона має полягати у тому, що Україна — це зростаюча, стабільна, економічно перспективна частині Європи, яка долає період політичного розбрату і входить у новий відрізок європейської історії як геополітично ключова ланка, що об’єднує Схід та Захід континенту. Таке внутрішнє становлення та міжнародне позиціонування України є метою та амбіцією "нової влади" у державі. А також першою причиною того, чому Україна важлива не лише на національному та регіональному, а й на загальноєвропейському рівні.
Змальовуючи основні тенденції європейської політики, важко не вдатися до відомої схеми: «у мене дві новини — одна добра і одна погана».
Добра новина полягає у тому, що успадковані від часів холодної війни лінії поділу відходять у минуле. Нова стратегічна концепція НАТО відкриває простір для спільних безпекових проектів з Росією, наприклад спільної системи ПРО, які, у свою чергу, можуть стати основою для загальноєвропейської системи безпеки. Москва підхоплює цю тему і пропонує вивести співробітництво на ще вищий рівень, аж до спільного загальноєвропейського економічного простору. Європейське єднання, якщо воно буде засноване на спільних інтересах і спільних цінностях, стало б здійсненням мрій багатьох поколінь європейців та справжньою гарантією безпеки, стабільності, політичної релевантності Європи як глобального гравця на десятиріччя вперед.
Погана новина полягає в тому, що на місці старих ліній поділу, схоже, виникають нові. Європейський Союз не справляє в ці дні враження монолітності. Криза єврозони, розпочавшись на початку року, і досі тримає світові фінансові ринки у напруженні. Увійшла в моду теза про те, що на місці колишнього протистояння Схід-Захід з'являється протистояння між економічно успішною Північчю Європейського Союзу та його економічно проблемним Півднем. Досить явно проявилися тріщини у відносинах членів ЄС, які донині говорили і діяли майже в унісон.
Нарешті, у деяких країнах-членах почали зростати ізоляціоністські настрої. Себто європейські політичні процеси виявилися суперечливими: поруч із єднанням та розширенням почало намічатися нове розмежування. Завдання-мінімум України полягає в тому, щоб це нове розмежування не пройшло через неї. Завдання-максимум — протидіяти новому розмежуванню як такому. У цій боротьбі проти нових ліній поділу в Європі Україна особливо важлива. І це ще одна причина, чому її треба тримати у полі зору не лише як регіональний, а й як загальноєвропейський чинник.
Занурившись у нову політичну реальність. Європейський Союз увійшов у стан переосмислення фундаментальних процесів і мотивацій, що визначали його розвиток в останні десятиріччя. В тому числі і щодо європейського розширення. Європа застигла на роздоріжжі, шукаючи новий напрям розвитку та новин політичний «драйв». Здійснивши успішні реформи. Україна може допомогти їй знайти і перше, і друге. Протягом минулого року наші відносини розвивалися саме по цій траєкторії.
Був ухвалений давно очікуваний закон : про функціонування внутрішнього ринку газу. До речі його зміст було узгоджено з Євросоюзом, який давно наполягав на прийнятті такого документа. Україна вступила до Європейського Енергетичного співтовариства. З'явився закон про здійснення державних закупівель , зміст якого теж узгоджувався з Брюсселем. Верховна Рада ухвалила Податковий кодекс — документ непростий (а як же ще може бути з податками?!), але вкрай необхідний. Про нього як важливий елемент «домашніх завдань» України теж давно говорив ЄС. Відбулася давно очікувана ратифікація Конвенції про захист осіб у зв'язку з автоматизованою обробкою персональних даних.
Була проголошена програма економічних реформ на 2010—2014 роки. Створений фаховий комітет при президентові, який відповідатиме за реалізацію цих реформ. Започаткована адміністративна реформа. Радикально скорочується бюрократичний апарат. Триває дерегуляція цілих галузей національної економіки. На підході — пенсійна, судова, територіально-адміністративна реформи, ухвалення пакета законів про боротьбу із корупцією тощо. В українському політичному житті припинилася патова ситуація, з'явилася впливова сила, зацікавлена в реформах і здатна на них.
Іншими словами, на тлі цілої низки країн, які тягнуть Європу донизу, Україна почала рух по висхідній. І це ще одна причина, чому вона важлива для всього континенту.
Світовій політиці сьогодні, як ніколи, потрібен приклад того, що успішний симбіоз Сходу і Заходу — це не міф, а реально діюча нова модель міжнародних відносин. Україна, яка втілює в собі східний і західний імпульси європейської цивілізації, може стати таким прикладом. Не виключав би навіть, що таким є одне з її історичних призначень — стати діючим прообразом тієї майбутньої, справді великої і справді єдиної Європи, де Захід і Схід почувалися б із високим рівнем комфорту, як дві частини одного цілого. Користуючись термінологією сьогоднішнього дня, успішна європейська інтеграція та європеїзація України при дотриманні максимально партнерських, дружніх відносин з Росією — це політичний тест-драйв нових відносин Схід-Захід у Європі.
З цієї точки зору нова зовнішня політика України — це не лише наше внутрішнє назріле рішення. Вона має значення для Європи та світу. І є тільки один спосіб вдало скласти цей іспит, спростувавши багатоголосий хор українських скептиків, — здійснити успішні реформи, залишитися на європейському шляху розвитку, перетворивши партнерство з Росією на його інтегральну складову. «Неможливо!» — вигукують скептики. Забуваючи, що «неможливо» — це слово-паразит будь-якого політичного лексикону, особливо сучасного.
Очевидно, що ми маємо відповідати критеріям тієї спільноти, до якої прагнемо увійти. Східноєвропейські : та балтійські члени ЄЄ — це образ успіху, глибоко вкарбований в українську національну свідомість. І хоча ставлення ЄС до України та до держав, які стали його новими членами. було визначально різним, нам, українцям, болить від того, що ні членство в ЄС, ні навіть перспектива такого членства поки що для нас не відкрита.
Цей біль може стати приводом для національного комплексу меншовартості. Або ж для хорошої «спортивної злості», що ґрунтується на національному або ж політичному честолюбстві. У «нової влади» є і спортивна злість, і честолюбство, до того ж помножені на унікальну, як для української державної машини, здатність втілювати задумане у життя. Тому наші внутрішні реформи мають: а) європейський зміст і б) шанс на успіх.
З точки зору європейської інтеграції України цей рік буде ключовим. І не тому що ми, українці, звикли жити сподіваннями, а наступний рік у нас чомусь завжди виявляється важливим, ніж поточний. Сьогодні для сподівань є реальні причини, а важливе відбувається вже зараз. Наприклад, хто міг би ще недавно подумати, що в умовах виражених ізоляціоністських тенденцій в європейській політиці ЄС серйозно почне говорити про умови відкриття своїх кордонів із Україною! Але ж ось тобі, будь ласка, чорним по білому: План дій Україна — ЄС щодо .скасування візового режиму, ухвалений 22 листопада у Брюсселі.
Знаковість цього документа — потрійна. По-перше, він містить набір дуже конкретних вимог до України, виконання яких дасть змогу зробити надзвичайно суттєвий крок у напрямку євроінтеграції. По-друге, він є знаком нового прагматизму європейської політики України: ми зосереджуємо зусилля не на тому що буде політично важливим завтра, а на тому, що практично важливе сьогодні, причому для кожного українця, який подорожує Європою. І по-третє, вперше за багато років Євросоюз, хоча і без ентузіазму, але все ж таки починає вживати з Україною мову не односторонніх політичних вимог а двосторонніх, достатньо конкретних зобов’язань.
Зміст зобов'язань, взятих на себе Україною та ЄС у цьому документі, є, м'яко кажучи, асиметричним. Так, у тексті плану дій є достатньо політичних «лазівок», які дозволяють ЄС навіть за виконання Україною всіх передбачених планом кроків не лібералізувати візового режиму. Проте я схильний вбачати в них скоріше рецидив старої «втоми від України», ніж поганий знак на майбутнє. А «втома від України» — це хвороба, яка піддається лікуванню. Панацея від неї все та ж сама: прагматична політика внутрішніх реформ, заснована на усвідомленні нових міжнародних реалій.
Успішна Україна може стати європейською несподіванкою, нестандартною відповіддю щодо перспектив європейського розширення. І в цьому ще один загальноєвропейський вимір «українського питання».
Дзеркало тижня. — 2011. — 15-21 січ (№ 1). — С. 1,5.
Ситник Г.
Національна безпека: альфа та омега зовнішньої і внутрішньої політики України
Свого часу, під враженням розпаду Радянського Союзу, багато фахівців почали вважати внутрішні загрози національній безпеці України більш ймовірними, адже саме вони призвели до розпаду великої і потужної держави. Завдяки такому підходу ці загрози почали домінувати над усіма іншими. Таким чином, ті, хто мав їм протистояти, набували в очах політичного керівництва більшої вартості.
Дуже небезпечно зосереджуватися лише на внутрішніх загрозах, ігноруючи зовнішні як такі, особливо загрози воєнній безпеці. Може так статися, що коли загроза воєнній безпеці набуде реальних обрисів, виявиться, що критичним ресурсом буде час.
Специфіка розташування України в тому, що вона разом з Молдовою, Білоруссю та Литвою утворює буферну зону і виключає безпосередній контакт держав Південно-Східної та Центральної Європи з Росією, яка володіє другим у світі ядерним потенціалом. З іншого боку вказані країни Європи утворюють аналогічну зону, яка відокремлює Україну від високорозвинених країн Центральної Європи. За будь-яких умов розвитку воєнно-політичної ситуації нагромаджений потенціал озброєнь по обидва боки буферних зон не може не братися до уваги нашою країною, не кажучи вже про те, що завжди є небезпека бути втягненим у збройний конфлікт між іншими країнами. До того ж через Україну проходять силові лінії ядерного протистояння у європейсько-близькосхідному регіоні, а її розташування у центрі Європи призводить до того, що кожна інша держава регіону має стосовно України власні інтереси, пов'язані як із намаганням політичної переорієнтації України у свій бік, так і з територіальним чинником.
Джерелом загрози для України у цих умовах може бути втручання у її внутрішні справи, незавершеність договірно-правового оформлення державного кордону, ескалація «заморожених» збройних конфліктів або можливість виникнення нових, прояви сепаратизму тощо.
З огляду на сказане, Україна має розглядати дії держав (коаліцій держав) як такі, що збільшують можливість загрози застосування воєнної сили, коли, зокрема, мають місце: висування територіальних претензій; спроби або заклики переглянути існуючі кордони в регіоні; нарощування угруповань військ та озброєнь поблизу кордонів; створення нових та розширення й модернізація існуючих військових баз і об'єктів; створення або закупівля нових наступальних озброєнь; активізація діяльності спеціальних служб і організацій іноземних держав в Україні тощо.
Незважаючи на те, що для України безпосередньої зовнішньої воєнної загрози, яка б могла перерости у найближчі роки у широкомасштабну агресію, не існує, потенційні воєнні загрози мають хоч і незначну, але помітну тенденцію до зростання. Якщо бути більш конкретним, то про це свідчать, зокрема, висування з боку Румунії певними політичними силами територіальних претензій стосовно Буковини й Бессарабії, острова Зміїного, гирла Дунаю; зміцнення у турецькій політиці ідеї анексії Криму та подальшого просування на Північ; ризики, пов'язані з ослабленням ЄС та руйнуванням рівноправних взаємин між Німеччиною та іншими країнами Союзу.
Рішення стосовно продовження терміну тимчасового перебування Чорноморського флоту РФ на нашій території викликало чималі дискусії. Звичайно, розміщення іноземних баз та збройних сил інших країн на території будь-якої суверенної держави не є, як то кажуть, «хорошою новиною». Але, спостерігаючи за реакцією провідних країн після підписання відповідних документів між Україною та Росією, здається, що не тільки в Москві (це природно), але й в Брюсселі та Вашингтоні зітхнули з полегшенням. Чому? В кінцевому підсумку попри те, що перебування іноземних військ, безумовно, є потенційною загрозою для національної безпеки України, продовження терміну тимчасового перебування Чорноморського флоту Російської Федерації в Автономній Республіці Крим значною мірою дозволяє зберегти у довгостроковій перспективі статус-кво, який склався у Чорноморському регіоні.
Принципово важливим є те, що Україна вищезгаданим рішенням значною мірою унеможливила підвищення активності інших країн Чорноморського регіону для перерозподілу й розширення власних зон впливу. А це, в свою чергу, неминуче призвело б до зростання ризиків реалізації національних інтересів усіх без виключення держав цього регіону, намагання перекласти ці ризики на плечі інших країн, у тому числі під загрозою застосування воєнної сили, а відтак підірвало б досягнуту тут стратегічну стабільність.
Як будуть розвиватися події у подальшому? Це залежатиме від того, наскільки і коли Україна наростить свої можливості (політичні, економічні та воєнні), щоб стати впливовим суб'єктом у разі перерозподілу й розширення зон впливу між державами Чорноморського регіону.
Військо України. — 2011. — № 1. — С. 18-20.
Баган О.
Україна ХХІ століття: геополітичні виклики
Сучасні виклики перед Україною мають різні рівні розвитку та якості впливу. По-перше, українська нація і країна мають розбалансовану, навіть розірвану ідентичність По-друге, наша держава не мас стійких і тривалих історичних традицій. По-третє, наші нація і культура постали на цивілізаційній межі між Європою і Євразією, і це систематично провокує світоглядні, духовні, ціннісні і моральні розлами в українському суспільстві. По-четверте, українська нація (принаймні останніх три століття) історично розвивається без своєї стійкої еліти, яка або асимілювалася в чужі культури, або винищувалася імперськими сусідами. По-п'яте, у ширшому геополітичному і цивілізаційному контексті українська ідея є слабкою і хиткою через загальну недоформованість її органічного цивілізаційного простору — Середньої Європи (макрорегіон між Балтикою і Балканами, між Альпами і Чорним морем, який регулярно розривали «вітри історії» ще в античну епоху, а потім агресивні імперські сусіди — германський світ, Оттоманська імперія, Російська імперія). По-шосте, сучасна епоха глобалізації застала Україну з вищеописаними проблемами власного самоорганізовування, а її виклики вимагають від кожного народу велетенських мобілізаційних зусиль політичного, морального, інтелектуального, культурного характеру, таких зусиль, які наразі українська недоструктурована, недогартована нація виявити не може. Звідси — загальна розгубленість в українському суспільстві, розростання в ньому примітивного космополітизму, апатризму, відсутність самостійницької політики глибшого сенсу, розвиток психології клієнтизму (цивілізаційного наймитства), культурної вторинності, вульгарного масовізму.
Означені проблеми, які стоять перед українством, неможливо розв'язати за один чи два роки, але можливо намітити віхи і координати для позитивного піднесення згодом. Від рівня самоусвідомлюваності кожної нації залежить рівень її сконденсованості політичної і культурної. Від кінця 1980-х рр., коли в Україні почалися оновлювальні процеси в дусі демократії і протидії режимові та ідеології СРСР як імперської структури, переможними домінантами українського політичного мислення стали західний лібералізм із широкою парадигмою його головних вартостей (права людини, вільний ринок, максимальна свобода особи, секуляризм, соціальний прагматизм), технологічний прогресизм, ідея громадянського суспільства, визнання переваги світу капіталу і меркантилістської моралі. На цих пріоритетах будувалася українська внутрішня і зовнішня політика: в країні проводилися ліберальні реформи. (без огляду на те, що самі ліберальні принципи не мали в українському соціумі історичних, органічних основ і їхня реалізація часто набувала карикатурних форм); усе західне ставало щораз більше нормою та еталоном, починаючи від джинсово-спортивної стилістики одягу і закінчуючи постійними апеляціями до високих ідеалів західної цивілізації при кожній нагоді і без нагоди; усі багатства країни віддали нещадній приватизації, на основі чого раптово сформувався новий клас українських капіталістів, які відчули себе цинічними панами суспільства, оскільки дивилися на це суспільство тільки зверху. У підсумку це привело до утворення в країні ситуації ультракапіталізму: фінансово-промислові клани цілковито контролюють економічне і політичне життя держави і роблять це виключно у власних, а не суспільних інтересах.
Поява в Україні великих олігархічних партій на зразок колишніх «Громади» і НДП і теперішніх Партії регіонів. «Батьківщини», «Нашої України», «Фронту змін», «Народної партії», Партії промисловців і підприємців та ін., які фактично є великими фінансово-промисловими холдингами, призвела до реального політичного колапсу в державі. Впливи цих середовищ профанують зміст та інституції демократії, у масових масштабах деморалізують суспільство, привчають його до примітивного споживацтва-підкупу і цинізму. Парадоксом ситуації є те, що критикувати цю модель ультракапіталізму, власне її принципи і форми, в Україні майже неможливо, бо подається вона як «закономірність вільного ринку», тобто «вищий», «досконалий» зразок західної ліберальної демократії.
Український суспільно-політичний розвиток 1990-2000-х рр. набув гігантських ознак і характеристик імітаторства: відбувається доволі цинічна «гра в демократію», яка з приходом до влади Партії регіонів цілковито загрожує перейти у гру проти демократії, але демократичними методами. Колосальним стимулом для такого псевдодемократичного розвитку України є близька присутність і подібні, спокусливі для багатьох, моделі розвитку Росії, яка після приходу до влади В.Путіна і його середовища перетворилася на величезний плацдарм псевдодемократії та реального авторитаризму. Широка присутність в українському суспільстві, і головне, серед його панівних, олігархічних верств, денаціоналізованої, малоросійської свідомості і ментальності, що захоплено копіює все російське, сприяє процесам прискореного наближення до зразків російської псевдодемократії. У такий спосіб, якщо й надалі українське державне керівництво буде підігравати неоімперським планам Росії, Україна загрожує перетворитися у потужний фактор зміцнення у просторі цілої Євразії агресивного авторитаризму, що вестиме міжнародну авантюрну стратегію на відтворення «Імперії Чингісхана» — мрії російських імперських теоретиків геополітики та ідеологів нового євразійського тоталітаризму від князя Ніколая Трубєцького (1890-1938) до сучасника Алєксандра Дугїна.
У цій стратегії Росія планує не лише створити свій полюс тяжіння планетарного масштабу, а насамперед розгорнути власний цивілізаційний наступ. Використовуючи стратегічні зв'язки із Китаєм та Індією, що об'єктивно зберігають велику насторогу проти Заходу (насамперед проти США), Кремль планує об'єднати всі зусилля Хартленду (серцевинної Євразії), великого євразійського Суходолу проти домінування цивілізації Римланду (берегових просторів). Моря, які уособлює союз Європи та Америки. У цьому російському цивілізаційному наступі немає місця для самостійності України і самобутньої української національної ідентичності.
Події останніх років, коли Росії через ефективність власної дипломатії, системні помилки західних лідерів, міжнародну кон'юнктуру, через хаос і провальність внутрішньої політики більшості постсовстських країн, особливо України, вдалося зупинити процес інтеграції в західні структури решток середньоєвропейського простору (Білорусь, Молдова. Україна) та країн Закавказзя, зміцнити своє становище як імперії, висуваючи на порядок денний серію нових загроз для цього простору. По-перше, такий розвиток подій стимулює агресивність Росії, яка стрімко нарощує свій військовий потенціал, плекає експансіоністську свідомість серед своєї еліти та в суспільстві загалом. По-друге, загальна нестабільність майже в усіх названих країнах (окрім Білорусі) в будь-який момент може стати причиною вибуху громадянських і міжнаціональних конфліктів, які за законом ланцюгової реакції, підживлювані імперськими деструктивними впливами з боку Росії, можуть перекидатися з однієї країни на іншу. По-третє, використовуючи свої реальні потуги (фінансові, інституційні, геостратегічні, культурно-інформаційні), Росії вдалося підняти могутню хвилю новітньої русифікації, новітнього процесу цивілізаційного поглинання інших народів. Для цього використовуються і Православна Церква, і різноманітні інформаційні можливості, і система ідеологічної диверсії, яка базується на поєднанні методів зовнішньої розвідки з її таємними впливами і діями та концептуальної фальсифікації основ історії і культури сусідніх народів, доля яких різними способами прив'язується до придуманої місії імперії. Головними диверсійними російськими ідеологемами є такі:
-
Середня Європа не має своєї цивілізаційної, геополітичної, культурної місії та ідеї;
-
православні країни і народи Середньої і Південної Європи, щоб зберегти свою ідентичність перед цивілізаційним наступом Заходу, атлантизму, повинні посилювати зв'язки з Росією на всіх рівнях;
-
Захід переживає чергову кризу і не мас вже ні моральних,
ні духовних, ані інтелектуальних сил, щоб перспективно розвивати людство; -
лише Євразія (Росія), поряд з іншими традиціоналістськими державами і культурами (Китай, Індія, Іран, арабський світ),
зберігає духовні сили і спроможна оновити світову цивілізацію; -
малі народи і держави об'єктивно не мають якоїсь геополітичної і цивілізаційної місії, і тому повинні приєднатися до певного імперського шляху;
-
уся система міжнародних стосунків, яка формувалася
після 2-ї світової війни під явним впливом Заходу і його системи вартостей, повинна бути перебудована на принципах багатополярності (читай, нових імперських головних геополітичних гравців, що підносяться, — Росії, Китаю, Індії. Ірану, Бразилії); -
Захід не повинен диктувати свою систему вартостей — ліберальної демократії, прав людини, вільного ринку, громадянського суспільства та ін., — оскільки він сам іноді діє фальшиво і цинічно (війна в Іраку, яка є лише політичним замовленням Ізраїлю, а цілком не боротьбою з новою ядерною загрозою, яка нібито йшла від режиму Саддама Хусейна), Захід, який виплекав цілком приземлене, масове споживацьке суспільство, не має
духовного авторитету, щоб вказувати народам, які зберегли свою сакральну культуру.
Усі ці ідеологеми служать тільки для одного: для підстав з розгортання нового російського імперіалізму.
Україна як найбільш органічне продовження Київської Русі у духовному, ментальному, культурному і геополітичному планах фактично перебуває у найважливішій географічній зоні Середньої Європи. Це центральна держава цього простору. Відтак боротьба за Україну була завжди надзвичайно жорстокою — від татаро-монгольських спустошень до Голодомору 1932-33 рр. Головними чинниками, що визначають виняткове геостратегічне розташування України є такі:
а) особливо протяжна берегова лінія на Чорному і Азовському морях (реально українці заселяли ще ширше Причорномор'я, аж до Кубані, але ці території, як відомо, відійшли на сьогодні до Росії) ;
б) природні багатства майже усіх українських теренів;
в) всебічна відкритість до різних світових просторів, що дає великі можливості для торговельних зв'язків;
г) «зіпертість» на Карпати українського простору, який у такий спосіб отримує опорну завершеність;
д) рівнинність більшості української етнічної території, через
що нація має постійну можливість для просторового розвитку;
є) значний географічний потенціал, велика мережа зручних рівнинних рік, поєднання географічних зон лісу, лісостепу і степу, що сумарно забезпечує загальну внутрішню динаміку саморозвитку етносу і простору.
Великою проблемою для успішного геополітичного розвитку України була її історична недоформованість як морської держави і країни, приблизно половинна перетятість її простору, що унеможливлювало гармонійний і перспективний розвиток. Український етнос, попри його вітальне стремління до Півдня, завжди ніби відтинали від моря різноманітні кочівники й імперські утворення — печеніги, хозари, половці, монголи, Кримське ханство, Москва. Відтак, завоювання українцями степового Причорномор'я — це надважлива історична задача і геополітичне завдання.
У сьогоднішньому змаганні наддержав та блоків держав за домінування планетарного значення Україна повинна зайняти позицію конструктивного моделювання геополітики майбутнього з відмовою від орієнтацій прихованих імперських змагань. Виходячи з описаного вище, її аксіомами геополітичного і цивілізаційного розвитку мають бути такі:
1) всебічне виховання власної української середньоєвропейської ідентичності через налагодження різнопланових зв'язків політичних і культурних із державами усієї Середньої Європи;
-
максимальне плекання власної традиціоналістської. героїчної, ідеократичної національної свідомості і культури:
-
оптимальне використання геополітичного потенціалу
української географії у напрямку Великої Чорноморської дуги —
пріоритетні союзницькі зв'язки на південь в діапазоні Балкани — Туреччина — Кавказ — Закавказзя — Іран — Середня Азія: саме цей простір зберігає велику перспективу росту, оскільки всі народи цього простору наприкінці XX ст. вийшли на новий етап власного самооновлення, пов'язаного з їхніми національно-визвольними устремліннями, цивілізаційними трансформаціями (у випадку із Туреччиною) та розташуванням на перехресті основних геополітичних тенденцій світу; -
налагодження системи союзницьких геополітичних зв'язків з ключовими державами світового цивілізаційного поясу
Rimland, оскільки Україна як типово морська держава і національний тип ментальності об'єктивно спрямована на зближення з країнами, що виражають ідею індивідуальної свободи і соціальної відкритості та динаміки, а це: США, Канада, Велика Британія, Франція, Іспанія, Швеція, Японія, ПАР; -
вибудовування системи протидій російському цивілізаційному наступові і тискові, який несе в собі загрози не тільки
національно-культурній асиміляції для українства, а й цілковитої руйнації його духовно-ментальних основ. Війна Москви проти Середньої Європи має особливе, містичне й есхатологічне для неї значення: це вирішальне змагання за найважливіші пріоритети російського імперства — об'єднання східних слов'ян, створення великого православного ядра, повномасштабний вихід до теплого, південного Чорного моря, оволодіння простором, який перетворює Росію на супердержаву, — тому Москва
завжди націлена знищити всі буттєві й цивілізаційні сутності середньоєвропейства: його органічні культурно-інституціалістські
зв'язки з Європою, унійні церкви і самобутні духовні традиції,
глибинні специфіки національних світоуявлень.
6) принцип зближення і стимуляції щодо розвитку тюркськомовного світу, який може стати згодом значним фактором-важелем для перебудови геополітичної ситуації в Євразії: тюркський клин одночасно обмежує можливості Індії на півночі, підважує могутність Китаю, розбалансовує геостратегічну єдність Росії, оскільки через просторі землі, заселені волзькими татарами й духовно й етнічно спорідненими з ними народами, ніби розрізає навпіл російський простір, сягаючи майже Північного
Льодовитого океану. Водночас цей тюркський світ є природним
союзником для народів Північного Кавказу, які вже послаблюють монолітність Російської імперії. Україні треба лише виступати з політичними ініціативами в тюркськомовному світі, налагоджувати з ним взаємовигідні економічні зв'язки, і потрібні процеси розвинуться самі собою. Першими кроками вже мало б стати створення Інститутів Кавказу і Тюркології в Україні, які б займалися системним вивченням специфіки цих світів.
Для реалізації усіх цих геополітичних концепцій потрібна політична монолітність самої України, усвідомлення її політичною елітою власних національних інтересів в геостратегічній перспективі. Перебування при владі проросійської, малоросійської за духом і мисленням Партії регіонів унеможливлює будь-який позитивний геополітичний і цивілізаційний розвиток України. Тому зараз особливої актуальності набуває другий принцип з геополітичних українських аксіом: «максимальне плекання власної традиціоналістської, героїчної, ідеократичної національної свідомості і культури». Лише революційне оновлення українського суспільства і ментальності в дусі пробудження національної гідності і всеохопного утвердження принципів національної наступальності може змінити цю критичну ситуацію
Універсум. — 2011. — № 1-2. — С. 9-12.
Новакова Н.
Геополітичний вимір відносин України та ЄС
Останні розширення ЄС у 2004 та 2007 роках не лише змінили внутрішню ідентичність та принцип функціонування Європейського Союзу, а й регіональний баланс сил, стратегію контролю над енергетичними поставками, що позначилося на розподілі територій та зовнішній політиці.
Пріоритетом для ЄС є збереження стабільності у країнах, розташованих на периферії Європейського Союзу. Очевидно, що після розширення геополітичний стрижень ЄС посунувся на схід. Головним регіональним інструментом радикальних змін стала Європейська політика сусідства. Цей інструмент Україна сприйняла негативно, але його застосування — підтвердження домінування регіонального підходу в європейській зовнішній політиці, що не завжди відповідає інтересам ЄС як великого геополітичного гравця.
Нині на геополітичні відносини України та ЄС впливають інтереси різних груп країн-членів. Зокрема, так звана Стара Європа — Німеччина, Франція та Італія не хочуть жертвувати власними економічними відносинами з Росією заради безпеки України та її повної євроінтеграції. Західноєвропейські країни де-факто ветують членство України в ЄС і НАТО. Франція, наприклад, вбачає в розширенні ЄС на схід потенціал для посилення американського впливу всередині ЄС. Цю тенденцію посилила стратегія входження в ЄС через НАТО: тобто членство в альянсі, особливо під час розширення 2004 року, розглядалося як одна з головних передумов вступу до Євросоюзу. Відповідно до такого сценарію країни Центральної та Східної Європи отримали гарантії безпеки та остаточно вийшли зі сфери впливу Росії. Таким чином, через НАТО країни-кандидати на вступ до ЄС отримують змогу використовувати механізм впливу США на країни Європи.
Нині геополітичний контекст розширення ЄС та НАТО змінився. Під час першої хвилі Росія була ослаблена. Тепер, не в останню чергу завдяки підвищенню впродовж десятиліття цін на енергоносії, вона посилила свої позиції, які вже неможливо ігнорувати.
Характеристики України як потенційного члена НАТО та ЄС слабші, порівняно з іншими країнами Східної та Центральної Європи.
Відсутність підтримки вступу України до НАТО, сумніви Європи щодо надання перспективи членства залишає нашу державу так би мовити на нічийній території, без інституційної підтримки Заходу. За таких умов українській прозахідній еліті важко отримати підтримку населення щодо проведення болючих політичних та економічних реформ, які потрібні для модернізації країни та посилення її незалежності.
Геополітичне майбутнє європейського проекту та його роль у світовій політиці безпосередньо пов'язані з ефективністю співпраці з країнами, регіонами та субрегіонами, що є безпосередніми сусідами Євросоюзу.
Виділяють три стратегічні варіанти відносин ЄС із власною периферією. Перший — це стабілізація. В цьому разі мета ЄС полягає лише в уникненні конфліктів і територіальних сутичок. Другий варіант це європеїзація. Тут Євросоюз має на меті поширення власних норм та цінностей, не пропонуючи членства зацікавленим країнам. Третій варіант — це інтеграція, що полягає у наданні членства після процесу вступу. Нині Європейську політику сусідства можна віднести до другого типу. Україна є периферією, що збігається для двох геополітичних центрів.
Одним із чинників, який ускладнює вироблення ефективної геополітичної стратегії ЄС щодо східних країн-сусідів, є співвідношення політик стосовно Росії та східноєвропейських країн (Білорусі, України, Молдови). Хоча, відповідно до конституцій, вони є нейтральними країнами, Україна та Молдова задекларували політичну мету вступу до ЄС, а в Білорусі триває процес ізоляції від західного світу. Москва вважає західні країни СНД ключовими і з економічних міркувань, і з міркувань безпеки. З точки зору ЄС після розширення вони можуть стати буфером у 60 мільйонів людей між сферою інтересів Росії — на заході і ЄС та НАТО — на сході.
Європейська політика сусідства базується на поєднанні регіональних та двосторонніх підходів. Вона має принести користь і країнам-партнерам, і ЄС завдяки поглибленню партнерства та поширенню європейських цінностей.
Регіональний вимір східної політики полягає в перспективі руху до значної інтеграції, що включає доступ на внутрішній ринок ЄС. Двосторонній вимір базується на диференціації партнерів з метою поглиблення співпраці відповідно до потреб та можливостей окремих країн. Головний інструмент для встановлення двосторонніх відносин між ЄС та окремою країною — це план дій. Він описує цілі в різноманітних сферах (політичній, безпековій, економічній, комерційній, охороні навколишнього середовища, науковий та культурній). Впровадження таких дій супроводжується фінансовою та технічною допомогою ЄС.
Східне партнерство ЄС має набагато більше відмінностей між підходами до різних країн, ніж Європейська політика сусідства. Формально вона має на меті посилити наявні форми регіональної та субрегіональної співпраці й створити інституції для їх подальшого розвитку. ЄС не прагне до створення нових регіональних об'єднань, які могли б посилити геополітичні позиції їхніх членів, але підтримує наявні.
Проте, з одного боку, ЄС заохочує регіональну співпрацю в усьому світі та позиціонує себе як успішний приклад такої співпраці, з другого, ЄС ніколи не надавав підтримки регіональній співпраці між республіками колишнього СРСР, зокрема в контексті СНД. Цю позицію можна пояснити геополітичними міркуваннями: підписання договору з СНД чи з деякими країнами, що до нього входять, легітимізувало та посилило б контроль Росії над близьким зарубіжжям. Саме тому Європейська комісія чітко заявила, що колишні радянські республіки не можуть вважатися монолітним блоком, навіть якщо перед ними постають спільні виклики.
Відносини між Україною та ЄС впливають не лише на геополітичне положення цих двох суб'єктів — від їх інтенсивності та результатів залежить баланс глобальних інтересів. Попри те, що для ЄС наразі геополітичний аспект відносин з Україною не є пріоритетним, та й Україна не має чіткої довгострокової геополітичної стратегії (або регулярно змінює акценти в такій стратегії), наша держава перебуває в зоні постійної геополітичної напруги, яка, зокрема, впливає на відносини Україна — ЄС. Аби бути суб'єктом, а не об'єктом глобального геополітичного протистояння, Україна має розробити та послідовно втілювати власну стратегію у відносинах з ЄС, яка базувалася б не на міфологемах та сценаріях, що продукують глобальні геополітичні гравці, а передусім на власних прагматичних інтересах України.
Віче. — 2011. — № 2. — С. 4-6.
Ткаченко І.
Європейська перспектива: тернистий шлях України до Європи
Інтеграція нашої держави до Європи, поєднана з одночасним розвитком динамічних взаємин з іншими потужними світовими гравцями — Росією, Японією, Китаєм, Індією, Бразилією, — допоможе їй адаптуватися до змін, що відбуваються, та посісти гідне місце на світовій арені. На цьому шляху Україні потрібно здолати багато перешкод. Це стосується насамперед захисту національних економічних інтересів (що, як бачимо, не надто успішно вдається), без чого неможлива ефективна участь у міжнародному поділі праці, та поступового покращення іміджу нашої держави у світі через проведення реальних реформ і курс на вдосконалення законодавства та демократизацію українського суспільства. Потрібно виконати надзвичайно складну роботу, аби підготувати економіку, законодавство, правову сферу, зовнішню та внутрішню політику і, насамперед, саме українське суспільство, до того, щоб членство України в ЄС вийшло за рамки протоколів про наміри і набуло реальних рис.
Попри усвідомлення українським суспільством та владними структурами розуміння того, що європейська інтеграція — це, насамперед, внутрішня, а не лише зовнішня політика, ця парадигма недостатньо закріпилася в їхніх діях. Так звані реформи, які повинні б наблизити Україну до ЄС, мають непереконливий вигляд і для самих українців, і для європейців.
І це аж ніяк не дивує. Нерідко реалізація реформ у нас зводиться лише до розробки законопроектів, без належної уваги до їхньої якості та своєчасного ухвалення, годі вже казати про ретельну імплементацію. По суті, йдеться про очевидне пробуксовування державних структур: через неефективність бюрократичного апарату покладати на нього відповідальність за європейську інтеграцію надзвичайно небезпечно й недоцільно. Украй громіздкий і наскрізь корумпований штат державних чиновників, який перейняв усі найгірші риси радянської системи управління, надто негативно впливає на і без того низький рейтинг.
Ще один чинник, який є перепоною для входження України в тісніший контакт з ЄС, — це взаємини з Росією. У контексті російського геостратегічного бачення Україна мала увійти до інтеграційних формувань пострадянського простору під домінуванням Російської Федерації. Аналіз тенденцій розвитку україно-російських відносин, особливо 2010 року, доводить, що небажання Росії бачити Україну в колі європейських держав набуло рис цілеспрямованої політики, мета якої — включення нашої держави до жорсткішої системи залежності від Москви, за аналогією з «білоруським варіантом». У разі посилення впливу Кремля, про членство України в ЄС можна практично забути, особливо якщо Брюссель реально відмовиться від будь-якої інституційної взаємодії з нею, остаточно відвівши нашій державі роль буфера між східними кордонами ЄС та Російською Федерацією.
Іншою внутрішньою проблемою, що стоїть на заваді євроінтеграції України, є виразний внутрішній поділ українського суспільства на схід і захід, які мають чітку географічну орієнтацію на Росію та ЄС відповідно. На жаль, мусимо констатувати, що вітчизняній владі не вдалося подолати суспільний розкол і належним чином забезпечити висвітлення переваг членства України в ЄС та НАТО, що особливо помітно на сході й півдні нашої держави.
Але в будь-якому разі політику ЄС щодо України слід визначити як таку, що не має чіткої концепції. На ній лежить тавро подвійності, двозначності й навіть суперечливості, про що свідчать наслідки розширення ЄС на Схід. Причини варто шукати в подіях 1993 року, коли в Маастрихті було прийнято принципове рішення про доцільність розширення Євросоюзу, а також визначено його можливі кордони. Йшлося, насамперед, про «відновлення Європи» в межах, що існували до початку Другої світової війни. Саме тоді й було вирішено, які країни мають поповнити список членів Європейського Союзу в майбутньому, на основі чого й будувалася політика розширення організації. На превеликий жаль, Україна до списку кандидатів не потрапила, але варто відзначити, що, щойно здобувши на той момент незалежність, шансів як таких вона не мала.
Як зазначив в одному зі своїх інтерв'ю Вацлав Гавел, «Європейський Союз шукає зараз відповідь на те саме питання, що й Україна: де закінчується Європа?». Фактично, в уяві європейців лінія розламу пролягає саме західним кордоном нашої держави, яка, таким чином, є лише сусідом, але аж ніяк не перспективним членом європейської сім'ї. Сьогодні це сприйняття ще більше утвердилося внаслідок реального розчарування в Європі українською перманентною політичною кризою 2005-2009 років, непередбачуваними наслідками світової економічної кризи, її впливом на вітчизняну економіку тощо.
Чи означає все сказане, що наша держава не має жодних шансів на вступ до Європейського Союзу? Звичайно ж, це не так! Українцям слід, у першу чергу, пам'ятати, що в світі й надалі пануватиме правило: міждержавні відносини не будуються на альтруїзмі, а визначаються інтересами. Україна стане членом ЄС тільки тоді, коли останній буде в цьому зацікавлений. Варто не забувати й про те, що європейська інтеграція обирає справді гідних, а тому Україна ще має докласти багато зусиль, аби набути необхідних чеснот.
Головна ідея, яку українській стороні потрібно донести до своїх європейських колег, — це розуміння того, що об'єднання Європи є процесом, котрий ще далекий від свого завершення. Доти, доки будь-яка країна (в тому числі Україна) стоїть на порозі Європейського Союзу, об'єднання не можна вважати завершеним, а розширення — успішним. Ми зобов'язані спрямувати політичну думку ЄС щодо України в русло неминучості нашого членства в цій організації. Це буде, звичайно, складно, адже для багатьох європейців Українська держава вже остаточно опинилася за межами Європи. Водночас успішні дії наших слов'янських сусідів по регіону Центрально-Східної Європи показують, що тут немає нічого неможливого.
Часто можна почути фразу, що ми Європі не потрібні. Навіть якщо й так, що тоді заважає українцям працювати над тим, аби домогтися взаємності з Європою? Україна має зрозуміти, що ключі від членства в Європейському Союзі — в її власних руках, і їй слід замислитися над тим, як цими ключами скористатися. Водночас навряд чи варто намагатися випередити події й марно витрачати час на дискусії щодо часових меж вступу нашої країни до ЄС — потрібні не розмови, а дії. Час розмов залишився в минулому, а перед Україною постають нові завдання на шляху реалізації омріяної мети.
Для успішного втілення своїх прагнень наша держава може скористатися перевагами, наприклад Східного партнерства Серед них — нові посилені угоди між ЄС та країною-партнером, створення поглиблених зон вільної торгівлі, лібералізація візового режиму з можливістю започаткування візового діалогу, створення спеціальної програми допомоги для зміцнення адміністративної спроможності країн-партнерів.
Уже сьогодні ми є свідками певних практичних кроків, спрямованих на поглиблення діалогу Україна — ЄС. 9 липня 2010 року Київ відвідав президент Ради ЄС Герман ван Ромпей, під час його візиту було приділено увагу таким актуальним проблемам, як переговори про створення зони вільної торгівлі, лібералізація візового режиму, підготовка до підписання угоди про асоціацію та дотримання в Україні демократичних свобод. Хотілося б вірити, що це не лише декларації, а й реальні кроки, свідчення вірності обраному нашою державою стратегічному курсу. Й хоча на сьогодні питання про перспективи членства України в ЄС не порушується, вона, як і будь-яка інша європейська країна, може розраховувати на входження до організації у майбутньому, відповідно до статті 49 Договору про ЄС (Маастрихтського договору 1993 року) та після виконання всіх необхідних вимог до кандидата на вступ. Тому сьогодні потрібно вести діалог про якісне наповнення вже наміченого курсу конкретним змістом, визначення пріоритетів та належне інституційне забезпечення цього процесу. Адже лише досягнення стандартів, необхідних для держави, яка гідна бути членом ЄС, надасть Україні реальну можливість зберегти національну ідентичність і не стати жертвою глобальних світових зрушень.
Віче. — 2011. — № 2. — С. 7-8.