Матеріали, зібрані у третьому випуску дайджесту, досліджують можливості застосування досвіду згуртування ЄС для сприяння загальнонаціональній консолідації України, питання модернізації українського суспільства як головного пріоритету державної політики для забезпечення нової якості економічного зростання; розглядають протиріччя позиціювання України між напрямами багатовекторної інтеграції України: ЄС чи Єдиний економічний простір.
* * *
Євроінтеграційний поступ України — від партнерства до асоціації
Незмінність європейського вибору України зумовлена самим фактом цивілізаційної приналежності до спільноти європейських народів. Інтеграція в європейський політичний, економічний і гуманітарний простір є стратегічним орієнтиром і системотворчим чинником розвитку держави.
2.1. Угода про асоціацію та її імплементація
2011 рік став певною мірою визначальним для розвитку відносин між Україною і Європейським Союзом. Завершено надскладні переговори щодо Угоди про асоціацію включно з поглибленою та всеохоплюючою зоною вільної торгівлі між Укаїною та Європейським Союзом. Головним позитивним результатом 15-го саміту Україна-ЄС, що відбувся 19 грудня 2011 р., стало оголошення про успішне завершення переговорів щодо тексту Угоди та перехід до стадії підписання документа. 30 березня 2012 року відбулося парафування Угоди про асоціацію.
Угода про асоціацію має доленосне значення для України і формує дороговкази для життєво важливих внутрішніх реформ шляхом модернізації. Не менш важливою є ця угода і для наших партнерів у Європейському Союзі. Підписання Угоди про асоціацію відбудеться, незважаючи на жодні внутрішні чи зовнішні перешкоди політичного характеру, що мають виключно тимчасовий характер.
Угода про асоціацію, включно з поглибленою та всеохоплюючою зоною вільної торгівлі (ЗВТ), закладає нові підвалини відносин між Україною та ЄС на принципах політичної асоціації та економічної інтеграції. Ці відносини підкріплюватимуться потужною інституційною базою та відповідатимуть європейським очікуванням українців. В основі політичної асоціації закладено зближення позицій України та ЄС з усіх міжнародних питань, забезпечення безпосередньої участі України у політиці, агенціях і програмах ЄС.
Основними питаннями є вибір інструментів практичної реалізації Угоди про асоціацію, змістовного наповнення нового рівня відносин, у т. ч. в межах спільних органів, передбачених Угодою. Передання керівним органам асоціації компетенції приймати обов'язкові для сторін рішення кардинально підвищить ефективність їх діяльності. Таким чином підвищиться рівень взаємодії та взаємовпливу між Україною та ЄС в політичній сфері.
Послідовна й ефективна імплементація механізмів Угоди про асоціацію має створити міцний базис для подальшого стійкого політичного й економічного розвитку нашої держави, закласти основу стратегії реформування всіх основних сфер і впровадження європейських стандартів задля підвищення якості життя в Україні.
За своїм змістом Угода про асоціацію є безпрецедентним документом у договірній практиці України та ЄС. Якщо згідно з попереднім договором — Угодою про партнерство та співробітництво — Україна добровільно і на власний розсуд здійснювала наближення свого законодавства у пріоритетних сферах до законодавства ЄС, то з укладенням Угоди про асоціацію Українська Держава бере на себе жорсткі зобов'язання щодо перенесення у своє законодавство актів надбання Спільноти, вміщених у відповідні додатки до Угоди.
Необхідно вже сьогодні напрацювати механізми імплементації положень Угоди і створити необхідну нормативно-правову базу забезпечення її виконання. Державні ресурси мають концентруватися на вирішенні першочергових завдань, для кожного з яких буде розроблено план реалізації.
Важливим завданням на 2012 р. є підготовка української економіки до функціонування в умовах режиму зони вільної торгівлі. Нині обізнаність українських підприємців щодо переваг і викликів, які несе зміна торговельного режиму з Європейським Союзом, украй низька. Для виправлення цієї ситуації Урядом України буде розроблено відповідний план заходів.
2.2. Упровадження безвізового режиму
Іншим провідним завданням на середньострокову перспективу залишається зняття візових бар'єрів між Україною та Європейським Союзом. Протягом 2011 р. Україна досягла прогресу у виконанні технічних критеріїв, що випливають із Плану дій з лібералізації візового режиму, наданого нам у 2010 р. У межах імплементації Плану дій здійснюються національні програми реформ у сферах безпеки документів, міграції, охорони громадського порядку, зовнішніх відносин. Подальший прогрес у візовому діалозі з Євросоюзом має залежати виключно від швидкості реалізації Україною технічних завдань, передбачених Планом.
Необхідно більш ефективно використовувати можливості дво- та багатосторонніх форумів (зокрема Східного партнерства) насамперед у сфері інтегрованого управління кордонами, забезпечення безпеки документів. Окрім політичних зустрічей, значний вплив на європейську суспільну думку має громадянське суспільство України та засоби масової інформації.
На другому етапі основним завданням є фінансування та створення інфраструктури для функціонування безвізового режиму на кордонах з Євросоюзом, зокрема запровадження біометричних документів, випробовування на практиці системи інтегративного управління кордонами, у т. ч. зв'язок і взаємодія між правоохоронними, прикордонними, митними та іншими установами, що контролюють процес руху людей через кордон.
Більшої актуальності набуває завдання зміни серед європейців іміджу громадян України як потенційних мігрантів і пов'язаних з їх перебуванням на території ЄС ризиків, що у майбутньому сприятиме прийняттю позитивних політичних рішень стосовно України.
Наша держава не повною мірою використовує відповідні можливості, які надаються ЄС у гуманітарній сфері. Необхідним є прискорення процесу приєднання України до програм Євросоюзу щодо посилення інноваційно-дослідницьких можливостей. Це дозволить провести структурні реформи в науковій сфері України та значно підвищити, залучення українських науково-дослідних установ до сфери європейських наукових досліджень.
2.3. Досвід Східного партнерства
2011 рік став також роком змін і для ЄС — у сферах його зовнішньо- і внутрішньополітичної діяльності. У цьому контексті для України пріоритетним полем для взаємодії з ЄС став перегляд Європейської політики сусідства, зокрема в частині внесення змін в ініціативу ЄС Східне партнерство (СхП).
Трирічний досвід функціонування Східного партнерства засвідчив важливу роль цієї ініціативи у доповненні амбітних двосторонніх відносин України та ЄС. Східне партнерство зберігає значний потенціал у забезпеченні держав-партнерів ЄС практичною підтримкою в проведенні внутрішніх реформ відповідно до європейських стандартів. Часткове оновлення Східного партнерства за результатами саміту у Варшаві 29-30 вересня 2011 р. є проявом конструктивного підходу до розвитку цієї політики, разом з тим слід підкреслити, що певна концептуальна незавершеність СхП продовжує зберігатися й надалі.
Водночас цей недолік може бути усунений у процесі еволюційного розвитку Східного партнерства. Зважаючи на складність сучасних політичних процесів у Євросоюзі та Середземноморському регіоні, досить складно говорити про часові перспективи внесення якісних змін у політику ЄС у східному напрямку. Прискорити цей процес можна лише об'єднавши зусилля зацікавлених держав.
Значний нереалізований потенціал європейської інтеграції знаходиться в можливостях щодо участі України в агенціях і програмах Європейського Союзу відповідно до Протоколу до Угоди про партнерство і співробітництво між Україною і ЄС про Рамкову угоду про загальні принципи участі України в програмах Співтовариства (22 листопада 2010 року).
Зважаючи на обмеженість людських і фінансових ресурсів та низький рівень обізнаності щодо роботи програм та агенцій ЄС, Україні необхідно застосувати поступовий і вибірковий підхід щодо визначення переліку агенцій і програм. Визначальними критеріями тут можуть бути відповідність і сумісність пріоритетів агенцій і програм ЄС зі стратегічними пріоритетами розвитку України та з пріоритетами співпраці між Україною та ЄС.
2.4. Партнерство України та ЄС в умовах європейської кризи
Реалізація політики європейської інтеграції України має відбуватися з урахуванням динамічних процесів політичного й економічного розвитку ЄС. Сьогодні Євросоюз стрімко змінюється. Якщо вдосконалення організаційних основ ЄС донедавна було процесом еволюційного характеру, то наслідки світової фінансово-економічної кризи 2008-2009 рр. і нинішня криза єврозони актуалізували потребу пошуку способів вирішення проблем в організації економічних і політичних процесів у Європейському Союзі. Рішення, прийняті нещодавно лідерами країн-членів ЄС, укотре довели, що ці країни спроможні досягати компромісів заради добробуту громадян та інституційної стабільності Європейського Союзу. Можливість досягнення таких складних компромісів свідчить про високу спроможність Євросоюзу до консолідації та ефективність спільної європейської політики.
За цих обставин показовим для України є те, що навіть в умовах фінансово-економічних турбуленцій у ЄС процеси європейської інтеграції поглиблюються в напрямку подальшого реформування його інституцій і продовжуються у сфері виконання прийнятих раніше рішень щодо розширення ЄС.
Саме останнє може бути суттєвим допоміжним чинником вирішення європейської економічної кризи та отримання додаткових можливостей для перетворення ЄС на потужного актора світової політики. Україна є важливим учасником цього процесу. Парафування, а згодом і підписання Угоди про асоціацію між Україною та ЄС (у т. ч. й частини про створення поглибленої та всеохоплюючої зони вільної торгівлі) необхідне обом партнерам. Для України зближення з ЄС означає отримання необхідного модернізаційного поштовху, для Європейського Союзу інтеграція України надасть додатковий потужний ресурс для економічного та політичного розвитку. Особливу увагу тут привертають взаємовигідні можливості, що утворюються внаслідок поглиблення зв'язків України з потужними економіками євроазійського та азійського простору. Саме український майданчик може стати платформою для започаткування нового партнерства між Європейським Союзом та азійськими країнами, що динамічно розвиваються.
У цьому контексті вжиття державою заходів, спрямованих на розвиток національної економіки, недопущення або пом'якшення негативних зовнішніх впливів, разом з усвідомленням суспільством об'єктивних причин і безумовних переваг європейської інтеграції дозволять Україні досягти найліпших результатів на обраному та законодавчо затвердженому зовнішньополітичному векторі. Важливе значення при цьому мають постійний моніторинг та аналіз економічних, політичних та організаційних процесів у ЄС.
Євроінтеграційний поступ України — від партнерства
до асоціації // Про внутрішнє та зовнішнє становище
України в 2012 році : Щорічне послання Президента
України до Верховної Ради України. — К., 2012. — С. 186-191.
Прогнозні сценарії розвитку ЄС та Україна
Про Європейський проект говорять як про щось самозрозуміле, таке, що не потребує визначень та пояснень. Усім ніби відомо, що Європейський Союз будується, але чомусь не виникає питання про те, як мають формуватися відносини з міжнародним утворенням, що є принципово змінним, перебуває у стадії формування, не маючи ані визначених кордонів, ані остаточно усталених інституцій, і при цьому виразно претендує на роль глобального гравця, беручи реальну участь у світовій економіці та міжнародній політиці. Від офіційних представників Євросоюзу часто доводиться чути, що ЄС є міжнародним утворенням принципово нового типу, і хоча на сьогодні існує безліч текстів, присвячених устрою ЄС, історії його розвитку тощо, однак досі не ставилося питання про сутність ЄС саме як проекту, тобто принципово незавершеного утворення (адже виконаний проект перестає бути проектом і набуває іншого статусу), а також про практичні наслідки у сфері побудови двосторонніх відносин, які з цього випливають.
Залежність ЄС від багатоваріантності того, що може статися, унаочнила ситуація навколо прийняття Європейської Конституції у недавньому минулому. Виявилося, що архітектори Європейського проекту знехтували множинністю та альтернативністю майбутнього, надто покладаючись на своє вміння його контролювати. Зміст цього уроку, здається, ще не вповні усвідомлений.
У цьому зв'язку міг би виявитися корисним досвід так званого аналізу множинних сценаріїв, що набуває останнім часом популярності у різних сферах, починаючи від менеджменту і закінчуючи політичною аналітикою, коротше кажучи, усюди, де доводиться мати справу з виробленням тактики і стратегій. Ця техніка спрямована на те, щоб навчити працювати у просторі майбутнього за допомогою одразу кількох сценаріїв, що відбивають різні можливості розвитку подій.
Кількість таких планів, що базуються на відповідних сценаріях, за даними деяких сучасних досліджень, може коливатися від 3-х до 5-ти. Нижче ми спробуємо запропонувати 3 можливі варіанти розвитку подій усередині ЄС і назвати пов'язані з ними варіанти подальшої поведінки України.
1.ЄС продовжуватиме рухатися у бік подальшої централізації, до якої ніби-то об'єктивно підштовхує закладена в основу європейського проекту логіка інтеграції (навіть якщо цей рух доведеться тимчасово уповільнити).
-
Цю тенденцію буде змінено, і гору візьмуть дезінтеграційні тенденції, які, зрештою, за певних умов, можуть призвести до розпаду ЄС і ліквідації політичного проекту об'єднаної Європи.
-
Нарешті, не виключеним є і проміжний варіант з коливаннями до центрових і відцентрових процесів і поверненням до ідеї принципово нежорсткої моделі проекту європейського об'єднання.
Показово, що центральною проблемою при обговоренні нинішніх перспектив розвитку ЄС виявляється питання про подальше розширення, а саме — чи варто його продовжувати і в якому вигляді, тобто у центрі уваги опиняється проблема, що безпосередньо пов'язана з перспективами реалізації євроінтеграційної стратегії України.
У разі розвитку подій за сценарієм 1 можна очікувати тимчасового уповільнення інтеграційних процесів і процесу розширення, але напрям політичного розвитку ЄС залишиться той самий. Отже, не припинятимуться спроби реалізації Європейської політики сусідства, об'єктом якої є Україна. Цей сценарій у його граничному, а не пом'якшеному варіанті, виглядає найменш оптимістичним як з погляду самого ЄС, якому, зрештою, загрожуватиме політична та економічна стагнація, так і з погляду України, для якої євроінтеграційні перспективи у вигляді набуття повноправного членства можуть втратити актуальність, по-перше, через повну невизначеність хронологічних меж цього процесу, а по-друге, через втрату привабливості ЄС як мети інтеграційного руху. Водночас на сьогодні цей сценарій виглядає і як найбільш реальний.
У кінцевому підсумку цей варіант розвитку подій міг би призвести до дезінтеграції ЄС (сценарій 2), про що говорять деякі західні експерти, підкреслюючи, що Лісабонська угода не містить нового бачення ЄС та його ролі у світі, а відповісти на головні виклики та загрози XXI ст. (міжнародний тероризм, збільшення розриву між багатими та бідними країнами, загрози, пов'язані з економічним та екологічним виснаженням) неможливо лише застосуванням інституційних та ідеологічних механізмів.
Ще один можливий варіант розвитку подій (3) — часткова політична децентралізація. Внаслідок цього перевагу отримає не жорстко об'єднавча модель ЄС, а більш м'яка та гнучкіша форма інтеграції, яка у принципі може сприяти пошуку нових варіантів активного залучення до співпраці країн, що перебувають за межами ЄС. Прибічницею цього варіанта традиційно виступає Великобританія. Враховуючи, що нині всередині ЄС відбувається перерозподіл сил, пов'язаний, зокрема, з активізацією політики Франції, підсиленням ролі Великобританії, а також Німеччини та Польщі, знов підвищується роль трансатлантичних зв'язків. Водночас у цих країн немає спільного бачення майбутнього ЄС щодо його розширення — наприклад, Франція виступає за обмеження цього процесу, зокрема за рахунок виключення Туреччини, і цілковито не сприймає європейських перспектив України, не кажучи вже про Грузію. Натомість деякі представники Британії бачать цей процес по-іншому і вважають, що Україні не слід відмовляти в перспективі членства.
У Великобританії є й радикальні прибічники ідеї розширення ЄС аж до відмови сприймати його як політичне об'єднання. Відштовхуючись від неприйнятності ідеї ЄС як супердержави, вони проголошують, що ЄС — це форма регіонального співробітництва. Говорячи про майбутній ЄС (до 2030 р.) як форму регіонального співробітництва, представники Великобританії мають на увазі, що ЄС має рухатися до включення до своєї орбіти таких країн, як Росія та Україна, але також країн Північної Африки та Близького Сходу.
Попри поверхову екстравагантність таких заяв, цей варіант — щодо так званих третіх країн, до яких належить і Україна — може бути цілком реальним. У межах цього сценарію практичним механізмом повноправної інтеграції може бути Угода про асоціацію Україна-ЄС.
Сучасні політичні та економічні процеси в Європейському Союзі в свою чергу викликають дискусії щодо його майбутнього в науково-експертних середовищах країн, які оголосили про свої євроінтеграційні наміри, зокрема і в Україні.
У цьому контексті вжиття державою заходів, спрямованих на посилення національної економіки, недопущення або пом'якшення негативних зовнішніх впливів разом з усвідомленням суспільством об'єктивних причин та безумовних переваг європейської інтеграції дозволять Україні досягти найкращих результатів на обраному та законодавчо затвердженому зовнішньополітичному векторі. Важливе значення при цьому мають постійний моніторинг і аналіз економічних, політичних та організаційних процесів у ЄС.
У цьому зв'язку Україна продовжуватиме послідовну реалізацію курсу на європейську інтеграцію. З підписанням Угоди про асоціацію перетворення відносин партнерства та співробітництва у формат політичної асоціації та економічної інтеграції перейде у практичну площину.
У розв'язанні ключового питання євроінтеграційної стратегії України — перспективи членства України в ЄС — зберігається невизначеність. Представники ЄС обмежуються загальними твердженнями про те, що ані Україна, ані ЄС наразі не готові до цього, уникають будь-яких зобов'язань перед Україною, пропонуючи лише партнерство на засадах Європейської політики сусідства. Європейський Союз, маючи внутрішні проблеми конституційного характеру і зіткнувшись із труднощами адаптації до наслідків хвилі масштабного розширення, нині переживає «втому від розширення».
Стратегічне майбутнє Європи — статус світової геополітичної потуги, яка, долаючи внутрішні проблеми, прагне здобути лідерство у глобальному масштабі. У виконанні цих стратегічних завдань об'єднаної Європи є гідне місце і для України — транзитного шляху постачання до Євросоюзу енергоносіїв, плацдарму для освоєння нових регіональних ринків, просування європейських цінностей далі на Схід, осередку стабільності й безпеки у складному і конфліктному Чорноморсько-Близькосхідному ареалі.
Реалізація політики європейської інтеграції України має відбуватися з урахуванням динамічних процесів політичного та економічного розвитку Європейського Союзу. Сьогодні Євросоюз стрімко змінюється. Якщо вдосконалення організаційних основ ЄС донедавна було процесом еволюційного характеру, то наслідки світової фінансово-економічної кризи 2008-2009 pp. та нинішня криза єврозони актуалізували потребу негайного пошуку рішення проблем в організації економічних та політичних процесів в Європейському Союзі. І йдеться не лише про вдосконалення інституційного складника.
На порядок денний виноситься питання браку можливостей у межах існуючої політичної та економічної моделі функціонування ЄС для знаходження вичерпних відповідей на виклики сучасного світового розвитку. Це своєю чергою актуалізує проблему консолідації європейського соціуму: з одного боку, йдеться про спроможність європейських еліт дійти згоди щодо стратегічних напрямів майбутнього розвитку ЄС, а з іншого — про збереження довіри широких мас населення ЄС до тих політичних сил, що підтримують головні ідеї Європейського проекту.
2011 р. виявився чи не найскладнішим в історії Європейського Союзу. На межі дефолту опинилася Греція, загрозлива фінансова ситуація спостерігається в Італії, Португалії та деяких інших державах — членах ЄС. У межах пошуку інституційного забезпечення макроекономічної та макрофінансової стабільності Європейського Союзу точаться постійні політичні та експертні дискусії щодо майбутнього єврозони та шляхів подальшого розвитку ЄС. Зокрема, увагу привертають ініціативи Німеччини та Франції щодо формування так званого економічного уряду ЄС. Також лунають заклики до запровадження різношвидкісної інтеграції в межах Європейського Союзу та навіть виключення фінансово нестабільних держав із єврозони. На тлі загострення проблем у єврозоні посилюються позиції противників поглиблення економічної інтеграції, які виступають за обмеження повноважень наднаціональних структур, а в країнах-донорах послаблюється підтримка населенням політики керівництва.
У цих умовах показовим для України є те, що навіть за фінансово економічних турбуленцій в ЄС процеси європейської інтеграції не зупиняються і щодо подальшого реформування інституцій ЄС, і виконання прийнятих раніше рішень щодо розширення ЄС. При цьому жодна країна не виявила наміру вийти з Європейського Союзу чи з єврозони. Натомість Ісландія, найбільш постраждала від фінансово-економічної кризи 2008 р. європейська країна, веде переговори про вступ до ЄС.
Прогнозні сценарії розвитку ЄС та України
// Європейський проект та Україна : монографія
/ А. В. Єрмолаєв, Б. О. Парахонський, Г. М. Яворська
[та ін.]. — К., 2012. — С. 111-117.
Шостак Л. Б.
Диндар Сеан
Место Украины в мировых интеграционных процессах
Украина уже втянута в некоторые мировые интеграционные процессы, в первую очередь те, которые разворачиваются на постсоветском пространстве. Вопрос лишь в том, какое место она займет в них. Непростые трансформации, которым подвергается сейчас Украина, являются отражением всеобъемлющего процесса глобализации и тех глобальных проблем и перспектив, которые возникают в современном мире. Роль и вес Украины в современном многоплановом мире напрямую зависит от наличия четкого плана интеграции в глобальное пространство и осознания возможностей и рисков, ожидающих страну на этом пути.
Европейская интеграция — это магистральное направление развития евразийского континента, который определит как ситуацию в самой Европе в третьем тысячелетии, так и ее место в мире. Со времени своего основания Европейский союз постепенно превратился в один из сильнейших финансово-экономических и политических центров мира, ключевой компонент вновь созданной архитектуры европейской безопасности, ядро системы европейских ценностей и стандартов.
Европейская интеграция и членство в Европейском Союзе являются стратегической целью Украины, потому что — это наилучший способ реализации национальных интересов, построения экономически развитого и демократического государства, укрепления позиций в мировой системе международных отношений. Для Украины европейская интеграция — это путь модернизации экономики, преодоления технологической отсталости, привлечения иностранных инвестиций и новейших технологий, создания новых рабочих мест, повышения конкурентной способности отечественного товаропроизводителя, выход на мировые рынки, в первую очередь, на рынок ЕС.
Сегодня Европейский союз занимает ведущие позиции в мировом хозяйствовании. На его долю приходится 41,4% мирового товарного экспорта и 39,8% импорта, 42,8% экспорта и 41,9% импорта услуг. Поэтому для любой страны сотрудничество с Европейским Союзом означает возможность получить существенные экономические достижения, которые, в конце концов, будут способствовать экономическому росту и повышению жизненного уровня населения. При этом следует отметить, что такое сотрудничество выгодно всем сторонам.
Вместе с тем было бы ошибкой замалчивать или преуменьшать сложность процесса европейской интеграции. Понятно, что он был бы долгим и непростым. Среди прочего, интеграция в Европу означает рост открытости национальной экономики и усиление конкуренции со стороны европейских фирм. При этом неизбежны достаточно болезненные последствия для отдельных секторов, производств и даже регионов.
Экономические и, прежде всего, торговые отношения с ЕС — это потенциальный шанс, которым надо уметь воспользоваться, различая имеющиеся возможности и оправданную осторожность от неоправданного оптимизма и популистских страхов.
Основными политическими выгодами последовательной европейской интеграции является укрепление стабильности демократической политической системы и ее институтов, модернизация правового поля и обеспечение прозрачности национального законодательства, углубление культуры демократии и уважение прав человека и т.п. Европейская интеграция также означает укрепление национальной безопасности и безопасности граждан, ведь она исключает применение силы как метода улаживания разногласий, способствует стабильности в отношениях со всеми соседями.
Сегодня ЕС является одним из стратегических торговых партнеров Украины, и с точки зрения торговых отношений, как Украина, так и ЕС заинтересованы в поддержании и развитии крепких, предсказуемых, прозрачных и достаточно открытых торговых отношений. В этих отношениях ЕС занимает второе после России место.
Украина и ЕС четко определили свои позиции по отношению друг к другу в своих внутриполитических курсах. Со стороны ЕС основной подход к отношениям с Украиной изложен в Общей стратегии 1999 года. Европейская политика соседства создает новые рамки для двусторонних отношений и предполагает установление на общеевропейском уровне открытого и интегрированного рынка, который функционирует на основе похожих либо гармонизированных правил и законодательной базы ЕС. Украина уже начала гармонизацию своего законодательства в некоторых отраслях.
18 февраля 2008 года в Киеве начались переговоры про создание зоны свободной торговли (ЗСТ) между Украиной и ЕС. До сегодняшнего времени уже проведено 4 раунда переговоров. В марте 2010 года была принята новая Национальная индикативная программа для Украины на период с 2011 до 2013 года.
Специфика евроинтеграции заключается в том, что вступление Украины в ЕС остается целью, но эта цель зависит не только от прогресса Украины, но и от ряда объективных составляющих современного европейского развития.
С другой стороны, межгосударственные соглашения Украины со странами СНГ на современном этапе не обеспечили необходимый уровень рыночной интеграции, а именно создания полноценных зон свободной торговли. Альтернатива — появление Соглашения о формировании Единого экономического пространства, которое было подписано 19.09.2003 г. между Россией, Республикой Беларусь, Республикой Казахстан и Украиной.
Сущность ЕЭП можно определить как сближение и взаимное приспособление национальных хозяйств в рамках интеграционного объединения, в котором обеспечивается концентрация и переплетение капиталов, свободное перемещение товаров, услуг, рабочей силы, а также проведение согласованной межгосударственной экономической политики государствами-участниками интеграции. В этом случае достигается стратегическая цель объединения — наиболее эффективное и рациональное использование потенциалов национальных экономик государств-участников интеграционного процесса. Стороны договорились, что формирование и деятельность ЕЭП будет учитывать нормы и правила Всемирной торговой организации, присоединиться к которой планирует каждая из четырех стран. Кроме того, Концепция предусматривает открытость ЕЭП для присоединения других стран.
Однако для Украины приоритетной целью интеграции остается Европейский союз, поэтому формирования и сотрудничество с ЕЭП должно осуществляться в тех формах и границах, которые не противоречат выбранному курсу страны и отвечают национальным интересам.
Важной предпосылкой межгосударственной интеграции является сопоставимость уровня развития национальных экономик. В формировании ЕЭП принимают участие наиболее развитые в экономическом и технологическом плане государства, тесно связанные друг с другом в сырьевой области и обрабатывающих отраслях. Вместе с тем интеграционные процессы национальных экономик развиваются лишь при достижении интеграционной зрелости, иначе любая деятельность по межгосударственной интеграции обречена на неудачу.
В тоже время, Украина на протяжении трех лет не проявляла активности в подключении к процессу формирования ЕЭП и пыталась диктовать свои условия (формирование ЕЭП без Украины — это формат ЕврАзЭс, в рамках которого остальные страны-участники могут развивать свои отношения и беспошлинно перемещать товары между собой). Разрабатывая программу деятельности Украины на 2006-2011 гг., правительство определило одним из направлений работы активизацию формирования ЕЭП. Соглашение о формировании ЕЭП имеет рамочный характер. Участие Украины в этом Соглашении вовсе не тождественно ее членству в ЕЭП. С юридической точки зрения, Соглашение не возлагает на ее участников никаких обязательств, кроме одного — принимать участие в формировании ЕЭП, но в пределах и формах, приемлемых для каждого из членов.
Приемлемой формулой участия Украины в ЕЭП является зона свободной торговли, режим которой отвечает национальным интересам, так как более глубокая интеграция в рамках ЕЭП невыгодна. В случае создания Таможенного союза в рамках ЕЭП общие таможенные ставки стран-участниц по отношению к третьим странам, скорее всего, будут приближены к ставкам наиболее влиятельного игрока — России. Таким образом, Украине придется пересматривать двусторонние соглашения со странами-членами ВТО, что несет определенные риски и нестабильность.
К тому же соглашение «четырех» в рамках ЕЭП, уже ратифицировано и предполагает передачу суверенитета по определенным направлениям наднациональным структурам, что является неприемлемым для Украины на пути интеграции в ЕС и не соответствует действующей Конституции.
Специфика ЕС, основанного на модели «закрытого» регионализма, не допускает параллельного членства во множестве интеграционных группировок. Если бы Украине даже удалось заключить договор с ЕС об ассоциации в ближайшие годы, то результаты были бы скорее негативными, чем положительными, так как относительно неконкурентоспособный на мировом рынке украинский производственный комплекс не сможет выдержать конкуренцию с импортом из стран Евросоюза. Страны-участницы ЕС видят Украину скорее стратегическим партнером, чем членом этой организации.
Возникающие противоречия между направлениями интеграции Украины: ЕС или ЕЭП не будут иметь места в том случае, если применять поэтапность при проведении согласования общих проектов с системой законодательства ЕС и отдельных проектов каждой страны ЕЭП с учетом принципов построения ЕС.
Таким образом, следует отметить, что Украина должна остановиться на выборе приоритетного пути геоэкономического развития в стратегическом измерении с четким определением тех преимуществ и недостатков, которые ждут ее на пути многовекторной интеграции в современном экономическом сообществе, причем любая интеграция предусматривает целый пакет рисков. Главное — исходить из прагматически определенных национальных приоритетов: всячески развивать все выгодное и приносящее пользу.
Вместе с тем необходимо уходить от «однобокости» политики «европейского выбора». С этой точки зрения вхождение в Единое экономическое пространство расширяет торговые возможности Украины, поскольку рассматривается украинской стороной в ракурсе создания зоны свободной торговли без ограничений и изъятий, унифицирует тарифы, позволяет решить ряд вопросов агропромышленного и топливно-энергетического сектора экономики.
Вместе с тем нельзя однозначно говорить о негативах (позитивах) ЕЭП и позитивах (негативах) расширения ЕС. Следует выстроить такую методологию отношений со странами-членами ЕЭП, которая будет базироваться на стандартах ЕС и в перспективе обеспечит создание общего европейского экономического пространства. Это в интересах самой Украины, стремящейся обеспечить наилучшие условия свого членства в ВТО. Без сильной экономики стать членом ЕС невозможно. Поэтому и на Востоке, и на Западе Украина обязана искать свой экономический интерес.
Стратегія розвитку України. — 2012. — № 1. — С. 293-298.
Васильєв О.
Модернізація як детермінанта сталого розвитку України
Модернізація є однією з необхідних умов становлення нового світового порядку. У її основу покладено визнання головною закономірністю соціального розвитку постійної зміни, ускладнення політичних, економічних і культурних структур та їхніх функцій відповідно до потреб раціонального та ефективного функціонування суспільства.
Комплекс наукових ідей, об'єднаних поняттям «теорія модернізації», сформувався після Другої світової війни, у роки глобальних змін. Протистояння двох суспільно-політичних систем і виникнення третього світу, представленого колишніми колоніями й напівколоніями, поставили світове суспільствознавство перед необхідністю вироблення нової парадигми соціально-історичного розвитку.
Нинішній етап розвитку теорії модернізації показав необхідність урахування водночас із економічними чинниками розвитку (людські та природні ресурси, нагромадження і наявність капіталу, розвиненість технологій), позаекономічних — геополітичних, соціальних, культурних, психологічних тощо. Концепції модернізації набувають чітко визначеного соціально-культурного характеру.
В останні десятиріччя позначилася трансформація процесу модернізації в постмодернізацію, що охоплює: переорієнтацію інфраструктури індустріального суспільства на розвиток його інформаційних можливостей і постматеріальних цінностей; формування екологічного суспільства, заснованого на впровадженні природозберігаючих технологій; розширення сфери індивідуальної свободи людини, створення для неї можливостей вибору, незалежності від тиску традицій, середовища, місця проживання.
Модернізація — це досягнення прогресивних зрушень, якісна зміна згідно з сучасними викликами, удосконалення та оновлення суспільства, приведення його базису у відповідність до нових вимог, технічних умов, норм ефективності та результативності. Вона виконує місію оздоровлення і перебудови суспільства. Модернізація — це створення фундаментальних інституційних, науково-технічних, соціальних, культурних, політичних, інфраструктурних основ для якісного зростання і сталого розвитку.
Тому саме вона здатна створити базу для подолання економічного і технологічного відставання України від розвинених держав. Модернізація — це процес реформування базових інститутів і підсистем, що утворюють каркас суспільства й охоплюють такі сфери: культурологічну, соціально-демографічну, економічну, наукову, освітянську, комунікаційну, адміністративну, політичну, правову тощо.
В основу концепції сталого розвитку покладено три взаємопов'язані сфери життя суспільства: екологію, економіку, соціальні процеси.
Екологія — не міждисциплінарна наука, а проблема людської культури в цілому.
Екологічні проблеми в наш час стали також предметом зовнішньої політики. Екологія та політика в деяких випадках є неподільними. Питання водних ресурсів, захисту лісів, промислових викидів обговорюються голів урядів держав. Шляхи вирішення глобальної екологічної проблеми — зміни клімату, що тісно пов'язана з проблемами світової економіки, на порядку денному всього світового співтовариства як розвинених держав, так і країн, що розвиваються.
Науково-технічний прогрес повинен сприяти подоланню нинішньої екологічної кризи, зміні усталених методів природокористування, зокрема, відходу від погляду на природу як невичерпну комору, яка може безболісно обслуговувати нестримну експансію продуктивних сил.
Глобальна проблема сталого розвитку на сьогодні полягає в тому, що людство підійшло до ресурсних обмежень. Основних причин цього дві. Перша — нерівність у споживанні ресурсів Землі. Друга — зростання населення планети. Якщо сучасні тенденції збільшення чисельності населення, індустріалізації, забруднення природного середовища, виробництва продовольства та вичерпання ресурсів триватимуть, то протягом цього століття світ наблизиться до межі зростання. Нинішню ситуацію можна змалювати як кризу цивілізації, однією зі складових якої є екологічна криза.
У рамках більшості політекономічних теорій вважається, що природні ресурси є невичерпними. Це лежить в основі прогресу, лібералізму та суспільства споживання. Основна ідея ринкової економіки полягає в тому, що ринок розподіляє обмежені ресурси відповідно до визначеної через ціну переваги більшості споживачів.
Людство у своєму споживанні вже перейшло пороговий рівень господарської ємності Землі, який дорівнює менше 1% загального обсягу продукції біосфери. Природного потенціалу планети вже недостатньо для підтримки як існуючих видів економічної діяльності, так і систем життєзабезпечення, від яких залежить цивілізація. Нині приріст світової економіки за рік становить приблизно 2%, але він дорівнює всьому обсягові світового виробництва за XVII століття.
Якщо розвинені держави збережуть чи збільшать свій рівень споживання, то економічне зростання для країн, що розвиваються. буде практично заблоковано. Неминучим наслідком такого розвитку стане загострення злиденності, міжнародних протиріч, напруженості та конфліктів, включаючи силові.
Із зростанням цін на сировину та вичерпанням родовищ для видобування ресурсів необхідно все більше капіталовкладень, тому все менше коштів залишається для забезпечення наступного зростання, наступає час, коли капіталовкладення вже не можуть компенсувати вичерпання ресурсів.
Шлях технологічної цивілізації, в основі якої лежить використання хімічної енергії речовин, добігає кінця. Величезна проблем людства — нестача енергії, хоча її використовуваний обсяг не перевищує однієї десятитисячної частки енергії, що надходить на Землю від Сонця. Щодня витрачаються невідновлювані ресурси: вугілля, нафта, газ.
Узагальнюючим показником ефективності використання паливно-енергетичних ресурсів країни є питомі витрати первинної енергії на одиницю валового внутрішнього продукту країни (енергоємність ВВП). На сьогодні енергоємність ВВП України становить понад 0,8 кг умовного палива на 1 долар США з урахуванням паритету реальної купівельної спроможності (ПКС), що у 2,5 рази перевищує середній рівень енергоємності ВВП країн світу. Причиною високої енергоємності є надмірне споживання в галузях економіки енергетичних продуктів на виробництво одиниці продукції, що зумовлює відповідне зростання імпорту вуглеводнів.
Висока енергоємність ВВП в Україні є наслідком суттєвого технологічного відставання в більшості галузей, незадовільної галузевої структури національної економіки. На відміну від промислово розвинених країн, де енергозбереження є проблемою економічної та екологічної доцільності, для України — це питання виживання. Низька енергоефективність є одним із основних чинників кризових явищ в українській економіці.
Безконтрольна ринкова економіка, навіть якщо йдеться про ринок природозахисних товарів і послуг, призводить до вичерпання природних ресурсів, при цьому створюючи враження стабільного зростання та благополуччя. Механізм ринку не може безпосередньо служити на користь розвитку України шляхом залучення іноземного капіталу чи використання національного капіталу, необхідне свідоме економічне та соціальне планування, оскільки логіка закону максимального прибутку веде до інтервенції ТНК із небажаною деформацією економічної структури та консервацією сировинної відсталості країни.
Випередження темпів економічного зростання в Україні порівняно з темпами споживання первинних енергоресурсів повинно забезпечуватися шляхом досягнення світового рівня показників енергетичної ефективності промисловості та соціально-комунального сектору економіки і зменшення витрат енергоресурсів, що передбачає докорінні структурні зміни для створення малоенергоємної та малоресурсної економіки шляхом упровадження новітніх технологій.
Державне стимулювання галузей економіки, особливо тих, що працюють на споживчий ринок і забезпечують індустріальний та постіндустріальний розвиток, є винятково важливим для сталого розвитку України. Головним завданням науково-технологічної та промислової політики повинна стати модернізація економіки, розвиток високотехнологічного виробництва, створення високооплачуваних робочих місць, розширення внутрішнього ринку, податкове стимулювання матеріального виробництва.
Підбиваючи підсумок, зазначимо наступне. Наша країна має шанс досягти прогресу на шляху модернізації за умови підвищення в її структурі економіки знань, що є можливим за науково-технологічної взаємодії з Росією та ЄС у рамках створення загальноєвропейського економічного простору. Україна та РФ у такій інтеграційній побудові зацікавлені у високих європейських технологіях, а ЄС — у досягненнях російської та української науки у сфері фундаментальних досліджень, зокрема, щодо термоядерної, атомної та відновлювальних джерел енергії.
Необхідно на основі глибоких фундаментальних досліджень розробити екологічно чисті або хоча б екологічно прийнятні технології для всіх галузей економіки, надати обґрунтовані рекомендації на перспективу щодо зміни структурних пропорцій народного господарства країни. У рамках сталого розвитку для України головним напрямом повинно стати суттєве зростання наукомістких виробництв, що не збільшують техногенне навантаження на природу. На базі методів математичного моделювання та моніторингу мають бути розроблені штивні наукові обґрунтування наближення народногосподарських комплексів держави до модельного ідеалу оптимальної взаємодії з природою.
Модернізація українського суспільства повинна бути головним пріоритетом державної політики, що націлена на забезпечення нової якості економічного зростання, досягнення реальної дієвості ринкових інструментів макроекономічної збалансованості, сприяння розвиткові реального сектору економіки, розширення зовнішніх зв'язків, удосконалення інноваційно-інвестиційного процесу.
Зовнішні справи. — 2012. — № 6. — С. 47-49.
Губерная Г. К.
Экономическое обоснование интеграционного выбора Украины
Ничего нельзя абсолютизировать. Абсолютизация чего бы ни было — это изоляция, купирование, загнивание, гниение и … конец. Нельзя абсолютизировать независимость и свободу. Никого и ничего нет абсолютно независимого и абсолютно свободного. Нет, в частности, независимой экономики. Разделение труда и взаимозависимости — вот основа и суть экономики. Альтернативный подход к её настоящему и будущему — это минимизация её возможностей, лишение выбора. А масштабами выбора определяется свобода — и человека, и страны, и, конечно, экономики.
Поэтому проблема состоит в том, чтобы лозунг «Европейской интеграции Украины нет альтернативы» заменить правдой жизни — «Украина имеет выбор». Задача добросовестного аналитика, исследователя — этот выбор обосновать, освободив экономику от не свойственных её природе идеологем, которыми чаще всего и прикрываются эгоистические интересы отдельных лиц и групп и навязываются весьма интенсивно.
Об интеграционном выборе Украины написано множество статей и сделано немало докладов. «Безальтернативность западно-европейского выбора» стала лозунгом государственной политики и масштабной агитационной работой. Но в последнее время появляется всё больше исследований, солидно аргументирующих преимущества выбора восточноевропейского, евразийского. Свою задачу автор данной статьи увидел в добросовестном обобщении сделанного и столь же добросовестных выводах.
Выбор в таком расколотом обществе как Украина непрост. Одна часть общества хочет на Запад, другая — на Восток, третья — восстановить схроны и пользоваться ими, четвёртая — никуда не хочет. Объединить единым выбором ментально разные части общества невозможно на основе идеологического выбора или выбора политического, основанного на идеологии. Остаётся только житейский прагматизм, питаемый экономикой.
Приведенные далее аргументы не имеют никакого отношения к идеологии. Только к экономике. Они являются результатом многолетней добросовестной (насколько это было и есть возможным) аналитической работы.
В советский период экономика нашей страны, как и вся экономика СССР, оценивалась как развитая с постепенно возрастающей долей сферы обслуживания. При этом она была буквально пронизана кооперационными связями с другими республиками Союза и, более всего, с Россией. После разделения единой некогда хозяйственной системы и устранения единого управляющего Центра экономика нашей страны была отброшена назад на целую эпоху.
В рамках СССР Украина имела мощную науку, которая во взаимодействии с другими республиками, прежде всего с Россией, входила в единую научную сферу Союза — сферу мирового значения. Более того, научные достижения любой другой республики тут же становились достижением Украины, и наоборот. За годы независимости некогда мощные научные коллективы исчезли или существенно сократились, а финансирование сократилось ещё больше. Молодая, талантливая научная поросль, подготовленная в нашей стране, уехала и продолжает уезжать, а Украина ничего не получала и не получает от их работы за рубежом. И вряд ли они вернутся в страну. По крайней мере, в ближайшее обозримое время.
Почему это произошло?
Общий вывод — вследствие разрыва естественных «единого народнохозяйственного комплекса» СССР технологических и финансово-экономических связей.
Неудивительно, что в первые же годы независимости, разрушив естественные экономические зависимости, связанные с открытостью её экономики, Украина потеряла больше других республик и до сих пор по производству ВВП не достигла уровня 1990 года — года с не самой лучшей конъюнктурой. За 2010 год её ВВП составлял 65,8% уровня 1990 года.
Итак, что же мы получили в итоге? Попробуем, так сказать, проинвентаризировать результаты катастрофы развала СССР: вследствие резкого сужения кооперационных связей столь же резко сократилось экономическое пространство; сужение вывело из оборота недопустимо большую для экономики часть производства, сравнимую разве только с потерями во время Великой отечественной войны, разрушило его; значительная часть оборудования, пусть и морально устаревшая, но физически ещё очень даже функционально пригодная, была устранена из производства; в таких условиях резко снизилась учитываемая амортизация (с 10,9 % в 1990 году до двух с небольшим процентом в 1997 году), что дополнительно уменьшало возможности простого воспроизводства оборудования и требовало направления прибыли на эти цели вместо того, чтобы использовать прибыль на совершенствование, рост и развитие производства; резкое сокращение ресурсов воспроизводства прекратило модернизацию основных фондов, совершенствование номенклатуры продукции; обесценению основных фондов способствовало и отсутствие фондовых рынков, где оборудование, предприятия, как целостные комплексы капитализируются.
Приватизационная удача досталась немногим. Большинство было вытолкнуто в бедность и безработицу. Доля заработной платы в общих затратах промышленного производства, размеры которой не были высокими и в советское время, уменьшилась с 15,3 % в 1990 году до 10 % в 1997 году.
Не останавливаясь на причинах, отметим потери Украины на транспортировке энергоресурсов при возрастающей цене на них.
Уже в 2012 году Украина многого недосчитается вследствие запуска первой ветви «Северного потока». А когда запустят следующие ветви? А если будет реализован «Южный поток»?
Политически демонстративная «самостийнисть», столь же демонстративно ориентированная на Запад, сломала выгодные контракты с Россией, а затем и с Туркменистаном по поставке энергоресурсов. Результат — повышение за последние 7-9 лет стоимости импортированного газа с 50, на что имела право Украина до 2010 года включительно, до 500 долларов за тысячу его кубометров.
Что это? Политическая наивность? Экономическое невежество?
Например, с февраля 2011 года Украина стала полноправным членом Европейского энергетического сообщества, занимающегося поставками газа и электроэнергии. Договор к Энергетической хартии подписали Россия и Беларусь, но, в отличие от Украины, не ратифицировали его. Нератификация оставляет за ними право действовать в рамках только той части Договора, которая не противоречит их национальным интересам. Украина вошла в сообщество, так сказать, «полнопунктно». Что в итоге? А ничего, даже поддержки в переговорах с Россией нет. Более того, вопреки некоторым положениям документов Энергетического сообщества, отдельные страны и компании Европы участвуют в «Северном потоке» и подготовке «Южного». Европе не впервой обманывать наивную Украину. Вспомним, как выводили из эксплуатации Чернобыльскую АЭС.
При всём при этом Украина не потеряла шансы выбора.
Так, два из наиболее надёжных ещё сохраняющихся научных коллектива — Институт экономики и прогнозирования НАН Украины и Институт народнохозяйственного прогнозирования Российской АН — параллельно и, соединяя усилия, провели прогностические исследования того, что ждёт Украину от её включения в интеграционные объединения постсоветского пространства. Были просчитаны шесть вариантов глубины взаимодействия Украины со странами бывшего СССР: от участия в Таможенном союзе (Россия, Казахстан, Беларусь, Украина) до создания Единого экономического пространства.
Глубина прогноза — 10-15 лет.
Основные результаты можно представить в следующих выводах.
-
Неучастие Украины в интеграционных процессах, ориентированных на постсоветские республики, консервирует отсталую структуру её экономики.
-
Экспортный потенциал страны не развивается и появляется опасность сжатия его современного уровня.
-
Темпы экономического роста замедляются.
-
Даже простое восстановление производственных кооперационных взаимосвязей позитивно скажется на структуре промышленного производства увеличением доли производства с более высоким уровнем переработки, доли добавленной стоимости — основы развития.
-
На основе кооперационного интегрирования серьёзное развитие получают такие высокотехнологические производства как авиастроение, ракетостроение, судостроение, иные, значимые в экономике отрасли машиностроения, в том числе и военно-промышленного комплекса.
-
Стоимость энергетических ресурсов снижается и выравнивается на всём интеграционном пространстве, что является важнейшим фактором выравнивания условий внутри интеграционной конкуренции и улучшения внешнеторговых и платёжных эффектов.
Расчёты были основательными как по формированию исходных материалов, так и, по методам их аналитической и прогностической обработки.
Экономически ложно понимаемая независимость порождает ещё большую зависимость и убирает взаимозависимости.
Следовательно, страна в лице её государства, должна делать выбор — выбор, определяемый национальными интересами и возможностями их реализации. Подчеркнём ещё раз: страна должна делать выбор, а не следовать альтернативе, определяемой какой бы то ни было частной (-ыми) группой (-ами) лиц — фигурантов экономических и политических интересов.
В целом, при реализации сценария невступления Украины в какие бы то ни было союзы динамика национального ВВП в долгосрочной перспективе будет снижаться: с невысоких для развивающихся стран 4,4 % в 2010-2015 годах до 3,6 % в 2025-2030 годах.
Конечно, в современной истории есть факты успешного самостоятельного развития без вступления в межстрановые объединения. Например, Япония, никому не подражая, избрала свой действительно национально особенный и действительно эффективный пусть развития, соединивший мировые технические и технологические достижения и национальные особенности организации экономики.
А что же Украина? На всём протяжении двадцатилетней независимости мы наращиваем импорт. С него начинался 1992 год (что объяснимо преодолением дефицита) и резким его возрастанием в 2005-2008 годах. Особенно высокими темпами рос импорт продовольствия: говядины, сала, мясных консервов, колбас, свинины, рыбы. И это в стране с такими аграрными возможностями.
Позитивные результаты интеграции Украины в Таможенный союз и далее в Единое экономическое пространство являются естественной объективной базой решения социальных вопросов, повышения стандартов жизни граждан нашей страны.
Конечно, хорошие качественные сценарии для своей реализации требуют талантливых, профессиональных режиссёров — политиков и управленцев и актёров — исполнителей программ. Тогда прогностические перспективы о суммарном эффекте от создания ЕЭП для всех его участников с включением Украины составит за период 2011-2030 годов более 1 трлн., а без Украины — 900 млрд. долларов.
Означает ли это уход от европейского союза со всеми его сегодняшними проблемами, от развитого Запада вообще? Нет, конечно. Но это означает, что Украина не альтернативы — «или-или» — должна рассматривать, а делать выбор на основе серьёзных расчётов непредвзятых аналитиков и руководствуясь национальными, а не эгоистическими личными интересами современных нуворишей и псевдополитиков. Вместе с тем, никакая интеграция не поможет стране, если мы сами не будем решать у себя и собственными усилиями сложные задачи модернизации: технической, технологической, экономической, управленческой, научной, социальной.
Итак, выбор есть. Делать его нам и делать самим. И выбирать из множества дорог собственную. Действуя методами альтернатив, мы выбираем чужие пути и теряем собственные. Всегда есть выбор. Выбор между развитием и стагнацией, современностью и хуторянством, между своевременностью и отставанием.
Почему такой политический ажиотаж вокруг идеи и первых шагов создания Евразийского экономического союза? Заключения, основаны на исследовательских работах уважаемых отечественных и зарубежных учёных.
В стремлении развести Россию и Украину экономически некоторые политики и политические силы не только внутри страны, но и за рубежом подменяют объективные экономические возможности от союза с Россией псевдополитическими идиологемами демократии, которые перестают быть таковыми, когда в ход идёт оружие, силой насаждающее «демократию» там, где она генетически объективно невозможна в настоящее время. А будущее покажет. Реальная политика и политические мантры западных стран отличаются одна от другой.
Что же делать нам, нашей стране?
Первое. Прежде всего, озаботиться внутриэкономическим развитием страны, развитием, определяемым внутренними национальными возможностями.
Конечно, независимых экономик не было и не будет. Но задействовать внутренние ресурсы и обеспечить их независимое и эффективное использование необходимо. Они известны. Это — стимулирование внутреннего спроса на отечественные товары и услуги и стимулирование внутреннего производства.
Второе — отказаться от альтернативного метода в подходе к определению интеграционного направления Украины в современном мире.
Третье — всякий раз делать выбор, руководствуясь, скажу банальность, национальными интересами и одновременно понимая и уважая интересы партнёра. Тогда Восток и Запад не будут противопоставляться, а напротив, сопоставляться.
На условиях обоснованного выбора Украина может стать звеном соединения Востока и Запада. А пока Россия без нас довольно успешно развивает разнообразные отношения с Европой, Нам же, проанализировав, нужно чётко ответить, прежде всего, себе, чем мы, кроме отрыва от России, интересны сегодня западному миру и чем можем быть интересны завтра, что можем предложить Европе и что для национальной экономики намереваемся получить вследствие реализации западноевропейского интеграционного проекта.
Если бы Европа была действительно заинтересована в нашем развитии: экономическом, политическом, социальном, — она давно бы занималась с нами экономическими делами, а не только политикой демократизации. Поскольку этого нет (как было в отношении Польши в конце 80-х годов прошлого столетия), возникают некоторые подозрения.
Подозрение первое касается истинной цели Западной Европы в отношениях с Украиной. Свои наблюдения, размышления и выводы оставлю при себе. Как человек серьёзный, для их изложения должна пользоваться документами, но реальные цели в документах не излагаются. Они выводятся из логики событий. А она диктует вывод о том, что основная цель восточной политики Европейского Союза — противодействие восстановлению интеграции бывших республик СССР. Может быть этот вывод неточный, а то и вовсе неправильный. Может быть. Но его опровержение даст новые материалы для дискуссий и поиска истины. Пока же, вместо финансово-экономической поддержки — помощи стране, мы видим только подпитку отдельных направлений рекламы Европы и персонально жалкую подкормку отдельных немногочисленных украинских граждан — европейских агитаторов здесь и политических хулителей своей страны за рубежом.
Подозрение второе возникает при общении западных политических «специалистов» с нами. Почему Европа с нами играет, но не взяла и не намерена брать к себе? Потому что «сами мы люди бедные» для Европы, поэтому «не местные». Да и своим поведением и внутри страны, и за рубежом пора бы быть достойными.
Мы привыкаем (вот где область падения достоинства) к тому, что Украина — объект, а не субъект международных отношений. Следствие — неуважение к себе. Но, если сами себя не уважаем, нечего рассчитывать на уважение других стран и народов.
Может быть, этой потерей субъектности Украины в международных отношениях и уважения к себе мы принимаем как должное противопоставление Европы и Европейско-Азиатского союза в целом, России — в отдельности. Это противопоставление выражается официальной и/или внушаемой нам политикой «альтернативы» — или-или. Но почему противопоставление? Почему не «и-и»: и Европейский Союз и ЕврАзЭС? Чтобы не уйти в область политических и моральных поисков причин, замечу только одно, как объективно обоснованное направление: политика альтернативы должна быть заменена политикой выбора. В успешной жизнедеятельности и международном статусе нашей страны как хотя бы соединителя, если не объединителя будут заинтересованы, пользуясь выражением классика, «все народы и государства». Государству такой страны будут «уступать дорогу» или хотя бы дружественно, а не снисходительно, как сегодня, жать руку. А для начала, не навязывая альтернативу, объясняя и аргументируя, следовало бы выяснить, что народ думает о выборе.
Вісник економічної науки України. — 2012. — № 1. — С. 212-218.