Андрій Будугай
Жінка-деміург
На жаль, автору цих рядків не судилося бодай раз поспілкуватися з потужним художником і мислителем на ім’я Ганна Іванівна Самутіна. Не судилося в силу того, що наша родина переїхала жити до Переяслава вже в той час, коли Ганна Іванівна стала важко хворою і була не спроможна вести адекватну розмову. Але доля дала мені можливість і побачити немало її робіт[1], і познайомитися з людьми, які були в тісних стосунках і часто спілкувалися з цією жінкою. Це, а також робота Вашого покірного слуги наприкінці 2009 року над циклом «Переяславські етюди», в який увійшов і катрен про цю мисткиню[2], допомогли скласти уявлення про неї як про людину і відчути масштаб її художнього генія.
Автор цього есею не є художником і не береться говорити про образотворчий бік спадщини Ганни Іванівни – краще нехай про це скажуть більш компетентні у цій сфері люди. А я візьмусь лише за ту область, в якій Господь Бог дав хоч якийсь досвід особистих переживань та певних прозрінь…
Отже, вперше побачити Ганну Самутіну мені пощастило під час однієї з виставок, які влаштовували до дня міста Переяславська мерія та міський відділ культури[3]. Сталося це в 2007 році. На цій виставці експонувалися пейзажі Переяслава, виконані тими зрілими майстрами пензля і масляних фарб, які прийняли запрошення адміністрації міста кілька тижнів за кошти Переяславського бюджету жити і творити на вулицях міста живу його історію на полотні. Художники дали згоду наприкінці цього творчого проекту подарувати місту по кілька робіт із краєвидами цього поселення з історією завдовжки у 1100 років.
На виставці була присутня не тільки Ганна Іванівна, але і її сестра Софія Іванівна, яка на той час приїхала із Ізраїля доглядати за дуже хворою сестрою. Закарбувалися в той день у пам’яті слова одного із художників-учасників виставки, який говорив від імені кількох своїх колег, що знали Ганну Іванівну в часи, коли вона жила ще повноцінним життям. Було сказано, що всіх їх вражала просто феноменальна працездатність цієї жінки, яка творила по 11 і більше годин на добу[4]. Були сказані й слова про її великий талант художниці, і про те, що вона дуже щедро ділилася своїми напрацюваннями з усіма молодшими колегами по мистецькому цеху, які хотіли її почути.
Саме в той день автору есею судилося вперше побачити не тільки саму Ганну Іванівну, про яку він уже немало чув від багатьох людей, але й побачити самі її роботи. Вражала не тільки складна і трудомістка техніка їх виконання[5], але і якась внутрішня масштабність та монументальність її робіт, навіть якщо деякі з них були і не великі за розмірами. Ця монументальність та панорамність прямо таки виривалися за рамки її творінь. Виникало таке враження, що якась надземна істота взяла і підняла тебе на чарівну вершину, з висот якої не тільки відкривається краєвид величезного масштабу, але й стирається межа між фізичним і тонкими вимірами і ти просто розчиняєшся у просторах Всесвіту, стаєш єдиним цілим з усім організмом Всесвіту[6].
Вразили тоді і тематика побачених картин, і назви переважної більшості з них. Мені, як езотерику з «неоднорічним стажем», одразу стало зрозуміло, що за цим усім стоїть без перебільшення титанічна праця авторки цих творінь і як художниці, і як людини з широкою та глибокою ерудицією. І з картин, і з їхніх назв так і еманували феєричні світи – Олімпу та Вирію язичницьких трансміфів дохристиянських Еллади та Русі, інспірації християнсько-візантійського трансміфу Раю, інвольтації Сумери – найпотужнішого із 19 затомісів Індійської метакультури та всього Шаданакару і навіть північно-західного Монсальвату з його круглим столом та ідеєю братерства. Виникали асоціації цих творінь і з феєріями видатного українського косміста Олеся Павловича Бердника, для світогляду й творчості якого реакційні радянські цензура й критика навіть вимушені були ввести новий термін: «космічний націоналіст»[7]. Вгадувалися в цій галерії потужних образів і ті ідеї, які повідав світу видатний візіонер, Данте Аліг’єрі 20 століття Даніїл Леонідович Андрєєв: «Троянди Світу», «Храму Сонця», «Музики сфер» і так далі.
Побачене і почуте в той день на тій виставці допомогли певною мірою збагнути, що людина, яку я вперше тоді побачив, – це явище унікальне не тільки для хоч і давнього історичного, та всеж невеликого за розмірами Переяслава, але і для всього українського етносу. Не випадково і цілком слушно переяславський журналіст і поет Олександр Володимирович Матвієнко писав в одній із місцевих газет: «Найвідоміші художні галереї світу могли б пишатися такими шедеврами, як «Творчість космосу», «Чаша Амріти», «Від суєти до простоти», «Музика сфер», «Джерело вічного життя», «Космос і хаос», «Старт до радості», «Від пантеонів до безсмертя», «Гімн материнству», «Дерево роду», «Танець злуки», «Ісус», «Закоханий монах», тощо».
Побачене на тій виставці, а також враження від приватного спілкування з сестрою художниці Софією Іванівною дали змогу відчути ще і те, наскільки у цієї неординарної жінки була сильною любов до своєї малої батьківщини. Маючи талант такого потужного масштабу і будучи вже досить відомою в малярських колах столиці та за її межами, вона раптом повертається у маленьке містечко, де на той час не було ані художньої школи, ані художнього музею, ані галереї. Через цю ж любов зі створених Ганною Іванівною понад 400 робіт 70 із них майстриня дарує Переяславу-Хмельницькому.
Цілком зрозуміло, що масштаб таланту Ганни Самутіної та значення її мистецько-духовної спадщини ще не оцінено належним чином[8]. І в цьому її доля в чомусь схожа з таланом Катерини Білокур, про яку Пабло Пікасо сказав, що, якби вона жила за кордоном, а не в Радянському Союзу, то завдяки величі й геніальності свого таланту була б всесвітньо відомою художницею.
Відрадно те, що Бог дав Ганні Іванівні таку вірну сестру як Софія Іванівна. У Ганни Самутіної не було родини і дітей, відтак нікому було потурбуватися про її творчу спадщину. За це завдання взялася сестра, яка доклала багато зусиль і об’єднала певну кількість однодумців, щоб добитися присвоєння Ганні Іванівні (вже посмертно ?) звання заслуженого художника України, а також видати у травні 2011 року у видавництві «Світ успіху» каталог-альбом «Шлях до радості. Ганна Самутіна. Життя і творчість». У цій книзі, що має 151 сторінку, представлено 130 робіт художниці.
Треба зазначити, що в останній час в автора цих рядків при імені Ганни Самутіної виникають асоціації зі словами Імануїла Канта про те, що у нього як у філософа ніщо не викликало такого почуття захоплення, як зоряне небо над головою і моральний закон усередині нас. Але, напевно, цю асоціацію варто дещо пояснити для читача, щоб він краще зрозумів автора есею. А розпочати своє пояснення хотілося б, дещо звернувшися до такого напряму знань, як лінгвоезотеризм – поєднання теософії та філології, яке Ваш покорний слуга та його дружина й другиня Ольга Дмитрівна роблять уже понад 17 років.
Словом, яке могло б з успіхом поєднати у собі обидва початки, про які говорив відомий німецький філософ, на наш погляд, може бути лексема «космос». Вона не тільки має кілька значень, але й охоплює своєю семантикою ті сфери, в які входить такий справжній творець, як Ганна Іванівна. Щодо такого значення лексеми «космос», як «порядок», то його можна пов’язати з моральним законом усередині нас, про який каже любомудр, а також з поняттям «етика». Саме на етичному імперативі, який має місце не тільки усередині нас як представників гомо сапієнс, а й у кожній створеній Верховною Ієрархією істоті з моменту появи у Всесвіті. На етичному імперативі базується і співпраця, і будь-яка взаємодія, узгодження дій мешканців Космосу різних масштабів, природи та характеру, і порядок у всій світобудові. На порушенні етичного чинника був здійснений і так званий «першородний гріх», коли Єва-Ліліт піддалася на спокусу Змія, а потім ввела в цей же гріх і Адама-людство. І саме через повернення до етичних основ людство може знову отримати можлвість повернутися в Сад Едема й повернути собі благодать Божу, колись йому подаровану як істоті, на який мала триматися еволюція планети Земля.
Якщо ж узяти друге значення лексеми «Космос» – «краса» (пор. «косметика» – «прикраси»), то воно вказує вже не стільки на внутрішній, скільки на зовнішній чинник Божого творіння: усе, що твориться представниками Ієрархії Світла, несе в собі ознаки краси, на відміну від не створеного, а спотвореного представниками протилежного табору – табору Сил Пітьми і Зла[9].
Саме цей аспект краси і є тим головним фактором, про який видатний письменник Фьодор Михайлович Достоєвський казав: «Краса врятує світ». Мистецтво і є тим третім чинником, який замикає трикутник «релігія – наука – мистецтво»[10] і дає нам можливість реалізувати себе як істот, «створеними за образом та подобою Божою»[11]. Пізнаючи себе та навколишній світ, людина починає діяти співзвучно, узгодженно із законами цього світу. Все, що вона робить, несе на собі вже не тільки особисті еманації цієї людини, а ще й інспірації Царства Небесного, з яким митець усе більше і більше стає заодно, входить у гармонійне співзвуччя, набуваючи потрібний резонанс[12]. Не випадково слова «мистецтво», «містика», «містер» і «майстер» – спільного походження[13].
Не випадково і те, що рос. лексема «искусство» має спільне походження з поняттям «спокуса»: якщо людина неправильно направляє свій творчий потік – без етичного наповнення, лише на задоволення власних бажань – то її творчість стає вже не богоподібною, а просякнутою демонічними інвольтаціями й служить уже не справам еволюції, а так би мовити «ллє воду на млин інволюції», служить руйнації усього створеного для Добра.
У цьому плані Ганна Іванівна Самутіна якраз і є тією цілісною особою, яка об’єднувала в єдине гармонічне ціле сферу образотворче мистецтво й філософсько-етичні питання[14]. Основними темами її філософських творчих робіт є пошук змісту життя, боротьба добра і зла, призначення творця. Напевно, через цією ж гармонічною єдністю її особи можна пояснити той факт, що вона тривалий час співпрацювала з центральним українським видавництвом для дітей «Веселка». Робити вдалі ілюстрації для дитячих книг могла лише людина, яка плекала свою душу чистою і незайманою, яка могла подивитися на світ очима дитини, так би мовити «свіжим поглядом», без упереджень і стереотипів. А це важливо, бо саме такі людини, за словами Месії, можуть успадкувати Царство Небесне. А успадкувати його – це зовсім не означає лише туди потрапити (щоб потім там байдикувати і «попивати амброзію»), а закласти ще за життя на землі фундамент, розвинути ті якості, за допомогою яких можна продовжувати жити активним творчим життям і брати участь у співпраці з іншими небожителями. Напевно, і душа Ганни Іванівни, пройшовши всі необхідні етапи очищення[15], продовжує виконувати посильну роботу по створенню «Храму Сонця» та інших храмів «Троянди Світу», – роботу, яку вона розпочала виконувати десятки років тому і перші паростки якої, за словами Даніїла Андрєєва, на планеті розпочали більш активно проростати за допомогою представників хвилі шістдесятників[16].
На завершення хочеться зазначити, що Ганна Іванівна не виконала свій материнський обов’язок у прямому розумінні. Але не треба поспішати з висновком, що вона його зовсім не виконала, адже, як зазначає Даніїл Андрєєв у книзі «Троянда Світи», потужний образ, який «в текущем эоне […] получил эфирное облачение от художников Энрофа, вбирает наши психические излучения, им вызванные, в свой состав, но и воздействует обратно на множество конкретных человеческих психик: он тормозит их становление либо способствует ему – в зависимости от природы, которая ему сообщена его творцом-художником. Вот почему общечеловеческий долг отцовства снимается с великих художников: снимаясь, он заменяется долгом отцовства другого рода. Данте, Леонардо, Рафаэль, Микеланджело, Сервантес, Шиллер, Моцарт, Бетховен, Лермонтов, Гоголь, Чехов, Глинка, Чайковский, Мусоргский и десятки других художественных гениев и вестников не имели детей, но никакой наш моральный инстинкт не вменяет им этого в ущерб именно потому, что все мы бессознательно знаем, что долг отцовства был ими выполнен, хотя и не так, как это происходит обыкновенно».
Дітьми Ганни Іванівни Самутіною стали її картини. Вони, наче чарівні кристали, ввібрали в себе душевні випроміннювання свого творця-деміурга і тепер несуть на собі й ці еманації, й еманації самого Неба, вісником якого була ця непересічна жінка. Ці роботи – своєрідні форпости Світла у вимірі, де ми з вами нині перебуваємо.
Цілком можливо, що багато образів до Ганни Іванівни приходили через праведний образ її життя, через те, що вона була справжньою донькою Неба. І цим можна пояснити магнетичність її робіт, які вдумливого глядача спонукають спочатку «задивитися на Небо», а потім – спробувати поглянути вже звідти «очима небожителя» і щось переусвідомити у своєму житті – дія, аналогічна відвідуванню церкви, де і священик, і прихожани збираються «в Ім’я Боже», а не для якоїсь іншої мети.
м. Біла Церква, 06.10.2012, сб., 20.20 –
07.10.2012, нд., 20.02.
[1] Як на виставках в НЦК, так і в експозиціях музею і навіть вдома в художниці, під час спілкування з її рідною сестрою Софією Іванівною Бовсунівською.
[2] Ганна Самутіна
Ганна Самутіна –
дух-небожитель,
Зодчий малярства,
що Вічністю жив.
В техніках різних –
гармонії вчитель,
Храм «Розы Мира» –
її лейтмотив.
[3] На той час його очолювала невтомна подвижниця культури та палкий патріот давнього міста на берегах Альти та Трубежа Валентина Іванівна Гринець, для якої жити культурою та творити світло для людей так само природно, як для птаха – вміти літати, а для риби – плавати у воді.
[4] З цього приводу хочеться сказати, що автора цих рядків дивувала така ж феноменальна працездатність і Григорія Митрофановича Верби, якому присвячено цикл «Переяславські етюди». Напевно, саме подібна здатність виконувати швидко, якісно і у великому обсязі роботу притаманна тим людям, яких ми без натяжки називаємо великими.
[5] Хоч небезпідставно і кажуть, що краще один раз побачити, ніж сто раз почути, проте все рівно зауважу, що Ганна Іванівна створила багато робіт у незвичайній змішаній техніці мозаїки, використовуючи такі матеріали, як фарбу, соломку, пластик, пивні кришечки, річкові та ставкові черепашки, різноманітні камінці, намисто, шматочки дерева, скла та ін. Це надзвичайно кропітка робота з викладення у великих розмірах малесеньких шматочків матеріалу.
[6] Адже не випадково сама назва Всесвіту означає ніщо інше, як те, що Він – живий і заселений міріадами різних істот: російське слово «Вселенная» походить від «вселённая», тобто «заселённая», а українське «Всесвіт» указує, що все це – єдиний світ, а по суті – єдиний організм Істоти, яку ми умовно називаємо Господом Богом і творіння Якої – усі ці галактики, зірки й планети – є чимось на зразок органів і клітин цього надзвичайно великого організму.
[7] Чому критика пішла – просто вимушена була піти (!), – на такий крок, автор цього есе відчув, коли його в роки студентської юності Провидіння привело в Будинок культури теперішнього Національного авіаційного університету на лекторій під назвою «Зоряний ключ», яку Олесь Павлович вів разом зі своїм другом і побратимом Василем Степановичем Литвином. Ерудиція та потужність енергетики цієї людини тоді вражала своїми масштабами. І як вдічність про ті зустрічі та творчість нашого мислителя, у автора есе народився катрен під назвою «Олесь Бердник» із ще недописаного циклу «Бориспільські етюди:
Олеся Бердника
і світ його феєрій
Сучасникам було
так важко осягнуть.
Та прийде Час Вогню
і зоряних містерій,
І дух письменника
нову підкаже Путь!
[8] Хочеться підкреслити, що саме належне визнання, бо певний успіх Ганна Самутіна мала ще за життя.
[9] Те, що пройшло крізь лещата волі Пітьми, втрачає як внутрішній порядок, так і красу.
[10] Буквальне значення терміну «релігія» – «зв’язок» указує на те, що нам, людям, для нормальної життєдіяльності необхідний психоенергетичний канал з Небом, зі Світом Горнім. Наука допомогає прозрівати, пізнавати створений Силами Світла світ і себе як важливу складову його частину. Мистецтво ж є уже нашою рефлексією на релігійний та пізнавальний аспект нашого єства: саме через мистецтво людина спроможна напрацювати ті якості, які допоможуть їй розкрити суть тих підмін, що були зроблені представниками рода людського (біблейського Адаму – спільного імені для людство: в перекладі з іудейської лексема «Адам» означає «людина») після втрати людством цілісності й дарованого Богом першородства і богоподібності – не випадково слова «кушать», «кусок», «кусать» и «искушение» – спільного єтимологічного гнізда.
[11] Образ Божий проявляється в структурі людини, ідентинчій Всесвіту – чому людини деякі мислителі назвали «мікрокосмосом», беручи до увагу саме цю аналогічність структури. Що ж до подібності (= подоби) людини Богові, то вона полягає в тому, що людина теж має потенцію бути творцем, а в майбутньому – і стати співтворцем представників Ієрархії Світла.
[12] Не випадково всі великі митці свої шедеври присвячували комусь із представників Небесної ієрархії, відчуваючи при цьому перед останніми почуття благоговіння та вдячності за все, що Сили Неба їм надавали для самореалізації цих майбутніх співтворців.
[13] Напевно, першопочатково «містер» – це «той, хто міг (був спроможний) проводити містерію (дії, направлені на посилення зв’язку з язичницькими богами-істотами, від яких багато в чому залежало життя племені)», хто міг утворити й підтримувати зв’язок з мешканцями тонкого плану. Можливо, саме тому в давнину на Русі художники по кілька днів на тиждень постились і молилися. Завдяки цій техніці й чистоті своїх думок могли входити в тонкі виміри й бачити тих, чиї ікони потім малювали. Створені ними ікони несли на собі такі сильні духовні еманації – еманації живих свідків того, що вони малювали – малювали не з уяви, а в буквальному смислі «воочію».
[14] Цікаво, що поняття «образотворче мистецтво» тісно корелює з такими поняттями, як «образ» «соображать», «сообразно» і навіть «образование», яке має семантичний вихід як на утворення нового, так і на освіту, а значить – і на науку. Цікаво і те, що лексема «образ» походить» від «разить» («наносити удар») і, на думку багатьох філологів, тісно пов’язане із симпатичним зв’язком у магії, коли створювався образ-зображення тварини, на яке племя збиралося полювати, а потім шаман і воїни племені робили маніпуляції з цим образом, наносячі під кінець йому смертельний удар. Не випадково і подібний зв’язок між лесемами mage («магія») і image («імідж, образ»). А за словами видатного художника Ніколая Константіновича Реріха, у давнину «египтяне называли художников, ваятелей – «сеенех», то есть «оживитель», «воскреситель».
[15] Ті, які належить проходити всім праведникам і навіть святим.
[16] Саме тому, за свідченням Михайлини Коцюбинської, яка про це наголосила під час зустрічі зі студентами філфаку в приміщенні ЗОШ № 7 міста Переяслава, починався цей рух шістдесятництва з простих особистих речей – підняття питань про порядність, совість, відповідальність за свої слова і вчинки. Саме такою біла і Ганна Самутіна. І тому саме до подібних вимірів мав би притягнутися дух цієї душі, якій в теперішній інкарнації випало стати видатною українською жінкою – притягнутися після того, як 16 квітня 2009 року останній її подих припинив її земний шлях і душа пішла в інші виміри.