Латанський, С. Дорога, в якої немає кінця : [виставка картин "Шлях до Реріха", організована Г. Орленком в бібліотеці ЗНУ] / С. Латанський// Запорізька правда. — 2015. — 10 груд. (№ 142-143). — С. 17.
ДОРОГА, В ЯКОЇ' НЕМАЄ КІНЦЯ
Сергій Латанський,мистецтвознавець
"ШЛЯХ до Реріха" — так називалася виставка, яка пройшла в науковій бібліотеці Запорізького національного університету. У двох залах розмістилися репродукції' та копії картин гімалайського циклу великого митця і філософа. Автор експозиції — запорізький ентузіаст, художник-аматор Геннадій Орленко -поклав чи не все життя, аби донести до людей творчий дух свого кумира.
ІСТИНА КРАСИ
Досить сказати, що перша виставка, на якій Орленко показав власноручні копи картин Миколи Реріха, відбулася ще у 1987 році. Відтоді експозиція значно поповнилася і побувала в 32 містах України та навіть в Ізварі — селі у 80-ти кілометрах від Санкт-Петербурга, де розташована садиба родини Реоіхів.
Символічно, що в липні цього року виставку оглянули юні вихованці дитячого оздоровчого центру "Супутник", а потім — й університетська молодь. Адже Геннадій Орленко прагне, щоб кожне нове покоління перейнялося ідеями Миколи Костянтиновича Реріха -генія, який присвятив себе діючій красі і за різнобічністю таланту майже дорівнював Леонардо да Вінчі.
Микола Костянтинович був ініціатором легендарного "Пакта Реріха" і засновником культурних рухів "Світ через культуру" та "Прапор Миру". Напрочуд працелюбний, художник міг писати по три-чотири картини одночасно, переходячи від однієї до іншої та стверджуючи, що відпочинок — не лише уві сні, а й у зміні роботи. Під час мандрівок на Тибет і в Гімалаї він не раз потрапляв у небезпечні ситуації: зокрема, англійська розвідка поставила експедицію Реріха на грань загибелі, вважаючи усіх її членів радянськими агентами. Та все ж вони зібрали близько чотирьох тисяч (!) рідкісних старовинних книг і манускриптів із медицини, економіки, філософії, права (деякі з них ще досі чекають тлумачення вчених). Накопичили й багаті етнографічні, мінералогічні, лінгвістичні та інші матеріали.
Микола Реріх вірив у непереможну силу краси. Ця віра лягла в основу його філософії. "Мистецтво об'єднає людство, — писав він. — Мистецтво має багато гілок, але корінь єдиний… Кожен відчуває істину краси. Для всіх повинні бути відкритими ворота священного джерела. Світло мистецтва осяє незчисленні серця новою любов'ю. Спершу несвідомо прийде це почуття, але потім воно очистить усю людську свідомість. Скільки молодих сердець шукають щось прекрасне й істинне. Дайте ж їм це. Дайте мистецтво народу, якому воно належить".
Геннадій Орленко ■ щирий послідовник Миколи Реріха і пропагандист його творчості (архівне фото)
КОСМОС ДУШІ
Микола Реріх написав більше семи тисяч картин. На виставці в бібліотеці ЗНУ можна було побачити 76 копій його творів та 34 авторські роботи Геннадія Орленка, виконані у тому ж стилі. А почалося все в 1984 році, коли Геннадій Павлович побував на виставці картин великого художника у Москві. Тоді ж він зустрівся із сином Реріха-старшого -Святославом Миколайовичем (теж талановитим художником і відомим громадським діячем). Спілкувався з ним, слухав його лекції та мудрі поради. Під впливом могутнього духу цієї родини, їхньої філософії й етичної спадщини Геннадій Орленко і сам почав писати картини — хоча до цього ніколи не тримав пензля в руках. Акварельними й олійними фарбами він старанно копіював репродукції картин Реріха…
Головне завдання Орленка -пропагувати духовну спадщину родини Реріхів. На його думку, наші люди замало знають про неї, й далеко не всі мають змогу побачити оригінали полотен, написаних Миколою Реріхом. Геннадій Павлович напрацював понад 90 копій із більш як семитисячної художньої спадщини "великого Майстра Гір", а до того ж — більше тридцяти власних робіт. Всі вони у стилі й манері Реріха, але на космічні теми: "Оріон", "До зірок", "Слава Володимира", "Велика дорога. Держатель Сонячної системи" й інші.
Микола Реріх. Держатель чаші. Монголія. 1937 рік
ЗАРЯД ДОБРА
Своїми виставками, лекціями, публікаціями Геннадій Орленко багатьом відкрив Реріха. З 1987 року ентузіаст власним коштом і силами, лише зрідка за підтримки спонсорів, за сотні кілометрів віз 300 кілограмів вантажу, організовуючи експозиції та лекції в різних містах України. Він досі з вдячністю згадує тодішнього генерального директора ЗАТ "За-поріжтепломережа" В. Михай-ленка, котрий сприяв у перевезенні виставки, а 1993 року допоміг видати дослідження "Як зрозуміти смисл картин М.Реріха" (його залюбки розбирали відвідувачі виставок). Не так часто вдавалося знайти подібну підтримку. Завжди можна було покластися тільки на добровільних помічників й однодумців — активістів запорізького товариства імені Миколи й Олени Реріхів.
Чотирнадцять експозицій у рідному Запоріжжі і ще 53 по всій Україні — неабиякий підсумок трьох десятиліть просвітницької роботи Геннадія Орленка. Іноді бувало аж надто складно домовитися, покрити всі фінансові витрати, сплатити за оренду приміщення зі своєї особистої невеликої зарплати робітника. А яка це тяжка праця — зробити експозицію… Але ентузіаст не розчарувався, не опустив руки. Адже інтерес до виставок, які він організовує, не згасає. Подяки, грамоти… Та головне — відгуки глядачів, з яких мало хто має змогу поїхати в музеї Москви або Санкт-Петербурга, аби на власні очі побачити твори Реріха й відчути їхню неповторну енергетику. А Геннадій Орленко несе цей заряд духовності людям. Він передає його від серця — до серця.
Ще одним своєрідним підсумком роботи художника-аматора і дослідника творчості великого митця стала книжка "Світ Реріха". У ній, зокрема, вміщені враження бердянських першокурсників, які переглянули копії картин Миколи Реріха на виставці в музеї імені Й.Бродського. Молоді люди пишуть, що відчули в залі високу енергетику, властиву картинам великого художника, отримали духовний заряд, радість і бажання творити добро.