І.В. Кочін, П.І. Сидоренко, О.М. Акулова, Т.М. Гут,
Д.О. Трошин, І.Ф. Шило, О.О. Гайволя
Кафедра цивільного захисту та медицини катастроф
ДЗ «Медична академія післядипломної освіти МОЗ України»
Кіровоградський базовий медичний коледж ім. Є.Й.Мухіна
Ключові слова: охорона праці, медичні працівники, навчання.
Вступ.Професійна діяльність працівників медичної галузі пов’язана з впливом великого комплексу негативних чинників різноманітного походження. В теперішній час домінує поширена думка, якої дотримується значна кількість фахівців медичної галузі, особливо гігієністи, що серед усіх професій, котрі належать до різних форм інтелектуальної праці, робота медичних працівників є однією з найбільш небезпечних, такою, яка потребує розроблення, наукового обгрунтування та запровадження адекватних і ефективних заходів з охорони праці. Це підтверджується численими фактами виникнення професійних захворювань, отримання травм при виконанні професійних обов’язків серед медичних працівників [2, 5, 10, 14].
Мета дослідження. Розглянути стан професійних умов праці та питання підготовки медичних працівників галузі охорони здоров’я України з предмету охорони праці.
Матеріали і методи дослідження. Дослідження ґрунтується на аналізі законодавчих та нормативно-правових актів, наукових джерел про шкідливі і небезпечні фактори та стан умов праці в галузі охорони здоров’я України, статистичних матеріалів про професійну захворюваність та виробничий травматизм серед медичних працівників галузі, а також організації та результатах навчання майбутніх та працюючих медичних працівників з питань охорони праці.
Результати дослідження та їх обговорення. Щорічно 28 квітня у понад 100 країнах світу відзначають День охорони праці, щоб привернути увагу суспільства і, головне, влади — до проблеми безпеки людини на робочому місці. Якщо у розвинутих країнах вже більше говорять про комфорт та культуру праці, то в Україні доводиться лишень переконувати владу, суспільство і кожного працівника, що поліпшення охорони праці позитивно впливає на якість роботи і є запорукою збереження здоров’я та життя людини [6].
Особливо актуальна ця проблема для галузі охорони здоров’я. Фінансування заходів з охорони праці, передбачене законодавством для медичної галузі, має становити не менш ніж 0,2 %фонду заробітної плати. Ця норма витримується, однак зважаючи на мізерну «величину» самого фонду заробітної плати в галузі охороні здоров’я, зазначених відрахувань вкрай недостатньо, аби розв’язати всі питання. Адже кошти насамперед спрямовуються на заходи з поліпшення умов праці, навчання працівників і посадових осіб, придбання спецодягу і спецхарчування, тож виділені державою 62 гривні на охорону праці одного медичного працівника – явно недостатні. Втім у галузі торгівлі аналогічні витрати становлять 210 грн на одного працівника, в промисловості — близько 600 грн, у середньому по Україні — 540 грн [1, 12]. ЦК профспілки працівників охорони здоров’я України підготував свої пропозиції до галузевої програми з поліпшення умов праці, серед яких і вимога провести наукове обгрунтування витрат на охорону праці. Це стане своєрідним компасом — куди і як прямувати медичній галузі далі. Хоча нині склалася ситуація, коли не зовсім зрозуміло, як саме прямувати, адже медична галузь одна з небагатьох, яка не має власної системи охорони праці, хоча Закон про охорону праці, ухвалений ще 1992 року, чітко вимагає створення такої системи [10].
Через недостатнє фінансування не витримується і багато норм цього закону- навіть служби охорони праці, які мають бути створені в усіх закладах із колективом у понад 50 осіб, формуються лише там, де працює не менше 100 осіб. Повсякденні реалії також невтішні: основні виробничі фонди галузі зношені, зростає професійна захворюваність медичних працівників [2, 7]. Майже 80% усіх профзахворювань становить туберкульоз (серед працівників протитуберкульозних закладів рівень захворюваності на туберкульоз в десять разів вищий, ніж в інших медичних закладах) [13]. В умовах посиленої загрози для здоров’я медиків вони повинні бути максимально обізнаними на аспектах безпеки праці. Проте той рівень охорони праці, захисту та навчання, що існує в галузі, не відповідає вимогам сьогодення. В усіх освітніх медичних закладах відсутній курс основ охорони праці, досі не розроблено галузевої програми навчання посадових осіб. Контроль за навчанням та атестацією також не провадиться.
Девіз Всесвітнього дня охорони праці 2011 року — вдосконалення системи управління охороною праці. Необхідно скласти реєстри об’єктів та робіт підвищеної небезпеки в галузі охорони здоров’я на кожному структурному рівні. Згідно проведеного дослідження слід вважати за необхідне проведення своєчасного, досконалого, з дотриманням усіх вимог законодавства, розслідування випадків захворювання медичних працівників на професійні і інфекційні хвороби (в т. ч. грип та ГРВІ під час надання медичної допомоги хворим), спеціального розслідування випадків із тяжкими та смертельними наслідками. Водночас необхідно визначити перелік працівників, яким встановлюють доплату за період роботи впродовж ліквідації епідемій і спалахів інфекційних хвороб, що дає підстави на внесенні грипу та ГРВІ до переліку професійних захворювань, на визначення порядку обов’язкового державного страхування медичних працівників у разі інфекційного захворювання, а також на затвердження Державних санітарних правил і норм влаштування та утримання протитуберкульозних закладів, Правил охорони праці для працівників протитуберкульозних закладів [11].
З метою забезпечення суттєвогопідвищення рівня знань з питань охорони праці серед майбутніх фахівців усіх освітньо-кваліфікаційних рівнів, практичної реалізації основ пріоритетності охорони життя та здоров’я працівників стосовно результатів виробничої діяльності Міністерством освіти та науки відповідно до наказу від 02.12.98 р. № 420 «Про вдосконалення навчання з охорони праці й безпеки життєдіяльності у вищих закладах освіти України» запроваджено вивчення студентами усіх освітніх закладів навчальної дисципліни «Охорона праці у галузі» та затверджено навчальну програму цієї дисципліни для закладів вищої освіти [6, 7].
Згідно з відповідним наказом Міністерства охорони здоров’я вивчення охорони праці у медицині та фармації є обов’язковою нормативною дисципліною для усіх закладів вищої та середньої медичної освіти. Дисципліна має базуватися на засвоєнні обгрунтованої системи правових, соцїально-економічних, організаційно-технічних, санітарно-гігієнічних і лікувально-профілактичних заходів та засобів, спрямованих на збереження життя, здоров’я і працездатності працівників цих галузей різних спеціальностей та профілів.
Отже, основними завданнями предмету «Охорона праці в медицині» повинно бути набуття необхідних знань та навичок з питань конкретної профілактики негативного впливу шкідливих виробничих факторіву роботі представників основних медичних спеціальностей, розслідування випадків виникнення професійних захворювань, нещасних випадків, розробки відповідних пропозицій та рекомендацій тощо.У зв’язку з цим у вищих медичних навчальних закладах розроблено навчальні програми дисципліни з урахуванням особливостей напрямів підготовки майбутніх лікарів з питань охорони праці у медицині та фармації. Зокрема, в новому навчальному плані для студентів медичних факультетів ця навчальна дисципліна є складовим компонентом предмету «Загальна гігієна та екологія людини», який пропонується до вивчення на старших курсах. Для занять зі студентами фармацевтичного факультету запроваджено навчальні дисципліни «Основи охорони праці» та «Охорона праці в медицині» [3, 4, 8, 9].
Однак необхідно констатувати, що на сьогодні надруковано дуже мало підручників або навчальних посібників з питань охорони праці, немає систематизованих інформаційно-довідкових видань з цієї тематики для організаторів охорони здоров’я, лікарів та фахівців з охорони праці у медичній галузі. Залишається незрозумілим: чому ряд офіційних матеріалів з питань охорони праці не надходить до вищих навчальних закладів медичного профілю; чому інформаційний голод з питань охорони праці втамовується комерційними магазинами, суб’єктами підприємницької діяльності та реалізаторами, які пропонують придбати щось із нормативних актів, інформаційних матеріалів з охорони праці та ще й за надто високими цінами? В державі відсутня планомірна, насамперед методична допомога, якщо не з боку відповідних міністерств, то хоча б з боку такого потужного в Україні органу, як Держгіпромнагляд.
Потрібно визнати велике значення тих підручників, посібників та методичних рекомендацій з основ охорони праці, які видали за останні 5—7 років вітчизняні науковці та фахівці з охорони праці [6, 7, 11].
Однак підручники з основ охорони праці сьогодні не повною мірою відповідають вимогам часу. Ми погоджуємось із висновками числених наукових статей [3, 4, 12]і переконані, що новий підручник з основ охорони праці вкрай необхідний і його є кому написати. В цьому питанні відсутні ініціатива і відповідне рішення Міністерства освіти та науки, молоді і спорту, Міністерства охорони здоров’я, Міністерства праці та соціальної політики, Держгірпромнагляду. Саме ці центральні органи виконавчої влади мають надати відчутнішу методичну, матеріальну та фінансову допомогу у справі навчання фахівців з охорони праці та об’єднати зусилля досвідчених працівників, викладачів і спеціалістів щодо видання фундаментального підручника та навчальних посібників з основ охорони праці та охорони праці в галузі медицини, а не обмежуватися лише наказами та вказівками.
На сьогодні надруковано дуже мало підручників або навчальних посібників з питань охорони праці у медичній галузі, немає систематизованих інформаційно-довідкових видань з цієї тематики. У підручнику та навчальних посібниках [6, 7, 11] розглянуті питання охорони праці та захисту особового складу формувань Державної служби медицини катастроф під час ліквідації наслідків надзвичайних ситуацій.
Винятково проблемним залишається питання стосовно засвоєння дисципліни «Охорона праці в галузі», особливо в медицині та фармації. Фактично підручників та навчальних посібників з охорони праці в медицині та фармації для студентів вищих та середніх навчальних закладів ніколи не було. Зараз маємо лише відповідні накази Міністерства освіти та науки і Міністерства охорони здоров’я, використовуємо ряд положень, правил, інструкцій тощо.
Приємно відзначити, що у підручнику І. Даценка та Р. Габовича «Профілактична медицина» (К.: Здоров’я, 2004), мабуть, вперше серед таких видань розглянуто питання охорони праці (розділ 7). Можна подякувати М. Мізюку за винятково змістовні підручник та посібник «Гігієна» для студентів вищих фармацевтичних навчальних закладів і фармацевтичних факультетів медичних навчальних закладів (К.: Здоров’я, 2002), в яких автор зумів висвітлити не тільки питання загальної та фармацевтичної гігієни, але й ряд питань охорони праці у фармацевтичній галузі і, зокрема, в аптечних закладах.
На нашу думку змістовний підручник та посібник з охорони праці в медицині та фармації, який би суттєво допоміг студентам вищих медичних навчальних закладів у засвоєнні комплексного підходу до аналізу, вивчення та усвідомлення провідних основ охорони праці медичних та фармацевтичних працівників, підвищив би рівень знань з питань створення належних і безпечних умов праці для працівників галузі і зацікавлених осіб, насамперед фахівців з профілактичної медицини, організаторів охорони здоров’я та спеціалістів з охорони праці закладів і установ, метою діяльності яких є збереження та зміцнення найдорожчого в світі — здоров’я та життя людини, запобігання виникненню професійних хвороб та виробничого травматизму.
Враховуючи той факт, що охорона праці — це цілісна, комплексна за своїм змістом система заходів та засобів, спрямованих на збереження здоров’я і працездатності людини в процесі трудової діяльності, у підручнику треба зробити наголос на проблемах гігієнічного нормування та надати у додатках оптимальнукількість повних текстів та витягів законодавчих актів, стандартів, нормативів, наказів, правил, інструкцій тощо. У переліку рекомендованої літератури треба зробити достатню кількість посилань на законодавчо-нормативні акти для самостійного вивчення [3, 4, 13].
В створюємих підручниках та навчальних посібниках значну увагу треба приділити обгрунтуванню застосування технологічних, санітарно-технічних, організаційних, архітектурно-планувальних, лікувально-профілактичних, санітарно-гігієнічних та протиепідемічних заходів, відповідних будівельних норм і правил стосовно будівництва та експлуатації споруд медичних і фармацевтичних закладів. Звертати увагу на правові та соціально-економічні заходи, які є основою для створення безпечних умов праці для медичних та фармацевтичних працівників. Також необхідно грунтовно розглянути фізіолого-гігієнічні характеристики виробничої діяльності у медицині та фармації [6, 7, 12].
Відповідно до навчальної програми у підручниках треба висвітлити чотири складові частини, з яких складається система охорони праці: правові та організаційні питання основ охорони праці з приділенням найбільшої уваги питанням охорони праці в медичній та фармацевтичній галузях; основи фізіології, гігієни праці і санітарії в медицині та фармації; обгрунтування комплексу заходів та засобів з профілактики впливу негативних виробничих факторів та безпеки праці (техніки безпеки); визначення заходів з пожежної безпеки у медичній та фармацевтичній галузях.
Такий методологічний та дидактичний підхід дає надію, що плануємі до створення підручники та навчальні посібники дадуть можливість суттєво підвищити ефективність навчального процесу з дисциплін «Охорона праці в медицині» та «Охорона праці у фармації». Для практичної реалізації з підвищення знань з питань охорони праці в медицині і фармації необхідно організувати кафедри з охорони праці медичних і фармацевтичних працівників у вищих медичних закладах додипломної і післядипломної освіти [1, 3, 4].
Лише щоденна, фахова, цілеспрямована робота зі створення на кожному робочому місці, в кожному структурному підрозділі умов праці відповідно до вимог нормативно-правових актів здатна докорінно покращити стан охорони праці в медичній і фармацевтичній галузі [6, 7].
ВИСНОВКИ
1. Для суттєвого поліпшення стану охорони праці, збереження здоров’я працівників галузі, підвищення рівня знань студентів вищих медичних закладів та працюючих медичних працівників організувати кафедри з охорони праці медичних і фармацевтичних працівників у вищих медичних закладах додипломної і післядипломної освіти.
- Скласти реєстри об’єктів та робіт підвищеної небезпеки в галузі охорони здоров’я на кожному структурному рівні. Проводити своєчасне, досконале, з дотриманням усіх вимог законодавства, розслідування випадків захворювання медичних працівників на інфекційні хвороби.
- Визначити перелік працівників галузі охорони здоров’я, яким встановлено доплату за період роботи впродовж ліквідації епідемій і спалахів інфекційних хвороб. Внести грип та гострі респіраторні вірусні інфекції до переліку професійних захворювань.
- Визначити порядок обов’язкового державного страхування медичних працівників у разі інфекційного захворювання, затвердити Державні санітарні правила і норми влаштування та утримання протитуберкульозних закладів і Правила охорони праці для працівників протитуберкульозних закладів.
ЛІТЕРАТУРА
1.Амелічева Л. До історії становлення права людини на безпечні та здорові умови праці / Л. Амелічева // Правничий часопис Донецького університету. – 2003. — № 2 (10). – С. 65 – 71.
2.Басанець А. Профзахворюваність – актуальна проблема сучасності / А. Басанець, І. Луб’янова, Д. Тімошина // Охорона праці. – 2011. — № 2. – С. 42– 45.
3. Гогіташвілі В. Необхідно новий навчальний посібник / В. Гогіташвілі, О. Мельніков // Охорона праці. – 2002. — № 10. – С. 16.
4.Жидецький В. Для того, щоб знати, треба навчатися / В. Жидецький // Охорона праці. – 2002. — № 8. – С. 50 – 52.
5.Кобець В. Чому були травмовані медпрацівники? / В. Кобець // Охорона праці. – 2010. — № 1. – С. 38 – 39.
6.Кочін І.В. Охорона праці та безпека життєдіяльності населення у надзвичайних ситуаціях: Навчальний посібник / За ред. І.В. Кочіна / І.В Кочін, Г.О. Черняков, П.І. Сидоренко та ін. — Київ: Здоров’я, 2005. — 432 с.
7. Кочін І.В. Медицина катастроф: Виробниче видання / І.В. Кочін, Г.О. Черняков, П.І. Сидоренко // За ред. І.В. Кочіна. — К.: Здоров’я, 2008. – 724 с.
8. Мельничук Л. Навчання чи продаж посвідчень на той світ? / Л. Мельничук // Охорона праці. – 2011. — № 8. – С. 24.
9.Пальна В. Систему навчання необхідно удосконалювати / В. Пальна // Охорона праці. – 2010. — № 3. – С. 44 – 46.
10.Попович С. Опасна ли профессия врача ? / С. Попович // Охрана труда. – 2005. — № 2. – С. 37 – 39.
11.Посный В.Ф.Совершенствование организации и качества экспертизы трудоспособности, анализа заболеваемости с временной утратой трудоспособности, травматизма, профессиональной заболеваемости в лечебно-профилактических учреждениях: Учебное пособие/ В.Ф. Посный, И.В. Кочин // Запорожье: МЗ Украины, ЗМАПО, 2006. — 87 с.
12.Сергета І. Актуальні питання навчання з охорони праці в медицині та фармації/І. Сергета, Н. Фещук, Л.Краснова//Охорона праці.–2006.-№1.–С.41–42.
13.Теличко К. Торкнутися проблеми – перший крок до її вирішення / К. Теличко // Охорона праці. – 2010. — № 2. – С. 46 – 49.
14.Чижиченко В. Причини вибуху кисневих балонів (коментар до Луганської трагедії) / В. Чижиченко // Охорона праці. – 2010. — № 4. – С. 29– 31.
SUMMARY
PROBLEMS OF PREPARATION OF MEDICAL WORKERS SOFTWARE
TO THE ARTICLE OF JOB PROTECTION
I.V.Kochin, P.І.Sidorenko, O.M.Akulova, Т.M.Gut,
D.O.Troshin, I.F.Shilo, O.O.Gajvolya
Considered problems of preparation of medical and pharmaceutical workers on questions of job protection, insufficiency of educational literature is exposed. The necessity of creation of departments,of medical and pharmaceutical workers protection is grounded for higher medical educational establishments.
Key words: job protection, medical workers, teaching.