У третьому випуску аналітичного огляду розміщено матеріали, присвячені традиційним питанням бібліотечно-бібліографічного обслуговування. Окремо звертаємо вашу увагу на методичні рекомендації стосовно ДСТУ ГОСТ 7.8:2007 «Система стандартів з інформації, бібліотечної та видавничої справи. Бібліографічний запис. Заголовок. Загальні вимоги та правила складання».
* * *
З 1 квітня 2008 набув чинності ДСТУ ГОСТ 7.80:2007 "Система стандартів з інформації, бібліотечної та видавничої справи. Бібліографічний запис. Заголовок. Загальні вимоги і правила складання". Фахівці книжкової палати України О. Устіннікова та О. Рудич пропонують свої рекомендації щодо впровадження цього документа в статті "Заголовок бібліографічного запису" (Вісн. Кн. палати. — 2009. — № 7).1
Введення в дію ДСТУ ГОСТ 7.1:2006 та ДСТУ ГОСТ 7.80:2007 виявило недоліки в організації їх впровадження. Окремим проблемним та дискусійним питанням залишилось оформлення бібліографічних записів при складанні списків літератури до наукових робіт, прикнижкових та пристатейних бібліографічних списків. Визначенню кола проблематичних питань, які виникають у практиці складання бібліографічних записів, аналізу цих питань та пропозиціям щодо шляхів їхнього вирішення присвячена стаття М. Женченко "Оформлення списків використаної літератури відповідно до вимог нових стандартів: спроба відповіді на проблемні питання" (Вісн. Кн. палати. — 2009. — № 6).
Коли говорять про перевагу тієї чи іншої операційної системи неодмінно згадують "дружній інтерфейс", тобто систему взаємодії людини і машини. Він повинен бути гарним, лаконічним, простим, логічним, інтуїтивним і т. д. Словом, приваблювати до себе, щоб працювати було зручно та приємно.
Бібліотека — це теж своєрідна "операційна система" . Поки вона була практично монополістом на ринку інформаційних послуг, питання щодо її привабливості було другорядним.
Інша справа у наш час, коли вона оточена мобільними конкурентами: мережами книжкових супермаркетів з безліччю послуг, Інтернет-кафе з безкоштовними серверами, які працюють цілодобово.
Давня добра бібліотека з тишою своїх читальних залів та тюлевими фіранками на вікнах стала губитися в новому світі вогнів і рекламних постерів. Основними перевагами "бібліотечного інтерфейсу" залишились тільки безкоштовність і доступність. Все це примушує бібліотеку замислитись про привабливість та приязність свого "інтерфейсу" для користувача.
Саме складовим привабливості бібліотеки і присвячено всі статті дванадцятого номеру часопису "Библиотечное дело".
Однією із таких складових є уміння вийти із конфліктної ситуації — вважає автор статті "Секреты успешного дела" Ю. Ю. Гуща (Библ. дело.- 2009. — № 12). На жаль, такі ситуації доволі часто виникають при спілкуванні бібліотекаря та читача. Більшості конфліктів легко запобігти. Достатньо додержуватися основних принципів ділової етики. Вони зведені автором до слідуючих вимог:
-
будьте доброзичливі та привітні;
-
співчувайте людям, думайте про інших;
-
поважайте думку (точку зору) людей, навіть якщо вона не співпадає з вашою;
-
вмійте слухати і чути людей;
-
розмовляйте грамотною літературною мовою;
-
слідкуйте за своїм зовнішнім виглядом.
Ці основні правила ділової етики стають важливою передумовою формування тієї атмосфери спілкування, яка створює надійний захист від деструктивних конфліктів.
Продовжує тему привабливості бібліотеки стаття І. В. Четиркіної "Самая обаятельная и привлекательная" (Библ. дело. — 2009. — № 12). Сприятливий імідж бібліотеки допомагає залучити користувачів, створити клімат для інвестицій, забезпечити приплив у професію здібної молоді.
Як буде сприйматися бібліотека залежить від діяльності колективу та керівництва бібліотеки, оскільки саме вони повинні цілеспрямовано формувати її імідж на основі наявних в їхньому розпорядженні ресурсів. В своїй статті автор торкається цієї проблеми і визначає, що саме необхідно зробити для формування іміджу бібліотеки.
Багато хто вважає, що для створення іміджу бібліотеки достатньо забезпечити її оргтехнікою, комп'ютером, зробити ремонт. Але це лише один із компонентів.
Найголовніше в нашій роботі — інформаційне обслуговування. Позитивний імідж створюється за допомогою основної діяльності бібліотеки, а також інформаційної роботи, орієнтованої на цільові групи громадськості.
Створення іміджу в ринковому середовищі ведеться за допомогою маркетингових комунікацій, одним з елементів яких є паблік-рилейшнз.
Для такої складної, розгалудженої системи як мережа бібліотек складно виробити та утримати єдиний імідж. І нехай для дитини бібліотека — це веселий, розважальний заклад; для підлітка — демократичний, інтелектуальний, розвиваючий; для бізнесмена — діловий та комфортний.
Ні один заклад сьогодні не може зрівнятися з бібліотекою, діяльність якої спрямована на створення умов безперешкодного, рівноправного та комфортного доступу читача (користувача) до інформації. Сьогодні бібліотеки перетворюються у центри спілкування, міжкультурної комунікації, посилюється значимість комунікативної складової в діяльності бібліотекаря, закладу в цілому, а отже, і їхнього іміджу.
Досвід соціального партнерства бібліотек Рожнятівської ЦБС Івано-Франківської області представлено у статті М. Раковецької "Бібліотека як центр місцевої громади" (Бібл. форум України. — 2009. — № 2). Рожнятівська ЦБС визначила своє місце і роль як серце громади, центр громадського життя в регіоні. Діяльність в цьому напрямку підтримує районна "Програма поповнення бібліотечних фондів", на виконання якої щорічно виділяються кошти з районного бюджету; бібліотечні працівники постійно шукають альтернативні джерела комплектування; співпрацюють з органами державної влади та місцевого самоврядування, бізнесовими структурами, громадськими та релігійними організаціями, окремими громадянами.
Заслуговує на увагу досвід співпраці з громадськими організаціями у просвітницькій та дозвіллєвої діяльності бібліотек: з районним осередком ''Союзу українок", товариством "Просвіта", лемківським товариством "Бескидське земляцтво", центром соціальних служб для дітей, сім'ї та молоді, відділами у справах сім'ї, молоді та спорту та у справах дітей РДА. Спільно з цими організаціями та закладами проводяться масові заходи, в т.ч. загальнорайонного масштабу. Центральна бібліотека надає можливість спілкуватися людям з особливими потребами. Для цієї категорії проводяться традиційні фестивалі творчості "Повір у себе". Тісною є співпраця бібліотек із загальноосвітніми школами, школами мистецтв, народними домами, клубами. Бібліотека постійно у творчому пошуці у багатогранній співпраці із різними установами.
Не менш цікавий досвід роботи Долинської ЦРБ Івано-Франківської області з питань інформаційного забезпечення краян представлено у статті Л. Бобешко та О. Андрєєвої "Використання документально-інформаційних ресурсів у інформаційному забезпеченні користувачів" (Бібл. форум України. — 2009. — № 2). Відзначено позитивний вплив використання як традиційних, так й Інтернет-ресурсів на формування культури сучасного користувача.2
Стаття В.В. Ялишевої "Читать или не читать? Дискуссия в режиме реального времени" (Библ. дело. — 2009. — № 11) звертає нашу увагу на таку категорію читачів як молодь. Молодіжне середовище дуже неоднорідне у своєму відношенні до читання, і за певними параметрами визначаються різні групи. Традиційно багато бібліотечних проектів націлено на нечитаючу аудиторію, однак не менш важливим завданням є об'єднання читаючих людей, зокрема молоді.
Потреба в реальному спілкуванні у середовищі читаючої молоді дійсно дуже велика, що підтверджується численними дослідженнями. На базі Гатчинської бібліотеки (м. Санкт-Петербург) відбулась відкрита дискусія стосовно реальності читання сучасної молоді 14-17 років. Автор статті знайомить нас з методикою проведення цього заходу.
Додаток № 1
Устіннікова О., Рудич О.
Заголовок бібліографічного запису
З 1 квітня 2008 року набув чинності ДСТУ ГОСТ 7.80:2007 "Система стандартів з інформації, бібліотечної та видавничої справи. Бібліографічний запис. Заголовок. Загальні вимоги та правила складання".
Цей національний стандарт ідентичний ГОСТ 7.80-2000 "Система стандартов по информации, библиотечному и издательскому делу. Библиографическая запись. Заголовок. Общие требования и правила составления", який так само, як і ГОСТ 7.1-2003 "Система стандартов по информации, библиотечному и издательскому делу. Библиографическая запись. Библиографическое описание. Общие требования и правила составления", розроблено Російською книжковою палатою.
Зважаючи на те, що ГОСТ 7.80 було розроблено і затверджено в РФ на три роки раніше (від 01.07.2001), ніж ГОСТ 7.1 (від 01.07.2004), виникла невідповідність прикладів бібліографічного опису, поданих у довідковому додатку ГОСТ 7.80 (відповідно і в ДСТУ ГОСТ 7.80) з положеннями щодо його складання, встановленими ГОСТ 7.1, зокрема подання окремих елементів, приписаних знаків пунктуації, вживання великої та малої літер.
Виходячи з цього, звертаємо увагу всіх, хто складає бібліографічні записи на документи: у довідковому додатку до ДСТУ ГОСТ 7.80 можна використовувати лише приклади щодо складання заголовків бібліографічного запису, а бібліографічний опис на будь-які види документів треба складати за правилами, встановленими в національному стандарті — ДСТУ ГОСТ 7.1.
ГОСТ 7.80-2000 складається з дев'яти розділів і довідкового додатку. Він встановлює загальні вимоги до заголовка і правила його складання: набір відомостей, послідовність їхнього наведення, вживання умовних розділових знаків. Стандарт розповсюджується на основні види заголовків, що використовуються в бібліографічних записах (за винятком бібліографічних посилань), які готуються органами науково-технічної інформації, бібліотеками, центрами державної бібліографії, видавцями та іншими організаціями, що здійснюють бібліографічну діяльність незалежно від їхньої організаційно-правової структури, відомчої приналежності та форми власності.
Заголовок бібліографічного запису визначається як його елемент, розташований, зазвичай, перед бібліографічним описом і призначений для впорядкування і пошуку бібліографічних записів. Джерелом відомостей для нього є документ, на який складається бібліографічний запис. Для уточнення або отримання відсутніх відомостей використовуються довідкові видання, бібліографічні посібники, бібліотечні каталоги, бази даних та інші джерела інформації поза документом.
Заголовок складається з однаково сформульованої основної частини, яку у разі необхідності доповнюють уточнюючими відомостями — ідентифікуючими ознаками (дати, спеціальність, титул, сан, номер, назва місцевості та ін.). Їх наводять у круглих дужках, номери і дати зазначають арабськими цифрами.
Мова заголовка, як правило, збігається з мовою бібліографічного опису. Заголовок може бути складений мовою тексту документа, а також мовою перекладу, в транскрипції, транслітерації мовою або графікою, прийнятими для опису в установі, що складає бібліографічний запис.
Заголовки розрізняються за характером відомостей про документ. Заголовок може містити ім'я особи, найменування організації, уніфіковану назву, позначення документа, географічну назву, а також й інші відомості, наприклад, предметні рубрики, класифікаційні індекси, прізвища автора і назву твору — в залежності від конкретних завдань певного інформаційного масиву. В стандарті регламентується складання тільки основних, найпоширеніших видів заголовків.
Заголовок, що містить ім'я особи, — це представлене за певними правилами ім'я особи, яка несе інтелектуальну чи іншу відповідальність за документ, або особи, відомості про яку наявні в документі. Можуть наводитися імена авторів, укладачів, збирачів, авторів запису та літературної обробки, переробки, коментарів, передмов, вступних статей, післямов, редакторів, перекладачів, художників, фотографів та ін.
У заголовку основного запису наводять ім'я одного автора. За наявності двох і трьох авторів указують, як правило, ім'я першого автора.
У документі: У заголовку:
О. Гончар Гончар, Олесь
Терентійович.
А. Струков, В. Сєров Струков, Анатолій.
О. А. Гірс, Б. І. Новак, С. М. Кашпор Гірс, О. А.
Як ім'я особи наводять прізвище; прізвище з ініціалами; прізвище з повним власним ім'ям (іменами); прізвище з повним власним ім'ям і по батькові; псевдонім; особисте ім'я; особисте ім'я з додаванням порядкового числівника; особисте ім'я і по батькові; особисте ім'я і прізвище; особисте ім'я і прізвисько; особисте ім'я з порядковим числівником та другим ім'ям, прізвищем або прізвиськом. Прізвище наводиться на початку заголовка і, як правило, відокремлюється від імені (імен), імені і по батькові, ініціалів комою (,).
За наявності в документі прізвища, що об'єднує дві або три особи, у заголовку наводиться прізвище однієї особи, першої або згідно алфавіту.
У документі: У заголовку:
Еркман-Шатріан Єркман, Еміпь.
Брати Капранови Капранов, Дмитро.
Марина та Сергій Дяченки Дяченко, Марина.
Псевдоніми, у тому числі колективні, наводять у заголовку за правилами, прийнятими для справжніх імен:
У документі: У заголовку:
Ганна Барвінок Барвінок, Ганна.
Г. Р. Молодик Молодик, Г. Р.
У заголовку, що містить ім'я особи, як ідентифікуючі ознаки можуть застосовуватися дати життя особи, слова "батько", "мати", "син", "дочка", "старший", "молодший", ти тул, сан тощо. У заголовку може бути вказано декілька ідентифікуючих ознак, які відокремлюються одна від одної крапкою з комою (;) з попереднім проміжком в один друкарський знак. Дати життя особи розділяють знаком тире (-). Якщо одна з дат). відсутня, замість неї залишають пропуск:
Крабб, Лоуренс Дж. (молодший).
Хейгин, Кеннет (старший).
Дюма, О. (батько). Дюма, О. (син).
Іларіон (Огієнко І. І. ; 1882-1972).
Іоанн Павло II (папа ; 1920-2005).
Філарет (Денисенко М. А.; патріарх ; 1929- ).
Ізяслав Мстиславович (великий князь київ.).
Відомості про спеціальність (області діяльності), вчений ступінь, звання, посаду або місце роботи особи, її приналежності до тієї або іншої суспільної (політичної) організації, а також почесні титули перед прізвищем наводять у заголовку як ідентифікуючі ознаки в тому випадку, якщо інших відомостей про особу не знайдено.
Заголовок, що містить найменування організації, — це представлене за певними правилами найменування організації постійного або тимчасового характеру, що несе інтелектуальну або іншу відповідальність за документ чи найменування організації, відомості про яку поміщені в документі. У заголовку можуть бути наведені найменування органів влади, громадських організацій, політичних партій, релігійних організацій, установ і підприємств різних форм власності, військових установ та військових частин, міжнародних організацій.
У заголовку запису наводять найменування тільки однієї організації, вказаної у виданні першої або виділеної поліграфічними способами. Як ідентифікуючі ознаки застосовуються номери, дати, географічні назви, імена глав держав або суб'єктів держав.
За наявності в найменуванні організації індивідуальної назви, взятої в лапки, вона виноситься на перше місце, і після коми наводиться решта відомостей (тип, статус, форма власності тощо).
Якщо в найменуванні організації є числівник, що позначає її порядковий номер, він переноситься в ідентифікуючі ознаки.
Заголовок, що містить найменування організації, може мати просту або складну структуру. Як простий заголовок можуть бути наведені найменування усіх організацій, крім органів державної влади. Складний заголовок складають у разі необхідності представити структурний підрозділ організації, органи державної влади, законодавчі матеріали, міжнародні угоди, військові статути, найменування тимчасової організації зі стереотипним заголовком та ін.
"Київський політехнічний ін-т", нац. техн. ун-т.
Чернігівський держ. пед. ун-т їм. Т. Г, Шевченка. Факультет фіз. виховання.
Україна. Верховний Суд. Пленум (2009).
"Книжковий СВІТ — 2007", міжнародний книжковий ярмарок (10 ; 2007 ; Київ).
У заголовку, що містить найменування органу державної влади, спочатку наводять назву країни (адміністративно-територіальної одиниці), потім — найменування органу влади:
Україна. Федерація профспілок.
Україна. Президент (1994-2004 ; Л. Кучма).
Україна. Президент (2005- ; В. Ющенко).
Складний заголовок, що складається з назви країни і позначення виду матеріалу в уніфікованій формі, застосовують при складанні записів на законодавчі матеріали, міжнародні угоди, військові статути.
Україна. Закони.
Україна. Конституція (1996).
Україна. Військові статути.
Заголовок, що містить уніфікований заголовок, — це наведена за певними правилами найпоширеніша форма заголовка анонімних класичних творів або текстів священних книг різних релігійних конфесій, що видавалися під різними назвами.
Заголовок бібліографічного запису на анонімний класичний твір, що публікувався під різними заголовками, містить найвідоміший з них:
Пісня про Нібелунгів.
Рамаяна.
Похвала мудрості.
Заголовок бібліографічного запису на повне за складом видання Біблії містить слово "Біблія". Заголовок на видання тільки Старого Заповіту або тільки Нового Заповіту складається із слова "Біблія" і в скороченій формі назви частини Біблії — "С. 3." (Старий Заповіт), "Н. 3." (Новий Заповіт). Бібліографічні записи на видання розділів (книг) Старого Заповіту або Нового Заповіту складають під заголовком, третьою складовою якої є уніфікований заголовок цього розділу (книги):
Біблія. С. 3.
Біблія. Н. 3.
Біблія. С. 3. Книга Рут.
Біблія. Н. 3. Послання св. апостола Павла до Тита.
Заголовок стародрукованих видань літургійних книг складається з уніфікованого заголовка та ідентифікуючих ознак: року і місця видання.
Апостол (1574 ; Львів). Діяння та послання апостольські.
Заголовок, що містить позначення документа, — це представлене за певними правилами цифрове або літерне позначення нормативного документа зі стандартизації, техніко-економічних нормативів і норм, патентного документа.
Заголовок бібліографічного запису на стандарти і техніко-економічні нормативи містить індекс документа (ДСТУ, ГОСТ, МЕК, ISO/IEC, ДБН, ТУ У), цифрове або літерне позначення документа, рік затвердження.
ДСТУ 4669:2006.
ДСТУ ГОСТ 16773:2004 (ИСО 5453:1980).
ДСТУ ISO 13753:2004.
ДБН Г. 1-4-95.
ТУ У 24.6-30434770-001-2002.
Заголовок бібліографічного запису на патентні документи містить позначення виду документа (в скороченій формі), його номер, назву країни, що видала документ, і відокремлюваний комою індекс міжнародної класифікації винаходів (індекс міжнародної класифікації промислових зразків, індекс міжнародної класифікації товарів і послуг).
Заявка 20040402802 Україна, МПК A23L1/064.
Пат. 2004021385 Україна, МПК 7 А23В7/02, А23С23/00.
Заголовок, що містить географічну назву, — це представлена за певними правилами назва географічного об'єкта, відомості про який наведено в документі. Основна частина заголовка може містити офіційну, неофіційну або скорочену назву географічного об'єкта, у разі доповнену географічним терміном. Як ідентифікуючи ознаки наводяться слова, що уточнюють місцезнаходження географічного об'єкта.
Македонія, республіка.
Македонія, іст. обл. (Греція).
Ялта, м. (Автономна Республіка Крим).
Ялта, смт (Донец. обл.).
Основні принципи складання заголовка бібліографічного запису будуть детальніше розглянуті в наступних публікаціях Книжкової палати України.
Кома в заголовку бібліографічного запису
У ДСТУ ГОСТ 7.80:2007 "Бібліографічний запис. Заголовок. Загальні вимоги і правила складання" вказано, що на початку заголовка наводять прізвище особи і після неї, як правило, ставлять кому, відокремлюючи таким чином прізвище або від імені (імен) імені і по батькові або ініціалів. Отже формулювання "як правило" дає можливість вибирати альтернативні рішення, обумовлені особливостями наведення особистих імен у заголовку запису.
Функціональним призначенням коми в заголовку є позначення прізвища особи. Після коми може бути вказано ім'я особи, імена (якщо їх кілька), ім'я і по батькові або ініціали. За рішенням бібліографуючої установи або бібліографа, всі відомості можуть бути наведені в повній формі або частина відомостей після прізвища (ім'я, імена, ім'я і по батькові) згорнута до ініціалів.
Очевидно, що ініціали, вказані після прізвища, не є частиною прізвища, а згорнутою формою імені, імен або імені і по батькові особи. Тому деякі бібліографуючі установи, зокрема Книжкова палата України, не ставлять кому перед ініціалами в записах у державних бібліографічних покажчиках:
Іващенко В. Ю.
Beaumont D.
Бальзак О. де.
У записах же на друкованій картці Книжкової палати України та в електронному каталозі ім'я (імена, ім'я і по батькові) особи наводиться в повній формі, тому прізвище відокремлюється комою, наприклад:
Іващенко, Вікторія Юріївна.
Beaumont, Digby.
Бальзак, Оноре де.
Таким чином Книжкова палата України використовує альтернативу, надану ДСТУ ГОСТ 7.80:2007.
Слід зазначити, що при складанні бібліографічних списків до курсових, дипломних робіт, дисертацій у заголовку запису перед ініціалами кома також не ставиться.
Жорстко регламентувати це положення недоцільно ще й тому, що в деяких випадках виникають труднощі при з'ясуванні, яка частина імені особи є прізвищем (наприклад, у сучасних зарубіжних авторів, які публікуються вперше, у прізвищах авторів країн Азії та Африки), тоді ім'я особи наводять в бібліографічному записі в тій формі, як воно вказано в джерелі інформації, наприклад:
Абдель-Вахаб М. Д. Равашдех.
Ху Чженбін,
Ла Горда.
Уаді Гарбі.
Тірсо де Моліна.
Сантильяна Іньєго Лопес де Мендоса.
У прикладах бібліографічних записів, наведених в Додатку до ДСТУ ГОСТ 7.80:2007 "Бібліографічний запис. Бібліографічний опис. Загальні вимоги і правила складання", у заголовку прізвище особи відокремлено комою, що ілюструє основне, а не альтернативне положення ДСТУ ГОСТ 7.80:2007 про використання коми в заголовку бібліографічного запису.
Вісник Книжкової палати. — 2009. — № 7. — С. 36-38.
Додаток № 2
Бобешко Л., Андрєєва О.
Використання
документально-інформаційних ресурсів
у інформаційному забезпеченні користувачів
Інформація сьогодні є важливим політичним, економічним та соціальним ресурсом людства. Зростання обсягів інформації вимагає її якісної переробки, нових форм роботи. Цей процес супроводжується значними змінами в усіх сферах людської діяльності і бібліотечна — не виняток. Інформаційне забезпечення є важливою ланкою робочого процесу будь-якої бібліотеки. Наскільки інформаційний простір бібліотеки відповідає запитам користувачів, настільки успішною є робота в цілому. Саме від чіткої структури інформаційного простору бібліотеки залежить створення необхідного для книгозбірні переліку інструментів, використання яких дозволить забезпечити кожному користувачу оперативний доступ до матеріалів та документів бібліотечного фонду, а бібліотекарям — реалізувати нові форми роботи з ними. Надійність процесу обслуговування в бібліотеці визначається не кількістю послуг, що надаються, а тим, на скільки повно і якісно вони задовольняють інформаційні потреби. Інакше кажучи, починаючи роботу, необхідно мати соціально корисний за змістом і формою перелік бібліотечно-бібліографічних послуг. Підвищення соціальної і інформаційної ролі бібліотек диктує нові вимоги до сучасного бібліотекаря, який є посередником між читачем і книгою чи будь-яким іншим носієм інформації.
Центральна бібліотека Долинської ЦБС Івано-Франківської області визначила головні напрями діяльності використання документально-інформаційних ресурсів у інформаційному забезпеченні користувачів: вивчення складу користувачів, їхніх запитів та потреб, ведення довідково-бібліографічного апарату, групове та індивідуальне розповсюдження інформації для користувачів та масові заходи.
Знати свого читача, його запити та потреби — основа роботи бібліотеки. Безумовно, реалії сьогодення не могли не вплинути на склад користувачів бібліотек. З'явились нові категорії: працівники органів місцевого самоврядування, підприємці, економісти, менеджери, юристи, соціально незахищені категорії населення, в т. ч. інваліди, пенсіонери, тимчасово непрацездатні. Помітно збільшилась студентська аудиторія. Сьогодні в бібліотеці можна зустріти не тільки традиційних читачів, які звертаються до друкованих документів, а й таких, що відвідують бібліотеку з метою одержання інформації з мережі Інтернет.
Тематика інформаційних запитів користувачів різноманітна: сучасні інноваційні теорії, вступ до COT та Європейського Союзу, цивільне та міжнародне право, розвиток малого та середнього бізнесу, туристичний бізнес, законодавче забезпечення діяльності органів місцевого самоврядування, екологічна безпека, міжнародна економічна інтеграція, працевлаштування тощо. Значна кількість запитів користувачів пов'язана з регіоном … Звернення до інформаційних ресурсів бібліотеки пов'язані з навчальним процесом школярів та студентів, а також з актуальними темами та датами.
Постійні зміни, що відбуваються в суспільстві, економічна нестабільність і, як наслідок, погіршення стану інформованості багатьох категорій населення вимагають від бібліотечних працівників посилення уваги до інформаційно-бібліографічної роботи, спрямованої на забезпечення вільного і своєчасного доступу та обміну інформацією. Бібліографи одні з перших відчувають зміни, що відбуваються в житті суспільства. Базою для довідково-бібліографічного обслуговування в ЦБ є систематична картотека статей (СКС) — універсальна за змістом… Підтримуючи актуальний стан бібліографічних баз даних, бібліографи приводять у відповідність до реалій життя структуру, назви розділів СКС … Останнім часом вони поповнились новими рубриками: "Молодь і бізнес", "Земельна реформа", "Реклама — потреба сучасності", "Кредитні спілки", "Україна — НАТО", "Україна — COT", "Права людини в Україні", "Незалежне тестування", "Насильство в сім'ї", "Безпритульні діти", "Діагноз — ігроманія".
У зв'язку зі збільшенням кількості краєзнавчих запитів користувачів та включенням краєзнавства у шкільну програму, ЦБ надає цьому напрямку великого значення, забезпечуючи довідково-бібліографічну та інформаційну підтримку. Збереження і повноцінне розкриття потенціалу краєзнавчої тематики нині неможливі без використання краєзнавчого каталогу (КК). На основі вивчення та аналізу інформаційних потреб користувачів з краєзнавчої тематики створюються актуальні рубрики; "Законодавчі акти про регіон", "Інвестиційна діяльність в регіоні", "Долинщина туристична", "Видатні постаті Долинщини" та ін.
Групове інформування користувачів — вид інформаційного обслуговування, спрямований на задоволення постійно зростаючих інформаційних потреб спеціалістів, підприємців, працівників органів місцевого самоврядування.
Останнім часом значно розширилося коло абонентів індивідуального та групового інформування за рахунок працівників органів місцевого самоврядування та структурних підрозділів райдержадміністрації. Найважливіше завдання бібліотеки — оперативно сповіщати представників місцевої влади про нові видання, що надійшли до фондів бібліотеки. Центральна бібліотека систематично готує і надсилає до райдержадміністрації, районної ради та міської ради інформаційний бюлетень "Держава. Право. Економіка", інформаційно-аналітичний список "Література про Долинщину", тематичні списки літератури, фактографічну інформацію за запитами державних службовців, депутатів, виконує довідки. На замовлення керівників та провідних фахівців районної адміністрації акумулює інформації за темами: "Законодавча основа місцевого самоврядування", "Нове в соціальному захисті населення", "Управління і керівництво комунальною власністю", "Туристично-рекреаційний потенціал Долинщини" та ін. Бібліотечні працівники здійснюють інформаційне забезпечення засідань, що проводяться органами місцевого самоврядування та виконавчої влади: виступають з оглядами нової літератури, організовують відкриті перегляди літератури. Для відділів освіти, у справах молоді та спорту, служби у справах дітей, відділу культури, краєзнавчого музею "Бойківщина" ІДБ випускає експрес-інформацію, оформлює інформаційні списки, дайджести за темами: "Діяльність органів влади та місцевого самоврядування", "Нові надходження з питань народної освіти та загальної педагогіки", "Література про Долинщину", "Пам'ятні дати району", "Проблеми культури і організації дозвілля". Працівники ЦБ також створили власні веб-ресурси: вебліографічні списки "Жінка та гендерні проблеми XXI століття", "День Європи в Україні", "COT — новий етап економічної інтеграції", "Молодіжна суб-культура", "Україна туристична", "Туристичний потенціал Прикарпаття".
За бажанням окремих провідних фахівців бібліотека здійснює їх індивідуальне інформування з таких проблем, як "Місцеве самоврядування: історія і сучасність", "Інноваційна стратегія економічного розвитку", "Культурно-мистецьке життя на Івано-Франківщині".
Відкритості та прозорості діяльності органів місцевої влади сприяє інформаційна робота ЦБ. У бібліотеці створено Центр регіональної інформації, основна мета якого — організація фонду опублікованих і неопублікованих документів, прийнятих органами місцевого самоврядування; збір інформації, систематизація, збереження документів з цих питань; інформування населення про діяльність місцевих органів самоврядування нормативно-законодавчими, соціально-культурними, економічно-нормативними документами; надання доступу до інформаційних ресурсів усім прошаркам населення і державним службовцям через каталоги та СКС, тематичні картотеки, бібліографічні та інформаційні списки та ін. Бібліотечними працівниками оформлені і постійно поповнюються новими матеріалами тематичні папки-досьє: "Із сесій районної ради", "У районній адміністрації", "Наше місто сьогодні", "Нове у періодиці з питань місцевого самоврядування", "Соціальний захист". "Пенсійне забезпечення", "Все необхідне про податки", "Навчальні заклади регіону", "Працевлаштування", "Надзвичайні ситуації" та ін. Створений Центр регіональної інформації дозволяє інформувати широке коло користувачів, які потребують конкретної, обґрунтованої та об'єктивної інформації з усіх питань, що стосуються життєдіяльності регіону.
Ще однією численною категорією користувачів бібліотеки є керівники, працівники приватних підприємств та молоді люди, які мають намір розпочати власну справу. Інформаційне забезпечення цієї категорії користувачів здійснюється як в бібліотеці, так і в бізнес-центрі, який створений асоціацією "Підприємці Долинщини". Інформаційні запити їх зосереджені на таких питаннях: нові законодавчі акти, постанови та розпорядження уряду щодо розвитку підприємницької діяльності, діяльність податкової системи України, інвестиційна політика тощо. З цих питань на планових засіданнях у бізнес-центрі надаються консультації юристів, податківців, економістів. Відповідно до тем засідань працівники ЦБ готують інформаційні огляди, прес-релізи, рекомендаційні бібліографічні списки, перегляди літератури, книжкові виставки; "Молодіжне підприємництво", "Ділова література для підприємців", "Оподаткування суб'єктів малого бізнесу", "Права, обов'язки і відповідальність підприємця", "Бізнес: як досягти успіху", "Започаткуй свій бізнес". ЦБ здійснює групове інформування працівників окремих підприємств району: ТОВ "Хлібна компанія "Колобок", ПП "Ретекс", ТОВ "Уніплит", фірма "Фальбо", Фонд підтримки підприємців "Долинський бізнес-центр". Їм надсилається інформаційний список "Організаційно-правові основи підприємницької діяльності". ЦБ здійснює індивідуальне інформування окремих підприємців.
За сприяння партнерів по проекту "LEAP—IV": ФПП "Долинський бізнесцентр" та газети "Добра справа" в бібліотеці створено власний сайт
(http://www.dcrb.net), на якому розміщена інформація про структуру та діяльність
бібліотеки, видатних особистостей району, нові надходження літератури з питань краєзнавства (обкладинки, бібліографічний опис і анотація книг) тощо.
Важливе місце в діяльності ЦБ посідає інформаційно-бібліографічне обслуговування працівників народної освіти. Групове, індивідуальне інформування. Дні спеціаліста та Дні інформації — основні форми роботи бібліотеки з цією категорією користувачів. Особлива увага приділяється інформуванню вчителів-предметників, організаторів позакласної роботи. Для районного відділу освіти, шкіл, гімназій та природничо-математичного ліцею бібліографи готують інформаційний бюлетень "Нові надходження з питань народної освіти та загальної педагогіки". Цей бюлетень знайомить з новою літературою, статтями з періодичних видань, законодавчими та інструктивними матеріалами з проблем реформи освіти, організацією навчального та виховного процесу у навчальних закладах, методикою викладання предметів. Вчителі-предметники використовують у своїй роботі рекомендаційні бібліографічні списки літератури, підготовлені до пам'ятних дат та актуальних тем: "Будівничий соборів наших душ" (до 90-річчя Олеся Гончара), "Поет абстрактів і контрастів" (до 100-річчя Євгена Маланюка), "Крижма поетової долі" (до 60-річчя Василя Олійника), "Україна: інтеграція в європейський дім" та вебліографічні списки "Молодіжний сленг: попробуй зрозумій", "Канікули в Інтернеті — це цікаві адреси" та ін.
Індивідуальна інформація є необхідною умовою якісного забезпечення професійних запитів фахівців. Для них накопичується інформація з конкретних питань: "Українська мова і література в сучасній школі", "Інноваційний підхід у викладанні зарубіжної літератури", "Позакласна виховна робота", "Соціально-економічні процеси в Україні XXI ст."
З метою задоволення професійних запитів спеціалістів освіти, працівники бібліотеки провели День фахівця на тему "Літературна освіта: реальність, проблеми, перспективи", в програму якого були включені: перегляд літератури "На допомогу шкільній літературній освіті", бібліографічний огляд літератури "Доля мови — доля народу", прес-реліз "Незалежне тестування — вимога часу". Цікавою і корисною була віртуальна екскурсія "Інтернет-послуги для вчителів-словесників".
Велику допомогу в інформаційному забезпеченні користувачів відіграє наявний фонд періодичних видань ЦБ. Формування цього фонду здійснюється шляхом передплати за бюджетні та спонсорські кошти. Репертуар періодики кожного року коригується з урахуванням інтересів користувачів.
ЦБ проводить різнобічну роботу щодо розкриття фонду періодичних видань за допомогою традиційних і нетрадиційних форм популяризації, інформування про новинки періодики та доведення інформації до користувачів у найкоротший термін під час проведення Днів періодичних видань, Днів інформації та Днів фахівця. Так, змістовно пройшов День інформації "Освіта в Україні: вимоги нової доби", який став втіленням різних форм популяризації літератури. Поряд з такими формами, як книжкова виставка, перегляд літератури було проведено інформаційний репортаж "Україна і Болонський процес" та віртуальна екскурсія "На допомогу абітурієнту". Для кращої орієнтації в сучасному інформаційному просторі періодичних видань, популяризації найцікавіших газетно-журнальних статей в ЦБ проводяться прес-релізи, експрес-реклами, прес-марафони, експрес-хвилинки на різноманітні теми. Реалії сучасного суспільства висувають необхідність на належному рівні проводити роботу для своєчасного інформаційного забезпечення користувачів за допомогою документально-інформаційних ресурсів. І це дозволяє бібліотеці зайняти центральне місце у системі розповсюдження інформації та інформаційних послуг на місцевому рівні. Задовольнити інформаційні потреби користувача, забезпечити вільний доступ до інформації — саме в цьому полягає одна із найважливіших соціальних функцій бібліотеки.
Бібліотечний форум України. — 2009. — № 2 . — С. 32-36.
Список використаних джерел
1. Бобешко Л. Використання документально-інформаційних ресурсів у інформаційному забезпеченні користувачів / Любов Бобешко, Оксана Андрєєва
// Бібл. форум України. — 2009. — № 2. — С. 32-36.
2. Гуща Ю. Секреты успешного диалога. Учимся слушать и слышать / Юлия Гуща // Библ. дело. — 2009. — № 12. — С. 18-19.
3. Сенченко М. Оформлення списків використаної літератури відповідно до вимог
нових стандартів: спроба відповіді на проблемні питання / Марина Сенченко
// Вісн. Кн. палати. — 2009. — № 6. — С. 19-22.
4. Раковецька М. Бібліотека як центр місцевої громади / Марія Раковецька // Бібл. форум України. — 2009. — № 2. — С. 28-31.
5. Устіннікова О. Заголовок бібліографічного запису / Ольга Устіннікова, Ольга Рудич // Вісн. Кн. палати. — 2009. — № 7. — С. 36-38.
6. Четыркина И. "Самая обаятельная и привлекательная". Имидж библиотекаря отдела обслуживания / Ирина Четыркина // Библ. дело. — 2009. — № 12. — С. 37-39.
7. Ялышева В. Читать или не читать? Дискуссия в режиме реального времени
/ Вера Ялышева // Библ. дело. — 2009. — № 11. — С. 17-19.