ПРИМІРНА ПРОГРАМА |
Методичні поради |
Бібліографічний список |
Сучасне село переживає не самі кращі свої часи. Соціально-економічні зміни сьогодення, на жаль, викликають зубожіння сільського трудівника, безробіття населення, руйнування традиційних устоїв українського життя. Допомогти бібліотеці знайти своє місце в житті се- ла, бути потрібною для сільських жителів сприятиме проведення районного семінару-прак- тикуму „Соціально-економічні відносини на селі”, програма якого пропонується. Семінар бажано провести на базі сільської бібліотеки. До проведення його потрібно залу- чити голову місцевої Ради депутатів трудящих, а в самій бібліотеці організувати книжково -ілюстраційну виставку під назвою „Моє село, а в ньому — люди”. При підготовці семінару (зокрема, консультацій, питань для обговорення на засіданні за „круглим столом”) радимо скориста- тися матеріалами, які були розроблені ЗОУНБ імені О.М.Горького й надіслані раніше, а саме: „Село і сільські бібліотеки в нових соціально-економічних умовах”, „Популяризація нового Земельного кодексу України” (на допомогу підготовці районного семінару -практикуму) та ін. До матеріалу додається ксерокопія публікації із досвіду роботи сільського біб- ліотекаря „Я – сельский библиотекарь”.
|
1. Лекція: Село сьогодні: соціально-економічні зміни та перспективи розвитку
|
До лекції Лекція (або виступ) голови сільської (селищної) Ради повинна розкрити картину сьогодення села, ті зміни, що відбувалися в житті сільської громади за останні роки та перспективи розвитку на майбутнє. Подібний виступ не може обійтися без статистичних даних, порівнянь. Особливу увагу варто зосередити на позитивних змінах у житті села, якщо вони є. Кілька слів слід сказати про реформування АПК і про те, як це позначилося на господарчій діяльності населеного пункту. Окремим пунктом виступу має бути висвітлення місця і ролі бібліотеки в житті сільської громади.
Готуючись до консультацій, варто скористатися методичними матеріалами, що раніше були надіслані ЗОУНБ імені О.М.Горького, а також літературою, поданою в бібліографічному списку. На особливу увагу заслуговують публікації газети „Земля і власність”, яка є в кожній районній бібліотеці. На її сторінках, зокрема, чимало публікацій, що висвітлюють питання земельної реформи, реформування АПК, впровадження в життя Земельного кодексу. Не обходить газета й проблеми соціально-економічного розвитку села. Тут друкуються розповіді про кращих сільських трудівників, про тих, хто й сьогодні зміг знайти справу по собі, а отже, й себе у цьому досить нелегкому житті. Чимало місця на своїх шпальтах газета відводить висвітленню проблеми ходу пенсійної реформи, друкуються листи читачів і відповіді на них. Саме виходячи із наявності газети „Земля і власність” у кожній районній бібліотеці та актуальності її публікацій, окремим питанням семінару буде бібліографічний огляд, складений за її матеріалами. Підготувати виступ завідуючої базової бібліотеки допоможе стаття „Я – сельский библиотекарь”, про яку мова йшла вище і ксерокопія якої додається до нашого матеріалу.
Виставка (її обсяг, структура та оформлення) має залежати від наявності книжково-ілюстраційного матеріалу до неї. Бажано, щоб вона мала два-три розділи. Перший має розповідати про історію села, другий – про його людей. Яскравим доповненням до друкованої продукції (книжок, статей із періодичних видань) може стати альбом фотографій, літопис населеного пункту та інші краєзнавчі матеріали. Третій розділ виставки, за бажанням, можна присвятити перспективам розвитку села, планам на майбутнє. Якщо є можливість, радимо провести конкурс серед старшокласників на кращий твір за темами: „Моє село: яким я його бачу через 10-15 років”, „Моя маленька батьківщина”, „Наші земляки – наша гордість”, „Із сьогодення – в майбутнє”, і твори переможців презентувати на виставці.
Перш за все, бажано, щоб учасники семінару мали змогу заздалегідь ознайомитися з питанням, яке виноситься на обговорення, а отже й ґрунтовно підготуватися до нього. Орієнтовний перелік питань, які можуть стати проблемою дискусії: 1. Сьогодні працівники сільських бібліотек виконують функції юристів, економістів, психологів, соціологів. Саме вони просувають у маси найновішу та найрізноманітнішу інформацію і зовсім не випадково, що до них сільчани йдуть за будь-якою довідкою, консультацією, порадою. Існує думка, що саме сільські бібліотеки мають стати надійним посередником між органами місцевого самоврядування та народом. Чи згодні ви з такою думкою? Що може стати на заваді виконанню цієї посередницької функції бібліотеки? 2. Земельна реформа в Україні охоплює великий пласт питань: реформування відносин власності, земельних відносин, ліквідацію державної монополії власності на землю та інші засоби виробництва, відродження власника і хазяїна в сільській місцевості. Виходячи зі змісту попереднього питання, що бібліотека є посередником, яким чином сільська бібліотека може сприяти проведенню земельної реформи та зміні земельних відносин? 3. Розвиток підприємницьких відносин найбільш властивий для великих міст України та невеликих районних центрів. У селі людині значно важче відкрити свою справу. Якою має бути сільська бібліотека, щоб стати діловим партнером для малого бізнесу?: а) бібліотека як центр підприємництва; б) бібліотека як центр правової інформації; в) бібліотека як центр інформаційної підтримки місцевого самоврядування. 4. Бібліотека як соціальний інститут нині опинилася в ситуації пошуку нових форм комунікаційних зв’язків. Чи згодні ви з тим, що традиційні підходи до поняття сільської бібліотеки також зазнають змін?
|
Ваховская Е. Деловой партнер для малого бизнеса // Библиополе.-2003.-№3.-С.43-47. |