Матеріали, зібрані у другому випуску дайджесту, висвітлюють міри впливу глобалізаційних процесів на стан української економіки, визначають євроінтеграційні стратегії, політичні та гуманітарні орієнтири розвитку країни в контексті актуальних світових тенденцій, аналізують особливості державного будівництва в умовах європейської інтеграції та проблематику управління інтеграційними процесами, досліджують динаміку зовнішньої торгівлі між Україною та Європейським Союзом.
* * *
Копійка Валерій Володимирович
Євроінтеграція як стратегія розвитку України
Євроінтеграційна політика — чи не єдиний напрям зовнішньої політики України, що має ознаки сталості й неперервності. Без перебільшення можемо зазначити, що становлення сучасної України протягом останніх 20-ти років відбувалося під помітним впливом ідеї європейської інтеграції. Український шлях до Європи — складний і неординарний, тому здебільшого не витримує порівнянь та аналогій, але тим він і цінний.
Відправною точкою для формування євроінтеграційної політики стала Стратегія інтеграції України до Європейського Союзу, затверджена 11 червня 1998 р. Згідно з цим документом досягнення повноправного членства України в ЄС проголошувалося стратегічною метою, а перехід з рівня партнерських відносин на рівень відносин у межах асоціації — головним зовнішньополітичним пріоритетом. Незважаючи на суттєві зміни, що відбулися у внутрішній політиці нашої держави та у міжнародній політиці загалом за згаданий період, Україна демонструє стійку відданість задекларованим цілям.
Сьогодні Україна прагне відшукати належне їй місце у структурі мультиполярного світу. Виконання цього завдання зумовило перегляд деяких засад зовнішньополітичного курсу та орієнтацію на партнерські відносини з широким колом країн. Проте повернення до стратегії багатовекторного балансування навряд чи матиме успіх в умовах, що склалися. Негативні наслідки світової економічної кризи, від яких українська економіка зазнала значних збитків, загострили і економічну, і геополітичну конкуренцію найбільших міжнародних акторів, у яку втягується й Україна. На жаль, в арсеналі української зовнішньої політики замало засобів впливу на ситуацію, що формується. Одним із них може стати Угода про асоціацію між Україною та ЄС, підписання якої очікується у грудні цього [2011] року.
Із зафіксованим положенням про європейську перспективу чи без нього Угода про асоціацію тим не менш не втрачає свого практичного значення для обох сторін. Для Євросоюзу Угода — це елемент його «м'якої» сили, за допомогою якої здійснюється політичний, правовий, культурний вплив, а у випадку з Україною — поступове її залучення до системи безпеки вздовж кордонів ЄС. Зрештою, саме необхідність створення безпечного середовища на зовнішніх кордонах і кола дружніх до ЄС країн зумовили корегування інтеграційної стратегії спочатку після розпаду соціалістичного табору, а згодом розширення ЄС.
Угода про партнерство і співробітництво (УПС) між Україною та ЄС 1998 р. заклала правові підвалини для формування відносин між ЄС і пострадянськими країнами, в межах яких не передбачалося жодної диференціації. Подібна політика пояснювалася обережною позицією Європейського Союзу щодо розпаду СРСР і мала на меті отримання гарантій безумовного виконання новими незалежними державами зобов'язань колишнього СРСР, насамперед у сфері безпеки.
Розширення ЄС 2004 р. та 2007 р. внесло принципові зміни в геополітичну карту Європи, що перетворилася на суцільне інтеграційне об'єднання, і змусило чергового разу модифікувати інтеграційну стратегію, що стосувалася, серед іншого, й відносин із новими сусідами.
Інструментом підтримки демократичних перетворень та економічного розвитку в пострадянських країнах стала Європейська політика сусідства (ЄПС), більшість із положень якої базувалися на принципах, що визначали процес європейської інтеграції протягом усього періоду її розвитку. В теорії неофункціоналізму вони були втілені в принципі прагматичного детермінізму або прагматичних інтересів, виходячи з якого для ЄС важливо було сформувати вздовж своїх кордонів пояс стабільності та безпеки.
Незважаючи на те, що наполегливість Польщі та Швеції щодо східного напрямку політики ЄС було винагороджено започаткуванням Східного партнерства у 2009 р., бажання відкрити питання членства для України у Брюсселі не виявляють до сьогодні. Деякі події та процеси дозволяють стверджувати, що сподіватися на зрушення найближчими роками не варто. По-перше, поширення боргової кризи (Греція, Ірландія, Португалія) і проблеми функціонування зони євро завдають ударів по одній з підвалин інтеграції європейських країн — економічній. По-друге, допомога слабшим членам поляризує суспільну думку в країнах ЄС і спричиняє зростання невдоволення серед населення і великих країн-донорів, і країн, що отримують зазначену допомогу, оскільки в них відбувається скорочення видатків, що негативно позначається на соціальній сфері. Таким чином, піддається сумніву ще одна важлива для європейської інтеграції підвалина — ідея солідарності європейських народів. І хоча на офіційному рівні зазначені тенденції знаходять розуміння й адекватну реакцію, за таких умов просування питання прийняття нових членів, що потребуватимуть на першому етапі фінансової підтримки ЄС, викликатиме роздратування й опір.
Сучасні відносини Україна — ЄС потерпають від «кризи довіри»: йдеться не лише про формат двосторонніх відносин, а й про опосередкований вплив суперництва по лінії ЄС — Росія, одним із проявів якого стала дискусія щодо участі України в зоні вільної торгівлі з ЄС та Митному союзі Росії, Білорусі та Казахстану.
Так само потребує налагодження ефективного діалогу між ЄС і Росією й безпекова сфера, де Україна виступає одним із ключових складників. Без'ядерний і позаблоковий статус покладає на Україну підвищену відповідальність стосовно власної безпеки, а також зацікавленість у розробленні надійних гарантій безпеки не лише для себе, а й для усього Європейського континенту. Зростання кількості «м'яких» загроз безпеці (нелегальна міграція, екологічні й техногенні катастрофи), вплив яких відчули країни ЄС, вимагає спільних зусиль усіх європейських країн. В іншому разі збереження старих і появи нових ліній поділу в Європі уникнути не вдасться, а це матиме наслідком поступове нарощення конфронтації. Важко уявити без України енергетичну безпеку континенту, особливо в контексті підвищення рівня безпеки ядерної енергетики. З огляду на сказане, Україна сподівається посісти належне місце у європейській системі безпеки, чіткіші обриси якої формуватимуться найближчими роками. Цій меті має слугувати і партнерство з НАТО, і головування в ОБСЄ у 2013 р.
Мета євроінтеграції України — не лише економічні вигоди, її доцільно розглядати і як цивілізаційний проект. Попереджуючи критичні зауваження євроскептиків щодо кризи ідентичності і в Україні, і в Європі, краху політики мультикультуралізму й асиміляції, зростання антимусульманських настроїв у ЄС (останнім проявом чого став теракт в Осло у липні 2011 р.), зауважимо, що європейська наукова спільнота вже тривалий час переймається згаданими проблемами та пропонує оперувати такими поняттями як інтеркультуралізм (передбачає формування гібридної ідентичності, наприклад французькі алжирці) та інтегрування (спрямовується на якнайповнішу участь імігрантів у житті суспільства), взятих за основу нових моделей соціуму.
Успішний процес «європеїзації» в Україні (що розглядається ключовим складником концепції Великої Європи) міг би стати потужним політичним і психологічним фактором модернізації російського суспільства, на чому наголошують російські науковці. Згаданий проект Великої Європи базується на пан'європейських, загальноєвропейських традиціях політичної думки та політичної практики, на тезі про існування двох європейських центрів політичного й економічного тяжіння — Євросоюзу та Росії, які, попри наявність розбіжностей в інтересах та цілях, демонструють зростаючу співпрацю в розбудові загальноєвропейських економічних, політичних, стратегічних, правових, освітянських просторів і в позиціюванні Європи у сучасному світі. Український євроінтеграційний досвід міг би відіграти важливу роль у подоланні цих розбіжностей.
Перед Україною постало багато викликів глобального, регіонального, а ще більше внутрішнього характеру. Їх нейтралізація потребує часу та ресурсів (ліміт яких уже давно вичерпався), а головне — дієвої стратегії. У процесі досягнення консенсусу зі своїми партнерами і у Європі, і у світі українська сторона спирається на прагматичний підхід. Він передбачає відстоювання власних інтересів, про що свідчить досить непростий переговорний процес щодо Угоди про асоціацію з ЄС. Не слід оминати увагою той факт, що, засвоївши уроки фінансово-економічної кризи та очікуючи на її нові прояви, Євросоюз висуватиме дедалі суворіші вимоги до держав-претендентів на членство, виконати які без існування міцного економічного та демократичного (зважаючи на положення ст. 6 ДЄС) фундаменту буде неможливо. Тому підписання Угоди про асоціацію варто сприймати як старт нового етапу відносин між Україною та Євросоюзом, сповненого ретельною та наполегливою роботою за всіма напрямами співпраці, що покладатиме подвійну відповідальність за її результати на нашу державу.
Незалежність України в глобалізованому світі:
вектори XXI століття : зб. матеріалів міжнар.
наук. конф. (22 серп. 2011 р., м. Київ) : до 20-річчя
незалежності України / упор. Я. А. Жаліло,
С. О. Янішевський. — К. : НІСД, 2011. — С. 165-171.
Радєва М. М.
Україна в глобальній економіці: виклики і можливості
Активізація процесів глобалізації визначає ключову роль цього феномена, що справляє вплив на внутрішнє життя будь-якої країни. Глобалізація стала невичерпним джерелом соціальних та економічних новацій, заснованих на можливостях корпорацій. Результатом глобальної взаємодії корпорацій стає міжнародне співробітництво, прискорення динаміки руху міжнародних потоків капіталу, інформації, ресурсів, товарів, людей; підвищення швидкості міжнародного обміну наукоємними технологіями і знаннями; розвиток світової інфраструктури, що дає змогу вирішувати найбільш нагальні проблеми національних держав. Одночасно глобальні трансформації посилюють і поглиблюють суперечності світової економіки. Зростання корпоративного впливу визначає основні напрями процесу інституціоналізації глобальних економічних відносин.
Позиціювання України в глобальному просторі полягає у віднаходженні "свого місця", що дасть змогу ефективно використовувати переваги інтегрування корпорацій у світову економіку та вирівнювати міжнаціональні суперечності.
Запізнілий вихід України на світовий ринок не дає змоги країні встановлювати правила світової торгівлі, однак не позбавляє можливості просувати свої інтереси в міжнародному середовищі. Україна, що у 80-ті роки XX ст. посідала 62 місце серед країн-членів ООН, була приречена на тривалу й болісну інтеграцію в глобальне суспільство, яка не могла відбуватися швидко і легко.
Глобалізація світової економіки є явищем об'єктивним, що відбуватиметься незалежно від бажань окремих суспільних груп. Вирішення проблеми знаходження Україною свого місця в системі міжнародних відносин має ґрунтуватися на інтеграції українських корпорацій до світового співтовариства. Національні інтереси зумовлюють пріоритети і форми міжнародного співробітництва. Україна як держава, що претендує на самостійний розвиток, процеси регіональної та національної інтеграції має поєднувати з захистом внутрішнього ринку, підтримкою вітчизняних товаровиробників, "вирощуванням" власних корпорацій, здатних успішно конкурувати з транснаціональним капіталом. Процеси національної самоідентифікації стають основою ефективного використання глобальної інтеграції в інтересах власного соціально-економічного розвитку.
Трансформації глобальної економіки визначають специфічні прояви, глибину і тривалість кризових явищ і причини, що її породжують. Проявом глобалізації є стрімке поширення кризових явищ у світовій економіці. Глобалізація економіки, не запобігаючи системним кризам, змінює їх сутність і поширює негативні явища на все більшу кількість країн. Джерело проблем полягає в циклічному характері та загальних закономірностях розвитку глобальної капіталістичної економіки як результату накопичення й перерозподілу корпоративного капіталу.
Посилення кризових процесів у глобальній економіці зумовлено характерними рисами і основними виявами глобалізації, що пов'язані з поширенням впливу корпорацій у світовій економіці. Найвпливовішими з особливостей глобалізації є інтернаціоналізація, технологізація, диференціація рівня розвитку країн, посилення монополізації ринку, розширення торгівлі та її лібералізація, капіталізація, підвищення тиску на екологію, посилення процесів злиття і поглинань, фінансіалізація, збільшення обороту капіталу, нівелювання національно-державних відмінностей країн, локалізація позитивного ефекту, хронічні і зростаючі дисбаланси фінансової системи, поява глобальної людини-працівника, спільне вирішення глобальних проблем.
Найбільш надійним показником економічного зростання вважають темп підвищення ВВП, від'ємні значення якого стають ознакою спаду. Зарахування країни до категорії "розвинута" здійснюється за критеріями "виробництво ВВП" і "виробництво ВВП на душу населення". Динаміка обсягів ВВП України у 2000-2008 рр. має позитивну тенденцію. У 2009 р. спостерігається значний спад ВВП — на 19%, що адекватно процесам кризи у світовій економіці. Однак, незважаючи на період економічного зростання, Україна не досягла обсягів 1990 р., виробляючи у 2008 р. 85,8% від рівня 1990 р.
Процес глобалізації приводить до появи міжнародних виробничих ланцюжків ТНК з новою системою міжнародного розподілу праці. У розвинутих країнах зосереджуються науково-дослідні підприємства, органи маркетингу та управління, банки та фінансові установи; у країнах, що розвиваються — підприємства з найнижчим організаційно-технологічним рівнем для забезпечення масового виробництва стандартизованої продукції. Міжнародна спеціалізація країн, посилена процесами інтеграції, стає ще одним фактором поглиблення диспропорцій розвитку країн.
Україна переважно експортує недорогоцінні метали і вироби з них (33,7%), мінеральні продукти (13,8%), машини й устаткування (12,6%), продукти рослинного походження (7,7%). Найзначнішими статтями експорту є мінеральні продукти (34,8%) і машини й устаткування (13,4%).
Пріоритет підприємств чорної металургії, нафтогазового комплексу й імпортерів товарів масового споживання серед найбільших підприємств України збурює залежність країни від зовнішнього ринку та підвищує рівень впливу світової кризи на українську економіку. Країни, що розвиваються, утому числі Україна, не здатні подолати технологічний відрив від найрозвинутіших країн, і навіть збільшують його. Такі країни змушені вести цінову конкуренцію, знижуючи витрати на оплату праці та первинну обробку сировини.
У 2010 р. Україна поставляла на ринки країн Європи 28% загального експорту продукції, а на ринки СНД — 48%, з яких переважну частину (44%) — в Росію. Україна збільшила обсяги експорту у порівняні з 2007 р. на 30%, обсяг експорту у країни СНД збільшився на 50%, одночасно цей показник для країн Європи практично не змінився.
Процеси злиття і поглинання промислових підприємств стали найпоширенішими явищами глобальної економіки, найбільш характерними для періодів піднесення як окремих країн, так і світової економіки.
Українські корпорації у кризові процеси ввійшли з двома грандіозними проблемами: залежність нефінансових корпорацій від банків на фоні кредитної кризи та значний рівень зносу фондів.
В Україні технологічні зміщення мають виражену регресивну тенденцію. Стрімка деградація науково-промислового потенціалу країни підтверджує і закріплює на майбутнє периферійний статус України. Хаотичне руйнування структури української економіки, інтегрованої в економіку Радянського Союзу, та безсистемна корпоратизація, призвели цілком прогнозовано до структурної деформації економіки.
Відмова від структурної, промислової, інвестиційної політики і наслідування принципів ультралібералізму призвела до порушення основних відтворювальних контурів економіки. Продовжується розшарування економіки на прибуткові й активні сектори та сектори, що деградують. Сфера обороту капіталу, у якій сконцентрована значна кількість фінансових корпорацій, характеризується надприбутками і високою оборотністю капіталу. У виробничій сфері експортоорієнтовані корпорації сировинного сектора зберігають відносну активність і рентабельність, тоді як внутрішні галузі характеризуються низькою рентабельністю та неплатоспроможністю. Зростання цін на енергоносії і транспортні послуги посилює територіальну дезінтеграцію економіки, порушуючи спеціалізацію й кооперацію економіки.
Сировинна спеціалізація, низька оплата праці, незначне фінансування наукових досліджень, зростання зовнішніх заборгованостей з відповідною втратою суверенітету в проведенні економічної політики за участю МВФ прирікають країну на нееквівалентний обмін і нарощування технологічного відставання. Пастка сировинної спеціалізації означає втрату внутрішніх джерел і перспектив економічного зростання. Панування підприємств гірничо-металургійного комплексу, їх вагомий внесок у ВВП України призвів до невтішних наслідків під час кризи. Окрім прямого впливу на національний ВВП, зниження виручки підприємств ГМК загрожує погіршенням торговельного балансу, "валютним голодом", нестачею грошей для бюджетних видатків, значним підвищенням рівня безробіття.
Кризові процеси дестабілізували соціально-економічне становище України. Під час кризи втратила стабільність ситуація на валютному ринку України, національна валюта девальвувала на 40-50% відносно долара. Зростання споживчих цін становило в 2007 р. 16,6%, у 2008 р. — 22,3%. Рівень зареєстрованого безробіття у 2008 р. досяг 6% населення, що становило 1,4 млн осіб.
Криза ліквідності банківської системи не оминула й Україну, яка є учасником глобального фінансового ринку капіталів. За даними НБУ, на 01.01.2008 р. зобов'язання банків становили 529 млрд грн. За даними Асоціації українських банків, на кінець 2010 р. зобов'язання банків дорівнювали 804,4 млрд грн. (чисті активи — 942,1 млрд грн.), на кінець першого півріччя 2011 р. — 872 млрд грн. (1019,8 млрд грн.).
В економіці України кризові процеси виявилися через кризу ліквідності, що обмежило доступ до зарубіжних кредитів; кризу в житловому будівництві, викликану значним скороченням іпотечного кредитування банками; зростання цін на енергоносії, що автоматично призвели до зростання цін на більшість українських товарів і послуг; зростання рівня інфляції в Україні, яка інтегрована у світову економіку. Системні проблеми української економіки, такі як безвідповідальність чиновництва, дотримання індивідуально-кланових інтересів, технологічна деградація, роблять перспективи України невтішними. Песимістичним варіантом розвитку може стати економічна дезінтеграція регіонів за етнічними і мовними ознаками, а оптимістичним — закріплення вторинного сировинно-допоміжного статусу для цілісної країни.
Тяжкі наслідки кризи для України посилюються пасткою зовнішньої боргової залежності. Необхідність реструктуризації наявної заборгованості та одночасно потреба в нових позиках означають втрату економічної самостійності та подальшу відмову від внутрішніх резервів розвитку.
Аналіз розвитку підконтрольних процесів дає змогу спрогнозувати тенденції глобалізації:
-
подальша локалізація позитивних ефектів глобалізації, перерозподіл якості життя на користь окремих країн та народів, масова передача негативних наслідків глобалізації (соціальних, культурних, морально-психологічних) у країни "третього світу";
-
зростання ролі країн "ядра", що включає США, Японію, держави Європи внаслідок локалізації інвестицій, ресурсів, технологій у провідних країнах;
-
одночасне посилення глобального і локального характеру соціально-економічних процесів;
-
зміна світових країн-лідерів через світову кризу;
-
посилення процесів транснаціоналізації і капіталізації;
-
інтенсифікація розвитку інтелектуальної власності як основи зростання національного багатства;
-
посилення релігійної ворожнечі, соціально-етичних конфліктів;
-
концентрація на ринках розвинутих країн, встановлення контролю над прибутковими сферами діяльності для отримання доходів від володіння монопольною рентою;
-
зростання глобальної залежності корпорацій та глибини їхньої інтеграції, скорочення обсягу та зменшення ролі традиційної форми міжнародної комерційної торгівлі та посилення товарообміну в межах корпорації;
-
тотальна галузева консолідація, ймовірність створення міжнародних суперкорпорацій шляхом злиття, поглинання або об'єднання найбільших ТНК світу;
-
поява ряду нових соціально-економічних явищ: безфабричне виробництво, інтернаціоналізація, міграція; створення "глобальної людини-працівника" тощо.
Для України прогнозовані позитивні результати глобалізації, пов'язані з отриманням переваг від виробництва та реалізації інноваційної конкурентоспроможної продукції; можливостями повнішого використання переваг міжнародного поділу праці; отриманням допомоги міжнародних фінансових організацій; виходом на світові ринки конкурентоспроможної наукоємної продукції; використанням досвіду економічних трансформацій в інших країнах; застосуванням передових технологій; підвищенням продуктивності, зниженням витрат виробництва.
Прогнозовані негативні результати глобалізації пов'язані зі статусом України як слаборозвинутої країни з низьким рівнем ВВП на душу населення, що обмежена в свободі економічних та політичних дій, визнала та законсервувала своє периферійне місце у світі. Посилюватимуть негативну дію глобалізації занепад неконкурентоспроможних українських виробництв і втрата частини національної культури. "Периферійний зовнішньоекономічний імідж" України впливає на ефективність міжнародної діяльності українських корпорацій.
Процеси регіональної та національної інтеграції країна має поєднувати із захистом внутрішнього ринку, підтримкою вітчизняних товаровиробників, "вирощуванням" власних корпорацій, здатних успішно конкурувати з транснаціональним капіталом. Альтернативою економічної і владної експансії глобальних іноземних корпорацій мають стати національні корпорації на основі подальшої регіоналізації, вибір напряму якої враховуватиме рівень економічного й інституційного розвитку країни як основний принцип формування інтеграційного об'єднання; розумне встановлення цін на енергоносії і важливі сировинні ресурси; тверезе оцінювання ролі допомоги з боку розвинутих країн світу та міжнародних економічних угруповань; остаточне позбавлення ілюзій щодо можливостей швидко вирішувати економічні проблеми та здійснення інституціонального реформування з урахуванням національної специфіки.
Фондовый рынок. — 2012. — № 12. — С. 18-23.
Покришка Дмитро Степанович
Торговельні відносини України з Європейським Союзом в умовах глобальної невизначеності
В умовах посилення глобалізаційних інтеграційних процесів реалізація економічного потенціалу країни в міжнародному поділі праці є головним критерієм конкурентоспроможності національної економіки. Саме на цьому рівні виявляються ступінь розкриття національних конкурентних переваг, функціональний вимір інтеграції економіки країни в глобальне господарство.
Зовнішня торгівля традиційно є одним з основних чинників економічної динаміки України. Структура зовнішньої торгівлі дозволяє мати уявлення про конкурентні позиції країни на світових ринках, виявити економічні «ніші», в яких вона є конкурентоспроможною. Отже, стан і розвиток торговельних відносин із ключовими зовнішніми партнерами має критичне значення для економічного розвитку України. Останнє полягає у важливості змін зовнішнього попиту як джерела зростання промисловості та сільського господарства, чинника просування інвестиційних ініціатив через забезпечення імпорту обладнання й товарів, що використовуються в модернізаційних проектах вітчизняного бізнесу.
Нарощення економічного співробітництва із країнами ЄС залишається ключовим стратегічним пріоритетом зовнішньоекономічного розвитку України, реалізація якого є перспективним продовженням діалогу між Україною та ЄС у процесі прагматизації двосторонніх взаємовідносин.
У період значного економічного зростання економіки України зовнішня торгівля з Європейським Союзом розвивалася досить активно. Протягом 2001-2008 років зовнішня торгівля товарами між Україною і ЄС зросла на 36,4 млрд дол. Експорт товарів з України до країн ЄС збільшився з 5,7 до 18,1 млрд дол.; імпорт із країн ЄС до України — з 4,8 до 28,9 млрд дол. і перевищив рівень 2001 року у 6 разів. Впродовж 2002-2008 років середньорічне зростання вартісних обсягів експорту та імпорту становило 18.5% і 29,4 % відповідно. Незважаючи на те, що Україна здійснює зовнішню торгівлю з усіма країнами ЄС, у географічному розрізі імпортні та експортні потоки мають значний рівень концентрації. Так, у зовнішній торгівлі України з країнами ЄС на п'ять найбільших торговельних партнерів у 2008 році припадала понад половина експортних поставок (Німеччина, Італія, Польща, Нідерланди, Угорщина) і близько 60 % імпортних (Німеччина, Італія, Польща, Франція, Чехія). Такий високий рівень географічної концентрації зовнішньої торгівлі зберігається протягом всього періоду після розширення ЄС 2004 року.
При цьому торговельні відносини між Україною та Євросоюзом є несиметричними. Незважаючи на високі темпи зростання торгівлі України з ЄС, за даними Євростату, для ЄС частка торгівлі з Україною залишається вкрай незначною. Водночас незначна частка України в загальному товарообороті ЄС разом із великою значимістю Євросоюзу для зовнішньої торгівлі України є свідченням значного потенціалу та переваг, які Україна може отримати від тіснішого економічного співробітництва з ЄС.
Загалом можна визначити низку ключових чинників, що впливали на динаміку та формували структуру зовнішньої торгівлі між Україною та ЄС у докризовий період:
-
поетапна лібералізація торговельного режиму України та вступ до СОТ, що сприяло покращенню доступу до ринків багатьох країн та усуненню торговельних бар'єрів на низку товарів українського походження;
-
зростання економік країн ЄС, що обумовило формування попиту на сировину та інвестиційну продукцію українських підприємств;
-
інвестиційна активність у країнах ЄС;
-
зростання цін на європейському ринку на ключові традиційні товарні групи українського експорту, що сприяло розвитку експорту сировинної та низькотехнологічної продукції вітчизняної металургії, хімічної промисловості, добувної промисловості та сільськогогосподарства;
-
цінова конкурентоспроможність українських товарів;
-
надання Україні з боку ЄС статусу країни з ринковою економікою в контексті антидемпінгових розслідувань і, як наслідок, зменшення кількості таких розслідувань.
У товарному імпорті з країн ЄС у 2008 році переважали машини та обладнання — 25,4 % (7340,0 млн дол.), продукція хімічної промисловості та пов'язаних із нею галузей, включаючи полімерні матеріали та каучук — 21,1 % (6083,6 млн дол.), а також транспортне обладнання — 15,0 % (4329,1 млн дол.).
Зміни галузевої структури імпорту з країн ЄС до України відбувалися досить повільно, чому сприяло відносно рівномірне зростання його обсягів за всіма агрегованими товарними групами. Значною мірою це є свідченням зростання як споживчого, так і інвестиційного попиту в Україні на продукцію, що походить із країн ЄС. При цьому за всіма товарними групами темпи приросту імпорту були вищими, ніж динаміка експорту.
На розширення імпортних поставок позитивно впливали такі чинники:
-
поетапна лібералізація торговельного режиму України та вступ до СОТ що пов'язано зі зниженням рівня тарифного захисту вітчизняного ринку та вдосконаленням зовнішньоторговельних процедур;
-
зростання рівня життя і стимулювання споживання внаслідок експансивної політики соціальних витрат в Україні у 2005-2008 роках;
-
технологічне переоснащення виробництва, що зумовлювало зростання попиту на інвестиційну продукцію та обладнання європейських виробників;
-
зростання залучення в економіку України європейських інвестицій, що спричиняло активізацію попиту на європейську продукцію підприємств з іноземними (в тому числі із країн ЄС) інвестиціями;
-
зростання обсягів кредитних ресурсів внаслідок розвитку банківської системи України;
-
активне залучення українським бізнесом зовнішніх боргових ресурсів, що дозволяло збільшувати імпорт для цілей модернізації промислового виробництва.
Вочевидь, економічне співробітництво України та ЄС не могло уникнути впливу загальносвітової рецесії. Зниження економічної активності як в Україні, так і в країнах ЄС, спричинене світовою фінансово-економічною кризою, а також зміною умов торгівлі, в цілому негативно вплинуло на показники торгівлі товарами між Україною та ЄС і зумовило різке падіння її обсягів.
Для економіки України вплив кризи полягав у опосередкованих ефектах внаслідок дії негативних чинників рецесії на міжнародних товарних ринках і ринках капіталу.
Як наслідок, у 2009 році порушилася тенденція стійкого зростання двостороннього зовнішньоторговельного обороту товарами між Україною та ЄС. У 2009 році реальний ВВП України скоротився на 14,8 %, а зниження ВВП ЄС склало 4,2 %, що зумовило відповідне падіння попиту. Темпи падіння українського експорту до ЄС у 2009 році порівняно з 2008 роком склали 47,6 %, імпорту з ЄС — 46,7 %. Як наслідок, загальний обсяг зовнішньої торгівлі України з ЄС зменшився до рівня, зафіксованого три-чотири роки тому: експорт склав 9,5 млрд дол., імпорт — 15,4 млрд дол.
Падіння обсягів експорту з України до ЄС відбулося майже в усіх товарних групах. У вартісному виразі найбільше скоротився експорт мінеральних продуктів (на 56,8 %), транспортного обладнання (на 56,8 %), чорних металів та виробів з них (на 66,3 %), хімічної продукції (на 51,5 %), сільськогосподарської продукції (на 39,2 %). Як бачимо, найбільшого зниження експорту зазнали товарні групи, що були основними рушіями розвитку експорту до ЄС у докризовий період. Зростання попиту з боку країн ЄС зафіксоване лише в торгівлі харчовими продуктами, обсяг експорту яких у 2009 році збільшився на 22,2 %. Але, зважаючи на незначну частку цих товарів у загальному обсязі експорту до ЄС, вагомого позитивного впливу на експортну динаміку економіки України це не мало.
Ключовим проявом неефективності сформованої моделі конкурентоспроможності економіки України у 2009 році став низький рівень реалізації потенціалу цінової конкурентоспроможності. В умовах структурних зламів на світових ринках, значного скорочення зовнішнього попиту і втрати можливості активно залучати боргові ресурси девальвація гривні в кінці 2008 року не мала вагомого впливу на активізацію експортної діяльності, а її позитивний ефект виявився надзвичайно короткотерміновим. При цьому зниження вартості гривні стало одним із головних чинників обмеження імпорту в Україну, спричинивши зростання його вартості.
Розгортання кризових явищ у світовій та вітчизняній економіках, обумовивши різке падіння експорту й імпорту, забезпечили також скорочення дефіциту в торгівлі України з ЄС. За результатами 2009 року дефіцит торгівлі товарами становив 5,9 млрд дол. порівняно з 10,7 млрд дол. у попередньому році. Досягнення такої динаміки було забезпечене значним синхронним скороченням експорту та імпорту внаслідок стиснення зовнішніх ринків і відповідно внутрішнього попиту через зниження доходів та нестабільність ринків боргового фінансування, а тому не свідчить про започаткування вагомих системних зрушень у зовнішньоторговельній співпраці з ЄС. Очевидно, що без принципової зміни структури експорту негативний баланс у зовнішній торгівлі України з ЄС зберігатиметься тривалий період, оскільки в країні існує високий стійкий попит на продукцію ЄС, необхідну для модернізації внутрішнього виробництва та задоволення потреб споживачів у товарах тривалого використання.
Враховуючи зазначене, динаміка зовнішньої торгівлі 2010 року свідчить про відновлення докризових тенденцій. Незначна зміна її структурних параметрів зумовлена відсутністю будь-яких значущих кроків в економічній політиці України щодо трансформації національних конкурентних переваг.
Збільшення вартісних обсягів товарного експорту до ЄС у 2010 році порівняно з попереднім роком, за даними Державної митної служби, загалом становило 37,4 %. Хоча зростання експорту відбулося за всіма товарними групами, проте в цей період посилилася сировинна залежність України від ринку ЄС — зафіксовано найбільше зростання обсягів експорту сировинних і низькотехнологічних виробництв. В 2010 році у товарній структурі експорту України до країн ЄС найбільшу питому вагу складали чорні метали та вироби з них — 31,3 % (4093,2 млн дол.), мінеральні продукти — 18,7 % (2438,2 млн дол.), продукція хімічної промисловості — 5,9 % (768,5 млн дол.), сільськогосподарські продукти — 12,4 % (1616,1 млн. дол.). Натомість сукупна частка машин та обладнання, транспортного обладнання складає лише 14,0 %.
Післякризове відновлення економіки України сприяло зростанню попиту на європейську продукцію як споживчого, так й інвестиційного характеру. Позитивна динаміка товарного імпорту в 2010 році становила 24,2 %. Найсуттєвіше відбувалося зростання попиту на іноземну продукцію машинобудування — як товарів тривалого циклу споживання, так і інвестиційних товарів.
Динаміка торговельного співробітництва України з ЄС доводить, що торговельні потоки є неоднорідними як за структурою, так і технологічним наповненням. Розвиток економічних відносин України з ЄС засвідчив наявність суттєвих дисбалансів та диспропорцій двостороннього зовнішньоторговельного співробітництва, їх перманентне наростання є загрозливим для стійкого розвитку країни, посилює «відірваність» національної економіки від тенденцій світового розвитку. Як наслідок, двостороння торгівля відбувається на нееквівалентній основі, коли технологічна та інноваційна рента значною мірою оплачується ресурсною рентою, що закріплює низькотехнологічну модель конкурентоспроможності економіки України.
Розрахунки показують, що в структурному розрізі протягом 2001-2010 років значних змін порівняльних переваг України в торгівлі з ЄС майже не відбулося. Найбільшими вони були в торгівлі за такими товарними групами: недорогоцінні метали, продукти рослинного походження, жири та олії тваринного або рослинного походження, мінеральні продукти, окремі товари хімічної промисловості, продукція легкої промисловості.
Переважна частина українського експорту до ЄС, зокрема метали, продукти нафтопереробки і харчові продукти, які є товарами з досить низьким рівнем доданої вартості, залежать від нестійкості й циклічності коливань цін на світових ринках. Разом з тим рівень товарної концентрації експорту є значно вищим, ніж імпорту України з ЄС, що свідчить про вузькість асортименту товарної торгівлі України.
Наслідком прояву зазначених тенденцій стало формування протягом останніх семи років (2005-2011 роки) від'ємного сальдо в зовнішній торгівлі України з ЄС. Значне перевищення темпів зростання імпорту товарів над експортом протягом 2005-2008 років зумовило зростання від'ємного сальдо з 2,7 млрд дол. до 10,7 млрд дол. (у 2004 році воно було позитивним і становило 1,6 млрд дол.). Кризові явища 2009 року обумовили випереджаюче скорочення імпорту товарів з країн ЄС до України порівняно з експортом вітчизняної продукції на ринок Євросоюзу внаслідок скорочення споживчого та інвестиційного попиту на підґрунті зменшення доходів населення, зниження прибутків і зростання витрат підприємств. Це привело до майже подвійного скорочення негативного торговельного балансу з країнами ЄС. Ця тенденція є додатковим підтвердженням висновку про те, що українська економіка не спромоглася використати потенціал оновлення внаслідок дії чинників фінансово-економічної кризи для трансформації власних конкурентних переваг.
Погіршення зовнішньоторговельного балансу відображає вузьку експортну базу економіки України, підкреслює її структурні недосконалості, свідчить, що в ній не акумульовано достатнього адаптаційного потенціалу, що призводить до перевищення темпів приросту імпорту над експортом. Крім того, динаміка внутрішнього виробництва не встигає за зростаючим інвестиційним попитом, а збільшення реальних доходів населення та розширення обсягів споживчого кредитування в умовах низького рівня вітчизняної пропозиції обумовлює підвищення попиту на імпортовані товари тривалого користування.
Таким чином, первинними обмеженнями, що стримують поглиблення торговельних взаємозв'язків України з ЄС, є чинники, які за своїм характером стосуються передусім структурних і технологічних аспектів розвитку української економіки. Вони полягають у повільності необхідних структурних перетворень, повільному зростанню рівня інноваційно-технологічної конкурентоспроможності як вітчизняних виробників, так і країни в цілому, невідповідності продукції європейським стандартам, недоліках стратегічного управління підприємствами. Низький рівень дієвості економічної політики держави щодо усунення цих чинників і зумовлює низькі темпи нарощування конкурентних позицій України на ринках країн ЄС.
Крім того, ЄС є значним джерелом інвестицій та інвестиційного імпорту в Україну, необхідних для її технологічної модернізації та економічного розвитку. Отже, посилення і поглиблення співпраці з країнами Європейського Союзу є важливим напрямом політики забезпечення конкурентоспроможності економіки України.
Стратегічні пріоритети. — 2012. — № 1. — С. 18-31.
Бутирська Т. О.
Трансформація теми європейської інтеграції в контексті теорії і практики державного будівництва
Останнім часом проблема євроінтеграції набуває нового звучання в контексті подій, що розгортаються у контексті державного будівництва в Європі, зокрема, і у світі в цілому.
Передусім слід, на наш погляд, відмітити ту істотну обставину, що сьогодні ця проблема отримала свою нову, дещо несподівану інтерпретацію, яка може суттєво змінити її принципові можливості для України. Тому в цій статті ми спробуємо виділити ключові фактори, які безпосередньо пояснюють таку трансформацію теми євроінтеграції.
Перший фактор — це те, що сама по собі прекрасна ідея об'єднаної Європи у процесі свого розгортання, тобто у процесі свого поступового втілення в дійсність, стає не просто відправною точкою цього процесу, але природним чином набуває усе більш матеріального характеру, тобто сама ідея починає розглядатися передусім як обумовлена превалюванням економічних стосунків.
Виходячи з цього, багато експертів зараз висловлюють побоювання передусім у тому, що фінансова криза, що охопила деякі країни єврозони, може перекинутися і на інші країни. Так, США вже виразили свою стурбованість тим, що ця криза є загрозою американській економіці: зокрема, як заявив новий глава бюджетного комітету Палати представників США Пол Райан, якщо Америка не приведе свої фінанси у порядок, їй загрожують європейські проблеми, якщо не гірше.
Це, в принципі відповідає думці колишнього глави Міжнародного валютного фонду Домініка Стросс-Кана, висловленій ним у своєму інтерв'ю французькому телеканалу TF — 1 (18. 09. 2011), де він говорить про те, що Європейському Союзу загрожує різкий стрибок інфляції, високе безробіття, розвал соціальної системи, оскільки європейські політики, за його словами, діють або занадто боязко, або надто пізно. Справедливості ради відмітимо те, що в Європі цей сценарій повторився двічі. Португалія поки що змогла його уникнути, тоді як події в Греції можуть мати серйозні наслідки для усієї Європи. Зокрема, в центрі уваги преси доля спільної європейської валюти — євро.
У той же час слід враховувати, що, незважаючи на такий розвиток подій, в Європі, як і раніше вважають, що ситуація в Україні не відповідає навіть мінімальним умовам для того, щоб можна було обговорювати питання її членства в Європейському Союзі; паралельно 12 жовтня 2011 року Єврокомісія вирішила надати Сербії статус кандидата на вступ в Європейський Союз, а Чорногорії запропонувати почати формальні переговори. З чим це пов'язано, таке вибіркове відношення до членства в ЄС для одних країн і відмова від такого для інших?
Це пов'язано з тим, що в Україні, на думку європейських аналітиків, існують принципові протиріччя між формально проголошуваними цінностями і фактичними реаліями. Так, керівник київського представництва німецького Фонду імені Конрада Аденауера Ніко Ланге головним протиріччям між європейськими цінностями і діями української влади вважає те, що в Європі до влади приходять, щоб вирішувати проблеми країни "а не свої грошові та інші особисті проблеми", як це відбувається в Україні.
Другий фактор — це те, що після певного часу безпосередні учасники процесу саму ідею євроінтеграції починають усвідомлювати і, відповідно, трактувати все більш і більш суб'єктивістськи. Розпочнемо з України. Передусім, якщо уважно проаналізувати різні джерела, то стає очевидно, що усередині українського політикуму тема євроінтеграції поступово набуває вже не такого однозначного звучання. Так, Президент України Віктор Янукович вважає, що Україна повинна отримати таку угоду з ЄС, яка потрібна Україні, тобто, що угода (про Асоціацію з Європейським Союзом) має бути наповнена сенсом і нести певні зобов'язання. Зокрема "зобов'язання України — провести реформи і так далі». А зобов'язання Європи є тут? Ми зараз не говоримо про гроші, хоча Європейський союз нам добре допомагає. Ми ставимо умову, щоб у цій угоді була відбита перспектива входження України в ЄС. Якщо цього немає — угода порожня. Мотивацій в угоді немає", — заявив Президент України 19 жовтня у своєму виступі в ефірі "Першого національного" телеканалу.
Прем'єр-міністр України Микола Азаров, виступаючи на 8-му форумі "Ялтинської європейської стратегії", що проходив у Лівадії, також висловлював думку про те, що угода про асоціацію України з Європейським Союзом в обов'язковому порядку повинна включати пункт про європерспективу країни. На цій же Ялтинській конференції екс-президент України Леонід Кучма вектор на захід не схвалив. За його словами, ніхто в Європейському Союзі не розвиватиме з нами високі технології, тому Україні потрібно орієнтуватися на Росію. Віце-прем'єр, міністр соціальної політики Сергій Тігіпко вважає, що Україна може переорієнтовуватися на Митний союз Росії, Білорусі і Казахстану у разі відмови Європейського Союзу від євроінтеграції України.
Істотно також підкреслити, що досить несподівано міняються і думки і приводу євроінтеграції України зарубіжних експертів: зокрема, один з німецьких учасників Ялтинської конференції, несподівано признався, що для України було б краще вступити в Митний Союз. Тобто тут слід враховувати два аспекти: з одного боку, у стратегічному плані європейські ринки є набагато більше місткою нішею для українського експорту, ніж країн СНД. Але, з іншого боку, зарубіжні експерти прямо говорять, ніхто не дозволить Україні в необмеженій кількості продавати на захід свої метали, сільгосппродукцію — тобто все одно будуть обмеження.
У той же час, стратегічний курс України визначений — європейська інтеграція, і ніяких відхилень від нього не буде, тому що це в інтересах і Президента, і нинішнього правлячого політичного класу, особисті економічні інтереси якого пов'язані саме з Європою, — вважає політолог Віталій Кулик.
Третій фактор — це те, що євроінтеграція як явище, що свідчить про наявність іншого державного утворення, абсолютно інакше відображає відношення, що знаходяться в залежності одна від одної його частин.
Приміром, багато рядових консерваторів вважають членство Британії в Євросоюзі утиском англійського суверенітету. Внаслідок цього у британському парламенті депутати, що не входять у керівництво жодної з партій, добилися включення до порядку денного палати громад на 27 жовтня питання про проведення референдуму про вихід Британії з Євросоюзу. Тим самим потрібно відмітити, що незважаючи на опір прем'єр-міністра Девіда Кемерона, який не раз відкидав заклики до проведення подібного референдуму, ця ідея виявилася сьогодні дуже популярною серед багатьох рядових членів англійського парламенту від Консервативної партії.
Але тут у нас виникає природне запитання: якою мірою така позиція підходить незалежній Україні? На думку директора Центру імені Бертольда Бейца Олександра Рара, Україні в Європі нічого не пропонують, насправді, серйозного: будують Набукко в обхід України, дали Україні зрозуміти вже, що її не приймають в Європейський Союз, але в той же час не віддають і не випускають до Росії.
Справедливості ради необхідно також відмітити наступне, а саме: Україна досі значною мірою — аграрна країна. Проте Європейський Союз не хоче відкривати свій великий ринок для української пшениці, м'яса і інших видів української продукції. Франція, Іспанія й інші країни ЄС виступають проти цього, тобто Євросоюз займає в цьому питанні відверто протекціоністську позицію.
У зв'язку з означеною проблемою було б логічним, на наш погляд, привести тут висновок експертів Тіmеs. Зокрема, аналітики Тіmеs припускають, що для збереження євро треба буде змінити сам принцип управління економікою ЄС у бік більшої централізації. Тобто, наявною є деяка характерна закономірність у тій послідовності, з якою Європейський Союз проходить усі етапи «імперського шляху» (назвемо це так), виражаючи їх в іншій смисловій формі, що звучить в цілому обнадійливо і дуже гуманістично…
І на закінчення цієї статті надзвичайно важливо, на наш погляд, відмітити наступне. Річ у тому, що сама ця тема — євроінтеграції — для України дуальна.
У чому це виражається? Це виражається в тому, що, з одного боку, вона цілком метафізична — оскільки це ідея, це символ. Причому символ цілком пов'язаний з ключовим моментом української державності, — коли інша ідея, ідея незалежності дозволила Україні підвестися над рамками звичних обставин і навіть спробувати вийти з них. Адже в нашій генетичній пам'яті закарбований спогад — хоча ми його і не завжди усвідомлюємо розумом, і може не усвідомлюємо повною мірою тому, що через певні причини ми так далеко виявилися від умов звичайного людського комфортного державного буття, але ж було ж, було колись, коли звисока ми дивилися і на відсталу Німеччину, і на манірну Англію, і навіть на витончену Францію, звідки Бальзак їздив у гості до Ганської у весняну Україну. З іншого боку тема євроінтеграції — це тема, найбезпосереднішим чином пов'язана з практикою, з дією, або, інакше кажучи — з волеспрямуванням. Проте механізм волі, як механізм виходу на інший рівень державного буття, у нас в країні поки що не спрацьовує. Виникає питання: чому? Та тому, що за усі минулі роки української незалежності ми не відбулися, не зжилися як єдиний державний соціум. Це парадоксально, але оскільки це так, то ми змушені визнати, що так буває, а саме: держава як форма у нас є, але державного соціуму, який би освоював і розвивав цю форму, прагнув до її досконалості як до своєї вищої мети, у нас ще немає.
Що ж ми маємо натомість? Натомість ми маємо соціуми регіонального рівня, які або сповідують свої локальні цілі, або ж не мають таких взагалі в розумінні їх як загальнозначущого сенсу і переважаючого — державного, надособового — значення. У цьому контексті істотно буде підкреслити, такі процеси державного будівництва як формування державного соціуму і його подальше прагнення до розвитку і вдосконалення форми держави як вищої мети, завжди відображають внутрішні тенденції в розвитку держави.
Треба усвідомлювати, що тільки таким шляхом ми можемо впоратися з тією неоднозначною ситуацією, в якій опинилася наша держава перед лицем євроінтеграції.
Гуманітар. вісн. ЗДІА. — 2012. — Вип. № 48. — С. 25-34.
Шерр Джеймс
Україна, Росія, Європа
Стан відносин між Україною і ЄС
Відносини між Україною і ЄС ніколи не були простими. Невизначеність викликає напруженість і невиправдані очікування з обох сторін. Як не дивно, це розчарування не послаблює, а погіршує апріорна думка, що Україна є європейською державою. Хоча в Україні визнають відмінність між Європою і ЄС, її не завжди розуміють. "Європа" — це географічна реальність, але в усіх інших аспектах — це ідея з різноманітними емоційними та суб'єктивними конотаціями. ЄС, натомість, є політико-економічним утворенням з формальною організаційною структурою і формалізованими нормами, процедурами та вимогами. Але для широкого спектру українських еліт, належність до "Європи" дає право стати, через якийсь прийнятний проміжок часу, членом ЄС, і деструктивність цього очікування спричинила роздратування, гіркоту і відчутний присмак параної.
Картину ускладнює той факт, що від часів Л. Кравчука Україна коливається між двома поглядами на ЄС. Вони не виключають один одного, але тягнуть у різні боки та по-різному спричиняють роздратування політикою ЄС, яка ґрунтується на політичних і когнітивних принципах, суттєво відмінних від обох цих концепцій. Для чисельних колись прихильників В. Ющенка (і багатьох із тих, хто навіть у "помаранчеві" роки України не покладав на нього надій) ЄС була політичним уособленням великої етнокультурної (і релігійної) цивілізації, що визначається її спадщиною.
Але ЄС визначається не спадщиною, а цінностями і стандартами, які сьогодні застосовують до ведення бізнесу та державного врядування так само, як і до проведення виборів, якості врядування та некорумпованості юридичної системи. Добре це чи погано, але ЄС також є мультикультурним організмом. Після 2005 р. В. Ющенко продемонстрував, що він бажає приєднатися до Європи зразка 1905р. Тієї Європи вже немає. А нинішній ЄС добре усвідомлює радянізовані норми, які відрізняють Україну від нього самого майже в усіх цих аспектах.
Другий погляд в Україні і значною мірою — погляд Президента В. Януковича (не кажучи про Президента В. Путіна) полягає в тому, що ЄС — це по суті геополітичний проект, покликаний поширювати вплив, забезпечувати економічне домінування та ізолювати альтернативні соціально-економічні моделі в Європі та Євразії. Простіше кажучи, ЄС вважають (як і НАТО спрощено вважають) засобом ізоляції Росії. З цієї точки зору, розрекламованим цінностям і "критеріям" ЄС надають другорядного чи навіть відволікаючого значення. Відмова ЄС діяти, виходячи з цих уявних геополітичних інтересів, і приймати Україну тоді, коли вона бажає бути прийнятою, доводила Л. Кучму мало не до божевілля. В. Янукович реагує так само.
Хоча це проблеми давні, але фактом є те, що відносини України з ЄС ще ніколи не були в такому катастрофічному стані. Політику В. Януковича щодо ЄС визначають його власні внутрішні пріоритети, і цей факт зараз розуміють усі уряди в ЄС. Більшість із них наразі також розуміють, що він не відійде від цих пріоритетів — ані заради асоціації з ЄС, ані заради національних і геополітичних інтересів України. Звичайно, мало хто вірить, що він хоч трохи зацікавлений у входженні України до Митного союзу, що формується на теренах СНД. Але набирає сили думка, що він швидше погодиться бути Президентом України, яка приєднається до Митного союзу, ніж не бути Президентом України, яка приєднається до ЄС. Тут нічого не вдієш, тому справа європейської інтеграції України й зупинилася.
Звичайно, є й інші фактори, але вони лише доповнюють цю картину, не змінюючи її. Насамперед, В. Янукович не сприймає стурбованість ЄС за чисту монету. Він і його головні радники розглядають позицію ЄС щодо його хижої, брехливої політики як сплановану спробу приховати суть питання: поділ всередині Союзу між тими, хто пожертвував би Україною заради злагоди з Росією, і тими, хто вважає возз'єднання України з Росією гіршим злом. Картину доповнює ширша (й вірніша) думка, що криза Єврозони підсилює всі інші перешкоди для подальшого розширення ЄС.
У цій картині не враховано, що Угода про асоціацію та поглиблена і всеохоплююча зона вільної торгівлі, узгоджені після ретельної і складної праці, пропонують Україні багато переваг членства за мінімуму зобов'язань. Нерозуміння вигід Асоціації є характерним для всієї України, і демократична опозиція так само погано поінформована з цього питання, як і всі інші. Єврокомісію можна звинувачувати за це хіба що частково. Наразі лише Посольство Великої Британії видало стислий зрозумілий довідник про положення цих угод українською мовою. Для переважної більшості необізнаних українців "перспектива членства" означає все, а Асоціація не означає нічого.
Узгодивши Угоду про асоціацію та парафувавши її, ЄС зробив дуже важливу заяву: двері відкриті, і Україна може ввійти в них, як тільки вона знатиме, куди вона йде та куди ці двері ведуть. На жаль, В. Янукович бажає, щоб двері ходили за ним, поки він іде в іншому напрямку.
Україна і Росія
З часу отримання Україною незалежності головний державний інтерес Росії полягав в обмеженні незалежності України. І цей інтерес за 21 рік не зменшився. Впевненість, що відокремлення України від Росії — історична помилка, теж не зменшилася, хоча події кінця 2004 р. — початку 2005 р. стали справжнім шоком для російського мислення та давали серйозну можливість змінити розвиток не лише України, але й Росії. Зв'язок між ними на історичній і культурній основі, який визнають більшість неупереджених оглядачів, підсилюють російські сентименти та політику. Не один знаний російський ліберал стверджував, що "Україна є частиною моєї ідентичності росіянина"; не менш віддані цьому погляду й російські "державники". Цьому погляду посприяла нездатність "помаранчевого" тандему зміцнити самостійність України та подолати радянізовану і кланову культуру бізнесу та влади, яка майже в усіх сферах і всіх аспектах відділяє Україну від європейського порядку, до якого вона бажає повернутися.
Тому для російських правлячих еліт цілком природно й закономірно було розглядати перемогу В. Януковича у 2010 р. та поспішні поступки в питаннях НАТО, позаблокового статусу та Чорноморського флоту як повернення блудного сина: в сенсі не юридичної реінтеграції, а природного прислужництва країні, яка в російській історичній свідомості завжди була "старшим братом" України. Коли Д. Медведєв публічно сказав В. Януковичу, що ці кроки є "лише початком", він удавав (і можливо навіть вірив), що дає "братську" пораду, а не погрожує. Набагато менш закономірним і навіть дивним є те, що такий "крутий" ветеран радянської владної культури, як В. Янукович, не розумів, що українські жести "доброї волі" дадуть саме такий результат.
Треба віддати йому належне: коли йдеться про найважливіше для нього — контроль над українською економікою — В. Янукович змінив головний вектор стосунків з Росією із замирення на опір уже через шість місяців після приходу до влади. Але в інших, не менш важливих сферах він лише зводив нанівець власні зусилля та можливості країни.
По-перше, зміцнюючи спадкову, непрозору та персоналізовану систему економічного управління, він позбавив Україну найефективнішої протидії російському впливу: європейських інвестицій та інтеграції, які можуть розвиватися лише на основі ліберальних ринкових принципів, що ґрунтуються на правах власності, чесному судочинстві та регуляторних механізмах, які захищають незалежного підприємця і громадянина.
По-друге, він і надалі поступався в "цивілізаційному" векторі: самих підвалинах, на яких Росія намагається відбудувати і знову легалізувати її імперський протекторат. Слов'янська ідентичність і політика на основі ідентичності вкорінені в "путінізм" так само глибоко, як і геоекономіка. Під час свого першого терміну при владі В. Путін намагався поєднати дорадянські, радянські й пострадянські цінності на основі особливого "культурного коду" багатонаціонального російського народу, і хоча це поєднання є дуже проблематичним з інтелектуальної точки зору, емоційно воно дуже зачіпає багатьох в Російській Федерації і багатьох із тих, кого наразі, заохочуючи, називають "співвітчизниками". Цей гуманітарний вимір політики — а разом з ним, ідея "русского мира" — має потужну організаційну та фінансову підтримку. Але, замість протистояти цьому культурному наступу, В. Янукович часто діяв як співучасник. Роблячи це, він підірвав не лише можливості України, але й підвалини української держави.
Загроза цілісності України сьогодні сильніша, ніж будь-коли з початку 1990-х років. На початку того, що де-факто слід розглядати як четвертий термін В. Путіна при владі, влада в Москві одночасно почувається і сильною, і вразливою. Її сила полягає в кризі єврозони, слабкості багатьох пострадянських сусідів Росії і в "реалполітік" "Газпрому", що підриває норми ЄС у ряді нових (і не дуже нових) країн-членів ЄС. Слабкість Москви полягає не лише в розчаруванні нового російського середнього класу, але й у ненадійності моделі росту на основі нафти та моделі державних корпорацій, побудованій нинішньою владою. У зменшенні експорту газу з Росії до Європи вражає не глибина падіння, а той факт, що за цей час — час економічного спаду в Європі — споживання енергії в ЄС фактично зросло. Кремль не зміг спрогнозувати не лише хвилі вуличних протестів, що триває з вересня 2011 р., — він однозначно не зміг спрогнозувати революції з нетрадиційним газом, яка змінює світові енергоринки та яка, незважаючи на політику залякування, хабарів і хитрощів "Газпрому", майже напевно триватиме, з тією чи іншою швидкістю.
Ці тенденції надають сенсу давній домінантній ідеї російської (і радянської) політики: створення за кордоном середовища, яке допомогло б зберегти систему врядування країни (та її економічну модель) вдома. Коротше кажучи, відмінність між внутрішньою і зовнішньою політикою Росії поступово стирається. Україна не зможе витримати чи протидіяти цій політиці, поки вона не змінить свою власну внутрішню політику собі на користь. Політика В. Януковича має протилежний ефект.
Для такої амбіційної держави, як Росія, таке поєднання уявлень про силу та загрозу означає головний біль для інших. Воно спонукає остаточно вирішити існуючі проблеми, поки ще є в наявності засоби, і їх можна безкарно застосувати. Повернення В. Путіна на президентську посаду може бути прелюдією до заходів з повернення України назад "у стійло" будь-якими можливими засобами. Ризикована стратегія потребує ризикового лідера, і ця комбінація нарізі є наявною.
Україна-Росія-Захід
Це ще питання — чи існує цей трикутник досі. По-перше, Адміністрація Б. Обами до певної міри його зруйнувала. Її "перезавантаження" з Росією, яке, попри зміну клімату, мало переважно ділову природу, не призвело до змін у політиці Росії щодо її сусідів. Натомість вона зосередилася на заохоченні співпраці, яка може бути реалізована на основі чітко визначених національних інтересів: транзит в Афганістан, поновлення узгодженого режиму контролю над стратегічними озброєннями і продуктивна, хоч і обмежена співпраця в боротьбі з тероризмом.
Всупереч сподіванням у Росії і побоюванням у Центральній Європі, "перезавантаження" ніколи не означало зраду сусідів Росії або визнання її претензій на існування "сфери привілейованих інтересів". Хоч увага до цих сусідів за президентства Б. Обами зменшилася, Росія не була головною причиною цього, і незважаючи на заперечення Москви, Адміністрація стала ініціатором програми НАТО з планування збройного захисту країн Балтії у випадку надзвичайних обставин; вона зберегла різноманітні форми співпраці з Грузією і почала жорсткіше критикувати політику Москви у сфері прав людини. Адміністрація також наполегливо просуває програму протиракетної оборони — менш провокаційну, але більш амбітну за попередню. Через ці та інші причини, не останньою чергою — сварку через Сирію, "перезавантаження" вичерпало себе. Рішення В. Путіна не брати участі в саміті "вісімки" в Кемп-Девіді й рішення Б. Обами не відвідувати азійсько-тихоокеанський саміт у Владивостоку мали б переконати практично всіх, що тепло, виявлене у 2008 р., обернулося холодом. Але ці зміни навряд чи підвищать активність Вашингтона в Україні. Навпаки, вони лише підсилять пріоритет, якого Східна Азія набуває в політиці США.
Друга підстава піддати сумніву важливість трикутника полягає в зосередженості ЄС на собі. Кожен має розуміти, що поки Греція не опинилась у кризі, критерії вступу до єврозони, у принципі жорсткі, застосовувались із вражаючою поблажливістю. Наразі робляться серйозні висновки, і ці висновки спричиняють тертя не лише між країнами-учасницями, але й усередині їх. За цих обставин, ніхто не візьме на себе сміливість запропонувати поставитися до Угоди про асоціацію з докризовою поблажливістю — навіть попри те, що її критерії далеко не такі суворі, як до впровадження спільної валюти. Очевидно, що переговори стосовно Угоди про асоціацію і вступу між ЄС і рядом країн просуваються дуже інтенсивно. Але як з принципових, так і з практичних причин ЄС не готовий буде робити для інших більше, ніж вони самі готові зробити для себе.
Фінансова криза також накладає помітний відбиток на умови взаємин ЄС з Росією. Вона позбавляє ресурсів деякі важливі канали, зокрема "Східне партнерство", і ще належить побачити, чи вдасться достатньо профінансувати механізми, запропоновані в Угоді про асоціацію. Але в інших аспектах фінансова криза зміцнила позиції ЄС. Вона надала більш практичної спрямованості Третьому енергетичному пакету, який Росія справедливо вважає засобом змусити її монопольні енергокомпанії дотримуватися бізнес-моделі ЄС — і його правил конкуренції — коли вони діють у межах юрисдикції ЄС. Вона спонукала навіть традиційних партнерів "Газпрому" вимагати перегляду довгострокових контрактів за формулою "бери або плати" та шукати альтернативні джерела енергопостачання. Заходи на підтримку бізнес-моделі ЄС уже обмежують вплив Росії. Це сумна новина для країни, чий головний козир полягає в подовженні життя старих практик. Коли йдеться про відмову від старого мислення, Росія виглядає гірше за інших.
Тих українців, які досі бажають позбутися старого мислення, картина витвережує, але далеко не засмучує. Вона дає не лише стимули, але й нагальні причини змінити культуру бізнесу і влади. Тим же, хто хоче зберегти цю культуру, вона пропонує лише моральне та матеріальне зубожіння.
Національна безпека і оборона. — 2012. — № 4/5. — С. 70-72.