І.В. Шило, І.В. Кочін, О.М. Акулова, О.О. Гайволя, Д.В. Ількаєв,
П.І. Сидоренко, Т.М. Гут
Запорізька медична академія післядипломної освіти
Кафедра цивільного захисту та медицини катастроф
Кіровоградський базовий медичний коледж ім. Є. Й. Мухіна
Самостійна робота лікарів зумовлена об'єктивною необхідністю постійного їх навчання і самовдосконалення, перегляду та коригування власних самооцінок, переоцінки своїх можливостей, потенціалу та резервів кожної особистості. Ефективне розгортання самостійної робот, як і навчального процесу взагалі, значною мірою залежить від ставлення слухача до навчального предмета. Воно формується під впливом наступних зовнішніх чинників:
— світоглядне значення предмета (наскільки він допомагає зрозуміти закони розвитку природи та суспільства, розібратися в суспільних явищах та в цілому віддзеркалює розвиток світової науки);
— пізнавальне значення предмета (наскільки він розширює кругозір, дає цікаві, потрібні знання);
— суспільне значення предмета, його роль в науковому, суспільному, культурному та економічному житті країни;
— практичне значення предмета (зв'язок з обраною професією, можливість оволодіння корисними вміннями та навичками);
— легкість засвоєння даного предмета, до якого лікар-слухач відчуває себе більш здібним;
— належне викладання цього предмета.
З названих зовнішніх мотивів для навчаємого найбільш значимі є мотиви практичні (можливість отримати корисні вміння та навички) та пізнавальні. Професорсько-викладацький склад вищої медичної післядипломної освіти в змозі підвищити ці складові зовнішньої мотивації самостійної роботи лікарів на тлі якісного, інтересного, яскравого викладання предмету з обов’язковим підкресленням теоретичних знань в практичної діяльності лікаря. Тобто особистість та майстерня викладача, високий рівень його педагогічного мислення, здатність і прагнення до проблемного навчання, до ведення діалогу зі слухачем, прагнення до обґрунтування своїх поглядів, здатність до самооцінки своєї викладацької діяльності повіни стимулювати лікаря-слухача до поглибленого вивчення предмету, у тому числи шляхом самостійної роботи.