Сучасні промоакції: регіональні рішення Методичний огляд
Літвак О. Що таке промоакція
Брага Г. Сучасні ініціативи бібліотек і музеїв
Шеставин Д., Елисеева В. Библиотекари знакомили приазовцев с книжными новинками
Промоакции: обзор публикаций
Що таке промоакція
О. Літвак, провідний методист науково-методичного відділу,
КЗ “Запорізька обласна універсальна наукова бібліотека”
Сучасний світ важко уявити собі без реклами. Реклама органічно увійшла в діяльність кожної бібліотеки, її користувачів. Вона віддзеркалює не тільки інформаційні ресурси, але й можливості, технології, створює імідж бібліотечній установі та її працівникам. Бібліотечна реклама повинна привернути увагу до послуг бібліотеки та її інтелектуальної продукції, зацікавити користувачів і переконати їх скористатись бібліотечними послугами. Якісна реклама може забезпечити довіру населення до бібліотеки, слугуватиме засобом управління рішеннями користувачів. Основними завданнями просування бібліотечних послуг є:
- інформування про нові послуги;
- збереження популярності існуючих бібліотечних послуг, переконання користувачів затребувати їх;
- інформування потенційних користувачів про час, місце та умови надання послуг;
- формування престижного іміджу бібліотеки у свідомості населення, місцевих органів влади, громадських організацій, спонсорів;
- акцентування уваги потенційних користувачів на користі пропонованих послуг бібліотеки, на безкоштовність основних форм обслуговування.
Бібліотечна реклама включає кілька напрямків:
1. Інформація про бібліотечну мережу обслуговуючого району з метою орієнтації в ній, про можливості інших бібліотек мережі (наприклад, про отримання необхідних видань по МБА).
2. Інформація про бібліотеку та її структурні підрозділи (філії, відділи обслуговування, бібліотечні пункти).
3. Інформація про бібліотечний фонд, його склад та структуру.
4. Інформація про послуги, які надаються бібліотекою, і про її інтелектуальну продукцію.
Специфіка рекламної діяльності в бібліотечній сфері визначається тим, що реклама одночасно виступає і як елемент маркетингу, і як суттєвий компонент культури.
Одним з найбільш ефективних форматів просування бібліотечних послуг та залучення нових користувачів є організація і проведення промоакцій. Промоакція — один із потужних інструментів, який дозволяє голосно заявити про себе.
Отже, що таке промоакція? У перекладі з англійської мови “Promo”- означає "рекламний", “Action” — дію, виступ для досягнення будь-якої мети. З точки зору маркетингу під промоакцією розуміється комплекс заходів щодо доведення до користувача інформації про переваги тієї чи іншої речі (послуги, марки, виробника).
Спочатку необхідно визначитися з метою і цільовою аудиторією промоакції. Що таке цільова аудиторія? Це користувачі з певним набором характеристик (стать, вік, освіта, фах тощо), з якими встановлюватиметься комунікація. Потім обирається найбільш підходящий вид акції, визначаються її терміни, потім складається сценарій акції, виготовляються необхідні матеріали (листівки, буклети, стійки, флаєри і т. п.). Всі дані збираються в єдиний план, в якому закріплюються відповідальні за кожен вид дій. Потім реалізується акція, проводиться оцінка її ефективності. Класифікують промоакції за такими видами. Найстаріший вид – це семплінг. Семплінг — у перекладі з англійської “Sample” означає “зразок”. З точки зору маркетингу, семплінг представляє собою безкоштовну роздачу пробних зразків продукції покупцям.
Одним з найефективніших у бібліотечній сфері засобів реклами є друкована реклама. Вона дає змогу бібліотеці розкрити інформаційні та інші можливості, підкресливши свою унікальність. Засобами друкованої реклами являються листівки, буклети, афіши, плакати, проспекти. Листівки можуть розсилатися поштою у вигляді запрошень відвідати бібліотеку, скористатися традиційними та новими послугами, розноситися «в кожні двері».
Плакат – багатобарвне видання розраховане на залучення уваги з відносно великої відстані. Різновиди плаката: рекламують книгу або групу книг, бібліотеку і окремі послуги, форми діяльності, а також плакати, що надають допомогу в освоєнні інформаційних знань. Плакати та листівки про ресурси бібліотеки, особливо буклети, каталоги, зазвичай служать відвідувачам не один рік. Слід лише подбати, щоб у цих виданнях не була присутня «одноденна» інформація.
Проспект – це багатосторінкове, зброшуроване, добре ілюстроване видання. Їх випускають універсальні і спеціальні бібліотеки. За змістом та оформленням проспект мало чим відрізняється від буклету, хоча за формою нагадує книжку, і матеріал у ньому скомпоновано в невеликі глави, розділи. Проспект надає більш широкі можливості висвітлити роботу бібліотеки.
Всі ці види рекламної продукції вручають відвідувачам, розкладають серед книг у фонді, біля каталогів, дарують читачам. Друкована реклама дозволяє бібліотеці візуально розкрити свої інформаційні та інші можливості, сформувати уявлення про етапи розвитку книгозбірні, її традиції, можливості реалізації творчого потенціалу відвідувачів. Перевага таких матеріалів – можливість використання протягом тривалого часу.
Ігровий маркетинг — проведення лотерей, конкурсів, вікторин для користувачів та розіграші призів.
Ще одним видом промоакцій є Event marketing (подієвий маркетинг) — заходи, спрямовані на просування марок, послуг, іміджу за допомогою яскравих спеціальних заходів і акцій:
- презентація, церемонія відкриття;
- фестиваль, ярмарок, свято;
- зустріч, круглий стіл, конференція, семінар;
- річниця, ювілей;
- день відкритих дверей, екскурсія тощо.
На відміну від традиційних видів реклами, в бібліотечних промоакціях потенційні читачі зможуть взяти участь особисто. Адже новий читач — головна мета промоакції.
Приклади найбільш вдалих промоакцій в історії.
Чому саме мотоцикли марки «Харлей Девідсон» стали легендою серед байкерів? Тому, що виробник продукції надавав істотні знижки на мотоцикли тим байкерам, які зробили татуювання з цим брендом.
Ви знаєте, як з'явився Голлівуд? Землевласник з Америки Вілконс не міг продати землі в Південній Каліфорнії. На допомогу йому прийшла дружина, яка вважала, що назва багато в чому визначає популярність і успішність будь-якого товару. Земля була перейменована в Голлівуд («Святий ліс»). Землі розпродали в лічені дні.
Промоакції запорізьких бібліотек: коротко про цікаве
Промоакція "Читаємо разом", яка була організована працівниками ОУНБ в рамках Всеукраїнського Дня бібліотек, показала, що проблеми нечитання запорожців перебільшені. Наші земляки із задоволенням ділилися своїми думками про улюблені книги та з інтересом стежили за тим, що пишуть інші. Порадували малюки — легко йшли на контакт і урізноманітнили наші списки своїми улюбленими книжками.
Обласна акція "Запорожці читають Шевченка", ініційована ОУНБ у 2014 р., проводилася у всіх публічних бібліотеках області з 1 лютого по 10 березня. 6 березня протягом дня бібліотеки області приймали участь у читацькому марафоні.
«Чи знаєте ви, як пройти до бібліотеки?». Бібліотекарі ОДБ “Юний читач” працюють за межами закладу, зупиняють перехожих з дітьми і запитують, як пройти до бібліотеки «Юний читач». Якщо перехожі пояснюють дорогу, то їм вручається невеличкий приз, наприклад, закладка з рекламою закладу, календарик, ручка з логотипом тощо, якщо – ні, то візитка і запрошення відвідати бібліотеку.
«Віршик на долоньці» або «Віршик у вашій кишеньці». Акція приурочена до Всесвітнього дня поезії. Бібліотекарі запитують читачів, яку поезію вони люблять, знають і пропонують надруковані на папері віршики різної тематики.
«2018 секунд читання вголос» є доцільним у програмі святкування Всеукраїнського дня бібліотек або Тижня дитячого читання. Бібліотекарі готують виставку новинок літератури, читач вибирає уподобану книгу і читає уривок з неї протягом 2018 (новий рік) секунд. У минулому кількість секунд становила 2016, 2017. Учасник промоакції отримує приз.
«Бібліотечний листопад»: на аркушах друкуються цитати, афоризми, вислови відомих людей про книгу, читання та бібліотеку. Ці аркуші розміщуються в різних місцях як в бібліотеці, так і поза нею. Наприклад, на гілках дерев. Головне, щоб цей аркуш можна було зняти і прочитати написане. Доречно проводити до свят, пов’язаних з книгою, читанням, бібліотекою.
У 2016 р. під час святкування Дня міста мелітопольські бібліотекарі вийшли за межі бібліотечного простору і приєдналися до загальноміських заходів. На центральній вулиці для жителів та гостей міста вони створили презентаційну зону, яка була оформлена у вигляді «Фотосушки» і двох виставок «Сторінки історії Мелітополя розповідають» та «Книжкові новинки». Окреме місце було відведено «Дошці побажань», де відвідувачі залишали свої відгуки та пропозиції міським книгозбірням. Усі побажання були прийняті до уваги фахівцями ЦБС.
Разом з бібліотечними працівниками гостей Дня міста вітали персонажі п’єси Михайла Старицького «За двома зайцями»: Свирид Петрович Голохвостий, Проня Прокопівна та Галя, які охоче фотографувалися з відвідувачами, а також проводили літературну вікторину. Активним учасникам були вручені подарунки, в т. ч. запрошення на «Ненудні сутінки в бібліотеці» під назвою «Аліса в Країні див».
“Валентинка улюбленому письменникові” під такою назвою проходила акція (лютий 2016 р.) в Дніпрорудненській міській бібліотеці сімейного читання Василівського району. Читачам 5 — 9 класів пропонували написати валентинку улюбленому письменникові. Акція була підхоплена з ентузіазмом, і відвідувачі бібліотеки старанно підписували та відсилали валентинку тому письменнику, який не залишив іх байдужими, викликав приємні почуття від знайомства з книгою.
У Гуляйпільській районній бібліотеці для дітей в рамках акції «Бібліотека запрошує друзів» проведено конкурсно-ігрову програму «Ласкаво просимо у літо». До бібліотеки завітали учні 2-4 класів ЗОШ№1 та колегіуму «Лідер», які відвідують дитячі оздоровчі табори з денним перебуванням. На виставках «Книжковий розмай», «Книжкові спокуси» відвідувачі мали можливість ознайомитися з новинками літератури, вибрати книгу до вподоби.
Своє Бібліомістечко з героями літературних творів презентували працівники РЦБС на святкуванні Дня Михайлівського району 1 жовтня 2016 р. Крім презентації книжкових виставок відбувся вернісаж бібліотек району, інсценування уривка п’єси Михайла Старицького «За двома зайцями». Локація РЦБС була нагороджена грамотою Михайлівської райради в номінації «Весела садиба». Михайлівські бібліотекарі щороку створюють бібліотечне містечко і відзначають з його відвідувачами День захисту дітей. У програму 2017 року ввійшли мюзикл «Як царівну заміж видавали», шоу «Веселковий світ дитинства», презентація книжкових виставок «Дива в казковому королівстві», «В гостях у Попелюшки», «Казкова галявина», літературне кафе «Казкове асорті» з лисицею Алісою та котом Базиліо, вікторини у казкових декораціях, виставка дитячих малюнків.
Сучасні ініціативи бібліотек і музеїв
Галина Брага,
провідний бібліограф Мелітопольської міської ЦБС
Бібліотеки централізованої бібліотечної системи м. Мелітополя долучилися до фінального заходу проекту «Співпраця бібліотек і музеїв Мелітопольщини як ресурс розвитку освіти дорослих», який є частиною міжрегіонального проекту «Замінимо мури відкритими вікнами» та реалізувався за підтримки Інституту міжнародного співробітництва Німецької асоціації народних університетів (DVV International), Міністерства закордонних справ Німеччини та Громадської організації Інформаційно-дослідницького центру «Інтеграція і розвиток».
29 листопада 2016 року в фойє Палацу культури ім. Т.Г. Шевченка відбувся ярмарок «Сучасні ініціативи бібліотек і музеїв», де були продемонстровані мешканцям і гостям міста креативні форми роботи, які проводяться в бібліотеці.
До цього ярмарку працівники Центральної міської бібліотеки ім. М. Лермонтова організували «Бібліотечний квартал». Зустрічав на бульварі гостей ярмарку казковий персонаж Буратіно, який пропонував взяти участь в книжковій лотереї та заглянути на виставку-саквояж «Симфонія читання».
Відеопрезентація знайомила відвідувачів ярмарку з бібліотечними послугами та заходами, які проходили в бібліотеці протягом 2016 року.
Працював Пункт європейської інформації, де висвітлювалась інформація про історію, культуру, цінності ЄС та євроінтеграцію України. Для всіх охочих був проведений майстер-клас по роботі з електронною книгою PocketBook.
Популярністю серед відвідувачів ярмарку користувалось «World cafe» (Світове кафе). Бібліотекарі створюючи атмосферу гостинності, запрошували на «Бібліотечний бульвар», пропонували чай с солодощами та ставили питання «Якою Ви бачите нашу бібліотеку в 2017 році?». Свої відповіді та побажання гості ярмарку залишали на фліпчарті.
Центральною дитячою бібліотекою ім. А. Гайдара («Мальвіна») було представлено дві цікаві форми роботи: майстер-клас «Петриківка — сучасність чи спадщина?» та казкова естафета «Академія казкових наук».
Арт-терапевтичний майстер-клас був проведений за антистрес-розмальовками харківської художниці, члена Національної спілки майстрів народного мистецтва України, автора кількох популярних антистрес-розмальовок за мотивами українського традиційного мистецтва Олесі Вакуленко, яка напередодні в рамках проекту відвідала бібліотеку і провела там презентацію своїх книг. Антистресрозмальовки дуже актуальні для дітей та батьків. Адже завдяки малюванню можна не тільки зняти стрес, а ще й весело провести час разом з сім’єю.
Учасники казкової естафети «Академія казкових наук» відповідали на незвичайні питання з математики, зоології, географії, музики та біології, із задоволенням розмальовували улюблених казкових героїв, яких потім розміщували на мапу казкового міста.
Бібліотека ім. М. Горького, рекламуючи свою роботу, запропонувала громаді книжково-ілюстративну викладку сезонного меню «Цей чудовий гарбуз» з дегустацією гарбузових смаколиків, створених за рецептами з кулінарних книг. Із представлених видань присутні дізнались про корисні лікувальні, косметичні, кулінарні та інші властивості звичайного гарбуза.
Фотосушка «В нашій книжковій світлиці» знайомила присутніх з яскравими та цікавими моментами роботи бібліотеки. З метою реклами роботи громадського «Центру сімейного дозвілля», що функціонує на базі бібліотеки, був проведений сімейний ізотренінг «Чарівна стежка» та тренінг з навчання розвивальних та стратегічних ігор «Граючись – розвиваємось».
Всіх гостей, що завітали до тематичної зони бібліотеки ім. В. Маяковського зустрічала справжнісінька Солоха. Бібліотекою була представлена книжкова виставка «Сонячна грядка», фотосушка «Життя бібліотеки в одному кадрі», приймалися голоси за громадським проектом «Бюджет міських ініціатив», а родзинкою заходу був майстер-клас з виготовлення квітів з паперу «Прикрась красуню» та цукерковий корабель побажань від літературних героїв.
Бібліотека ім. Т. Шевченка запросила відвідувачів завітати до «Бібліотечної гавані», де на всіх чекали 4 цікаві локації:
— бібліобар «Скуштуй книгу — отримай побажання», гості ярмарки із хенд-мейдової паперової чашечки могли вибрати собі запропоновані бібліотекарями назви книг та авторів для вечірнього прочитання.
— другою локацією був майстер-клас з орігамі, де бібліотекарі вчили робити кораблики з побажаннями, які потім стали інсталяцією третьої локації «Обери свій корабель».
— куточок краси «Косоплетіння» — ще один майстер-клас. Тут усім охочим створили гарні зачіски, які пропонують сучасні видання для молоді.
Зустріч пройшла під девізом: «До книги і читання — через дозвілля та спілкування», адже бібліотеки давно перестали бути лише книгочитальнею, зараз це і інформаційні і дозвіллєві центри.
Библиотекари знакомили приазовцев с книжными новинками
Дмитрий Шеставин,
корреспондент Приазовской региональной газеты “Надежда”
Валентина Елисеева,
директор Приазовской ЦБС
Промоакция, получившая название “Время читать” состоялась 15 августа в пгт Приазовское возле центральной районной библиотеки. В рамках акции всем желающим предоставлялась возможность ознакомится с книгами и литературой для детей и взрослых из фондов районной библиотеки, а также узнать о других услугах и возможностях, которые предоставляет централизованная библиотечная система района. По словам Валентины Елисеевой, директора Приазовской ЦБС, идею проведения подобной акции всем районным библиотечным подразделениям предложил методический отдел областной библиотеки. И именно приазовские библиотекари стали первыми, кто воплотил эту идею в жизнь. Ведь деятельность современной библиотеки невозможно представить без использования рекламы в той или иной степени. Библиотечная реклама – не дань моде и имеет не только утилитарное значение, одновременно это свидетельство того, что библиотека ориентирована на человека. Реклама позволяет сделать библиотеку «видимой» для общества. Её цель – повысить популярность библиотеки и спрос на её ресурсы и услуги. Промоакция – лучший способ заявить о себе! Основная задача нашей акции – увеличение количества читателей, привлечение в библиотеку, приобщение к чтению.
Жители Приазовского района проявили живой интерес к акции, поэтому библиотекари уверены, что свою главную задачу — популяризацию библиотек и чтения в целом — данная акция выполнила сполна. Также директор ЦБС отметила, что поскольку летом в читальных залах всегда меньше людей (ведь лето — это сезон дач и отпусков), то работники библиотек при каждой возможности стараются организовать разнообразные мероприятия на свежем воздухе, и промоакции, подобные этой, также будут проводиться еще не раз.
Промоакции: обзор публикаций
“Понятие “новый читатель” — одно из ключевых. Если люди в библиотеку не идут, значит она в местном социуме не видна и не слышна. Одним словом, для обретения уверенности в сегодняшнем дне и в том, что библиотека будет востребованной и в будущем, привлекать новых читателей просто необходимо. Для реализации этой задачи следует вести постоянный поиск новых, интересных идей.
Например, отпраздновать день рождения читателя библиотеки. В знаменательный день именинника в библиотеке ожидают поздравления, подарки и маленькие сюрпризы. Виновнику торжества вручается праздничный контрольный листок. По одной этой примете вся библиотека уже знает, что у нее в гостях — “особенный” читатель, именинник!
Нестандартный подход проявился и при подготовке акции солидарности под названием “Читательский билет до востребования”. Суть в том, что постоянный пользователь библиотеки оплачивает дополнительный читательский билет, но не использует его. Оплаченный билет помещается в резерв, его обладателем становится любой посетитель, который по каким-либо причинам не может приобрести читательский билет сам. “Акция солидарности” — это своеобразное обращение к социуму, к таким человеческим чувствам, как понимание, единение, согласие, общность интересов. Благодаря акции в библиотеке появились необычные читательские билеты — “до востребования”, которые уже сейчас находят своих владельцев.
Хорошим поводом собраться всей компанией и пойти в библиотеку может быть 9 июня — Международный день друзей. В этот день в библиотеках проходят акции “Приведи друга в билиотеку”, их девиз — “Давайте ценить дружбу и друзей вместе с библиотекой!” Иногда формат акции изменяется, превращаясь в конкурс среди читателей-друзей библиотеки.
Библиотекари отмечают и Всемирный день левшей — 13 августа. Это Всемирный день левшей. Левши, записавшиеся в этот день, становятся обладателями бесплатного читательського билета, их ожидают специальные подарки и поздравления.
1 апреля, в День смеха, библиотеки наполняются шутками, юмором, хорошим настроением. Читатели играют в литературную викторину “Улыбайтесь, господа! Улыбайтесь!”, угадывают сатирические фразы из популярных литературных произведений. В память о празднике посетители получают подарки и сувенирную продукцию библиотеки.
Во Всемирный день шоколада одна из публичных библиотек организовала в городском саду акцию “Шоколадный” день в библиотеке”. Программа “сладкого” праздника включала “шоколадные” конкурсы и викторины, презентацию видеороликов “Вся правда о шоколаде”, занимательно-познавательные истории, “шоколадное” караоке, а также книжно-иллюстративные выставки о популярном лакомстве: “Гормон радости”, “Шоколадные патенты” “Шоколад — пища Богов!”, “Все в шоколаде”. Прошли мастер-классы по свит-дизайну и бодиарту в шоколадном стиле. Каждый посетитель получил шоколадный подарок и информационную закладку “Шоколадное ассорти”, содержащую интересные и занимательные факты об этом лакомстве. А зарисовкой на теле “шоколадными” красками остались довольны не только дети, но и взрослые.
Один из филиалов публичной библиотеки города Виндзор (Канада) организовал двухчасовое мероприятие «Быстрая дружба» для молодежи в возрасте от 18 до 35 лет. Его участники, разбившись на пары, обсуждали в течение 5 минут принесенные с собой любимые книги и знакомились друг с другом. Затем они заполнили опросный лист и отметили тех собеседников, с которыми им хотелось бы общаться и в дальнейшем. Библиотекари пригласили молодых людей, чей выбор был взаимным, на встречи в новом формате.
Публичная библиотека города Милфорд (США) в рамках программы летнего чтения, «Построим лучший мир» проводит театральные мастер-классы для подростков. Участники получают возможность испытать свои способности в театральных играх, импровизациях и актерских упражнениях. Мастер-класс стартует с веселой игровой разминки, способствующей постепенному освоению более сложных и творческих импровизаций на литературные темы.
Общественный совет публичной библиотеки города Биллингс (США) организует творческие конкурсы молодых читателей. Участники конкурса создают оригинальные работы на библиотечные темы, которые выбираются произвольно. Затем работы победителей конкурса во всех жанрах демонстрируются в библиотеке. Одним из призов для победителей является подарочная карта на сумму 50 долларов.